Producătorii de fructe Goji din soi românesc au propria asociație și un centru de colectare!
agrointeligenta.ro -Producătorii de fructe Goji din soi românesc omologat mai dau o lecție importantă despre cum se poate face agricultură pentru viitor. Au văzut potențialul acestei culturi și după ani de investiții, cercetare și dezvoltare, au înființat „Asociația Națională a Producătorilor de Goji – ANPG – Goji Românesc” pentru a răspunde astfel unor nevoi descoperite în piață.
Centrul de colectare al fructelor de Goji proaspete, funcțional deja de 3 ani, a reprezentat un pas major în standardizarea acestei afaceri cu fructe Goji. Cultivatori din toată țara aduc fructele de Goji în centru, urmând ca acestea să fie valorificate în supermarket-urile din toata regiunea, respectând foarte bine pretențiile de calitate ale retailerilor.
„A fost mult de muncă, dar a meritat, pentru că am reușit să trecem peste ideile preconcepute cu privire la asociere și colaborare între cultivatori din aceleași regiuni”, a spus Nicolae Adrian, fondatorul brandului Goji Bio Brasov și inițiatorul proiectului ANPG-Goji Românesc.
O oglindă a rezultatelor muncii producătorilor
În spatele culturii neconvenționale de fructe Goji stau ani de muncă și cercetare ale celor care și-au asumat de la început o misiune dificilă: de a sparge tiparele culturii tradiționale și de a aclimatiza un fruct exotic sfârșind prin obținerea unui soi românesc. Materialul săditor certificat a ajuns până acum la peste 700 de cultivatori din toată țara, cu precădere din zona Moldovei. Multi dintre aceștia și-au unit deja forțele și au pus bazele asociației. Suprafața totală cultivată de membrii asociației însumează peste 40 ha de plantație de Goji Românesc, la care se adaugă alte câteva zeci de plantații ale investitorilor care sunt în curs de aderare la asociație. Aceste suprafețe fac din România o importantă sursă de fructe Goji și o alternativă a fructelor provenite din China.
„Fructul de Goji este unul românesc de acum. Tehnologia de cultură este românescă, forța de muncă este românească, soiul este aclimatizat și selecționat la noi în țară. Dupa 10 ani de Goji nu mai avem voie să vorbim de Goji din alte țări, când producem anual zeci de tone de fructe de Goji, din care putem realiza produse care altfel ar fi greu de realizat din fructe Goji deshidratate provenite din alte țări,” a completat președintele asociației.
Nevoia de agricultură responsabilă și de educare a consumului
Schimbările climatice din ultimii ani, politicile agricole, evoluția cererii de produse în piață, inovațiile din tehnologie, dar și criza acută de forță de muncă, toate acestea impun o continuă adaptare și căutarea a unor soluții eficiente pentru a dezvolta sectorul agricol într-o direcție responsabilă. Este nevoie de modele de bune practici și de exemple de succes tocmai pentru a răspunde acestor provocări. Cultura de goji fiind încă o cultură tânără în România are nevoie de o bună reprezentare, de afirmare și susținere. Însă toate acestea pot fi realizate doar dacă există o direcție unitară, iar aceasta este dată de asociere.
Pe de altă parte, chiar dacă beneficiile fructelor Goji au început să fie recunoscute, există în continuare un vid de informație în acest domeniu pe care Asociația Națională a Producătorilor de Goji Românesc și-a propus să-l elimine și să contribuie astfel la educarea și responsabilizarea consumatorilor.
Printre obiectivele Asociației Naționale a Producătorilor de Goji – ANPG – se numără și construirea de rețele naționale și internaționale în domeniul agriculturii ecologice de Goji cu accent pe sectorul de comercializare a materialului săditor și produselor biologice Goji. Pentru a atinge această ţintă este necesară aplicarea unei strategii unitare. Produsele provenite de la cultivatori şi promovate trebuie să corespundă aceloraşi standarde şi să aibă aceeaşi calitate, iar asta înseamnă folosirea unei tehnologii de cultură unitară care asigură o uniformizare a producţiei.
Extinderea pieței de desfacere
Fructele de Goji Românesc pot fi valorificate atât pentru consumul alimentar cât și în industria cosmetică și cea medicală. Supranumit și fructul tinereții, fructele Goji sunt folosite pentru creme și loțiuni care luptă cu îmbătrânirea tenului, ajută la eliminarea inflamațiilor și iritațiilor pielii, dar și în diferite formule care ajută la accelerarea procesului de slăbire, datorită conținutului mare de antioxidanți. Producătorii români s-au axat până acum pe valorificarea pentru consum in stare proaspata a fructelor Goji românești, însă pentru a deveni furnizori în acestă industrie este nevoie să existe o cantitate suficientă de fructe care să asigure acoperirea cererii.
“Încercăm permanent să căutăm soluții pentru valorificarea fructelor. Cantitatea in crestere dar și slaba dorință de asociere au făcut să nu ne putem baza pe o cantitate constanta de fructe încă. Înființarea Asociației și-a propus să rezolve această problemă”, transmite Nicolae Adrian, presedintele Asociației.