Strategii de afaceri

Pomicultorii polonezi nu mai au loc în UE, dar au găsit metoda de-a invada Rusia cu 3 miliarde de mere pe an

Nemulţumiţi de câştigurile aduse de exporturile de realizate în ţările zonei euro unde consumul a stagnat din pricina crizei economice, cultivatorii polonezi de mere s-au reorientat spre Est, spre Rusia şi Ucraina, pieţe pe care încep să deţină cote mai mari chiar decât localnicii, potrivit datelor Fruit Inform.

Sesizarea schimbărilor pieţei şi adaptarea rapidă la acestea fac diferenţa între un eşec sau un succes în afacerile cu produse agricole. Polonezii au “citit” semnele care le indicau scăderea de lungă durată a vânzărilor pe pieţele zonei euro – în primul rând scăderea generală a consumului, pe fondul crizei, în al doilea rând creşterea preferinţei consumatorilor pentru mere “bio”, şi s-au reorientat spre pieţe mari şi aflate în expansiune, capabile să preia mari volume, cu consumatori mai puţin atenţi la calitatea nutritivă şi mai mult la preţ.

În ultimii 5 ani polonezii şi-au redus cu 50% exporturile de mere spre ţările zonei euro şi cu acelaşi procent le-au majorat pe cele spre Rusia şi Ucraina.

În sezonul 2011/12, livrările de mere din Polonia pe piaţa rusă au atins nivelul de 500 000 de tone, cam 60% din totalul exporturilor de mere ale acestei ţări. Spre  ţările Uniunii Europene în aceeaşi perioadă au fost doar de 67 000 tone.

Consecinţa acestei reorientări este şi consolidarea poziţiei pe pieţele din cele două mari ţări ale Estului Europei. Spre exemplu, în Ucraina dacă acum trei ani, polonezii deţineau doar 20% din piaţa merelor acum, pe fondul unei creşteri continue a exporturilor spre această ţară, ei controlează 40%.


Abonați-vă GRATUIT la Agrointeligența - www.agrointel.ro!