Bulgaria își protejează piața: Introduce „distanţe maxime de origine” şi condiţii de prospeţime pentru legume şi fructe
agrointeligenta.ro -Guvernul de la Sofia pare hotărât să introducă condiţii de origine şi prospeţime pentru legumele şi fructele proaspete comercializate pe piaţa naţională, prin stabilirea unei aşa-numite distanţe maxime acceptate dintre punctul de vânzare şi ferme, respectiv a unui interval de timp maxim acceptat între momentul culegerii şi cel ajungerii la raft.
Ar fi două instrumente extreme de protejare a propriilor producători dar şi de stimulare a investiţiilor străine în sectorul producţiei agricole din ţară.
În jurul fiecărui punct de vânzare, fie el piaţă de producător, simplu mini-market sau hypermarket, s-ar desena un cerc în a cărui arie ar trebui să fie produse fructele şi legumele „eligibile” a fi comercializate pentru a se putea respecta cele două condiţii care definesc prospeţimea.
Potrivit proiectului de ordonanţă de urgenţă distanţa maximă între fermă şi punctul de vânzare ar trebuie să fie de 150 de kilometri, iar durata maximă de timp între momentul culegerii şi cel al ajungerii la raft, de 6 ore.
Măsurile driblează tratatele europene care stau la baza Pieţei Comune, fiind prezentate ca reglementări în privinţa calităţii produselor proaspete.
În fapt, ele vor funcţiona ca nişte bariere de protecţie non-tarifare, dar atacarea lor în baza normelor europene sau a altor acorduri de liber schimb va fi aproape imposibil de făcut.
Dacă accesul mărfurilor dincolo de vămile bulgăreşti nu este interzis, vânzarea fructelor şi legumelor produse dincolo de frontierele Bulgariei ca produse proaspete nu mai este posibilă.
Potrivit regulilor chiar şi fructele şi legumele produse în Bulgaria pot deveni ne-eligibile dacă pică în afara razei maxime de 150 km, în vreme ce fructele şi legumele produse în ţările vecine (România, Turcia, Grecia, Serbia) pot fi eligibile ca „proaspete” în oraşele bulgăreşti din apropierea graniţei.
Definiţiile a ceea ce este proaspăt, a calităţii, a conţinutului unui produs sînt stabilite la nivel naţional.
Propunerea este viu susţinută de producători dar contestată de retaileri. Este greu de precizat acum soarta acestei iniţiative guvernamentale.
Într-un moment în care alegerile euro-parlamentare sînt la orizont apar în multe ţări astfel de iniţiative care în cele din urmă nu se materializează.