Se închid conturi bancare! Fermierii trebuie să dovedească sursa banilor cu documente!
Ramona Dascălu -Fermieri, atenție la documentele care vă pot justifică veniturile! Potrivit unei noi politici bacnare, clienții a cel puțin una dintre băncile din România sunt obligați să justifice de unde au bani, iar cei care refuză se pot trezi cu conturile închise. Până la acest moment, doar clienții ING s-au plâns de acest lucru, dar este posibil ca și alte bănci să aplice acceași politică, în baza unei directive europene.
Băncile pot cere clienților inclusiv facturi, contracte, documente contabile sau acte de proprietate în privința bunurilor sau tranzacțiilor efectuate astfel încât aceștia să justifice banii. Sunt vizate tranzacțiile în numerar de peste 10.000 de euro, tranzacțiile online de peste 15.000 de euro și remiterile de bani de la 2.000 de euro în sus.
Un client al ING România s-a plâns că banca l-a sunat să vadă care este situația sa financiară și ce face cu banii. A refuzat categoric să ofere astfel de detalii, considerându-le un amestec în viața sa privată. La câteva luni de la conversație, s-a trezit că banca i-a închis contul. Persoana respectivă susține că nu i-a fost trimisă o notificare privind întreruperea relațiilor comerciale.
Un alt client care nu a dat detalii despre proveniența banilor spune că după o perioadă a primit un mesaj în care era anunțat că a fost introdus într-o bază de date și că timp de 5 ani nu va mai putea fi client al ING Bank.
Banca se apără și spune că este vorba despre o directivă europeană care obligă instituțiile financiare să își actualizeze datele despre clienți. Este vorba de Directiva (UE) 2015/849, scopul final al acesteia fiind combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului, scrie Libertatea.
”Aceste verificări sunt obligatorii, iar suplimentar informațiilor de identificare, clienții trebuie să ofere și o serie de informații precum ocupația, scopul și natura relației de colaborare cu banca, sursa fondurilor ce urmează să fie utilizate în derularea relației de afaceri, etc. Aceste informații permit băncii să își îndeplinească obligația legală de a avea un profil al clientului astfel încât să detecteze comportamente neobișnuite și să le poată raporta autorităților relevante atunci când este nevoie”, a transmis ING.
Potrivit unor surse bancare, clienții pot face plângeri la BNR, dar aceasta nu poate interveni în relația dintre client și bancă, astfel că nemulțumiții trebuie să se adreseze justiției dacă se consideră nedreptățiți. ”Dacă informațiile solicitate sunt în baza directivei, atunci nu au ce face, trebuie să spună proveniența banilor”, a declarat Dan Suciu, purtător de cuvânt al BNR, potrivit Libertatea.
Clienții acuză însă că datele colectate sunt excesive și iau în calcul sesizarea Avocatului Poporului și a Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD). Ei mai spun că închiderea conturilor echivalează cu o ”pedepsire” a lor fără a exista vreo decizie în justiție cum că ar spăla bani.
Legea cere raportarea către Oficiul pentru Combaterea Spălării Banilor a oricărei tranzacții în numerar de peste 10.000 de euro și a datelor privind părțile implicate în tranzacțiile online de peste 15.000 de euro. Pentru remiterile de bani, rapoartele se fac pornind de la suma de 2.000 de euro în sus.
Băncile pot cere clienților inclusiv facturi, contracte, documente contabile sau acte de proprietate în privința bunurilor sau tranzacțiilor efectuate astfel încât aceștia să justifice banii.
Legea mai cere și întreruperea (sau neînceperea) relației comerciale cu clienții atunci când banca nu dispune de informații suficiente despre ei. ”ING Bank România trimite trei notificări pentru actualizarea datelor la adresa de e-mail specificată la deschiderea contului, precum și telefonic, sms sau fizic (la adresa de corespondență) dacă este cazul. Aceste notificări se trimit cu trei luni, respectiv două luni și imediat înainte de închiderea contului, specificându-se explicit faptul că, în lipsa acestei actualizări, contul urmează să fie blocat”, mai susține banca.