România, reprezentată rușinos la cel mai mare târg de legume și fructe: Noi am avut doar doi producători, Polonia s-a dus cu 215, Ungaria cu 28!
agrointeligenta.ro -Deși industria legumicolă și pomicolă din România are producții record an de an, exportând o cantitate impresionantă de castraveți, mere, cireșe sau tomate, țara noastră a fost cel mai slab reprezentată la Fruit Logistica 2014, eveniment anual apreciat ca fiind cea mai mare expoziție și târg din domeniu. O mare parte dintre producătorii care ne-au reprezentat anul trecut la Berlin și care nu s-au mai regăsit pe lista participanților din 2014 sunt membri ai asociației Hortifruct, puternic lovită de scumpirea cu 40% a gigacaloriei.
Ediția din februarie 2014 a Fruit Logistica Berlin a reunit peste 2.600 de expozanți din 84 de patru de țări care au atras un număr record de 60.000 de vizitatori.
Nici nu apărem în pozele oficiale
Firmele românești care au participat la târg au fost doar două, potrivit site-ului oficial al evenimentului: Prodcom Legume-Fructe și SC Rom Funghi SRL. În timp ce alte țări au făcut spectacol cu soiurile naționale, în imaginile surprinse de fotografii oficiali ai târgului nu se vede nici o urmă de produsele românești cu care ne mândrim.
Singura mențiune în limba română despre evenimentul de anul acesta am găsit-o pe pagina de Facebook a Cameliei Șucu, unul dintre marii antreprenori ai României și care, de câțiva ani, a investit și în agricultură. Pentru că știe importanța unui târg internțaional pentru stabilirea de contacte de business, Șucu și-a dus afacerea la târgul de la Berlin. ”Alături de Prodcom am participat la cel mai mare târg de fructe și legume din Europa, Fruit Logistica Berlin. Mi s-a reconfirmat faptul că agricultura a fost și va rămâne un sector economic esențial în Europa. Vizitele dese la standul nostru, interacțiunile pe care le-am avut cu oameni din toata lumea, au fost pentru mine dovada clară a interesului pe care numele de România îl trezeste în contextul agriculturii. Depinde de noi ca agricultura noastră să își atingă potențialul în următorii ani”, a scris Camelia Șucu pe Facebook.
Scumpirea gigacaloriei a ținut marile sere acasă
România a participat anul trecut pentru primă la Fruit Logistica, unde a avut un stand național la cel mai important eveniment mondial dedicat fructelor si legumelor proaspete. Produsele noastre au atras atunci atenția unor mari producători de conserve și s-au stabilit numeroase contacte pentru export. ”În cadrul pavilionului naţional de la Fruit Logistica sunt reprezentate următoarele firme de profil din ţara noastră: SC Berser SA, Bratesleg Grup SRL, SC Efec. Export Srl, SC Frank 93 Prod Srl, SC Hortifruct Srl, SC Leader International SA, SC Leoser SA, SC Mărul de Sibiu Srl, SC Ostrovit SA, Prodcom Legume-Fructe, SC Rom Funghi Srl. Totodată, Ministerul român al Agriculturii şi Dezvoltării Rurale are un stand propriu de prezentare în cadrul pavilionului naţional”, comunica în 2013 Ambasada României la Berlin.
La o primă vedere, este ușor de observat că cea mai mare parte a producătorilor ce au reprezentat cu cinste anul trecut România la Fruit Logistica sunt membri ai organizației Hortifruct, puternic lovită de scumpirea cu 40% a gigacaloriei începând de la 1 ianuarie. Pentru că nu puteau face față facturilor uriașe de la RADET, producătorii de legume au oprit o mare parte a producției și au solicitat guvernului tratament egal cu cel al producătorilor din alte state UE, unde legumicultura în sere beneficiază de subvenție la căldură. Mai mult, pentru că apelul lor a rămas fără răspuns, angajații serelor au protestat la locul de muncă. Cu astfel de probleme financiare care au împins producătorii spre faliment, nu e de mirare că aceștia nu mai dispun de resursele necesare pentru a participa la târgurile internaționale de profil unde, până acum, România făcea senzație.
Moldova s-a promovat cu nuci, mere, roșii sau struguri
Dacă firmele din România n-au fost prezente la cel mai mare eveniment din sectorul fructe și legume proaspete, nu la fel putem spune despre frații de peste Prut, reprezentați de nouă mari producători. Moldovenii au expus la Berlin oferta lor, printre care roșii, struguri de masă, cireșe dulci, piersici, fucte uscate, prune. Un interes mare au stârnit producătorii moldoveni de nucă și de mere.
La standul producătorilor din Ungaria a promovat ardeiul capia. Vecinii au venit la târg cu 28 de producători de fructe și legume
Asociația proprietarilor de sere și solarii din Bulgaria a fost prezentă la Berlin, alături de alți șase producători locali
Merele polonezilor nu au mai avut nevoie de reclamă. Delegația de producători din Polonia a numărat nu mai puțin de 215 de societăți comerciale și asociații
Serbia vrea să recupereze la export. A venit la Berlin cu 38 de firme producătoare