• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Daniel Buda, eurodeputat: ”Spaniolii vând porci în România la 4,5 lei/kg, când costul de producție e 5,5 lei/kg!”

    Roxana Dobre -

    O relație corectă între fermieri și supermarketuri este bazată pe plata la timp a producătorilor, a declarat europarlamentarul Daniel Buda, luni – 28 februarie, în cadrul Mesei Rotunde: Cum recucerim piața internă agroalimentară. Analiză SWOT, eveniment organizat de Agrointeligența la Palatul Parlamentului.

    Oficialul european a remarcat că adoptarea în Parlamentul European a directivei privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare cu alimente a reprezentat un pas uriaş în sprijinul fermierilor şi consumatorilor. Micii producători, dar nu numai, sunt victimele frecvente ale comportamentului comercial abuziv ce implică întârzierea plăţilor, anulări şi modificări unilaterale sau retroactive ale contractelor.

    ”În primul rând vorbim de această lege care privește combaterea concurenței neloiale și este o Directivă Europeană la care am lucrat și în celălalt mandat de europarlamentar și am încercat să aducem în linii mari elementele necesare pentru a vorbi despre o concurență loială în ceea ce privește relația dintre fermieri și retaileri. Lucrurile însă sunt clare: o relație corectă înseamnă ca fermierul să fie plătit la timp pentru produsele pe care el le duce la supermarket și care sunt vândute. Pentru că eram în situația în care produsele se vindeau dar supermarketurile îi plăteau după 30-40-100 de zile sau chiar mai mult.

    De aceea acest aspect cred că dumneavoastră, domnule ministru Chesnoiu sau colegii parlamentari din comisiile de specialitate, trebuie să vă asigurați că fermierii sunt plătiți la timp pentru produsele pe care ei le livrează. Și pe de altă parte avem în vedere și abordarea în  care există o anumită dificultate de aprovizionare a supermarketurilor cu produse românești. Pentru că a mai fost o discuție în spațiul public, că vrem să vindem produse românești dar în același timp supermarketul avea nevoie ca acestea să fie livrate cu o anumită cadență. Și iată că ajungem la ceea ce înseamnă nevoia de asociere în agricultură care să permită marilor magazine să primească aceste bunuri și în același timp fermierii să aibă toate produsele care să fie livrate la timp”, a explicat Daniel Buda în cadrul evenimentului.

    Piața românească, ”invadată” de produse care se vând sub prețul de cost

    Daniel Buda a atras atenția asupra unui ”fenomen” care a invadat piața românească și îi pune pe fermierii români în imposibilitate de a vinde profitabil produsele pe care le au în ferme.

    ”O altă chestiune importantă care trebuie avută în  vedere este ceea ce înseamnă prețul de cost. Există probleme în sectorul de creștere a porcilor, și știu că am pus o întrebare ministrului spaniol al agriculturii, pentru că vindeau porci în România la 4,5 lei/kilogram, în condițiile în care prețul de cost era 5,5 lei/kilogram. Și atunci m-a interesat cum este posibil acest lucru. Răspunsul a fost că ei au niște tehnologii foarte bine puse la punct, etc. Dar aceste tehnologii există și în România. Acum 2 săptămâni discutam cu cineva din acest sector și spunea: cum este posibil să se aducă porci din Danemarca mai ieftini decât cei care se găsesc în România în condițiile în care numai transportul costă 6.000 de euro din Danemarca până în România.

    Pe de o parte trebuie să găsim răspunsuri pe de pe o parte legal și aici cred că este datoria ministrului agriculturii să vadă ce se întâmplă în această zonă și cum este posibil ca anumite măsuri din Uniunea Europeană să intre în România în condițiile în care prețurile de cost ale acestora sunt mai mici decât cele de vânzare. Și aici acest aspect în opinia mea intră în contradicție cu legislația. Și pe de altă parte este importantă să vedem cum se formează prețul de cost pentru unitatea de produs. Că avem astăzi o creștere exagerată a prețului la îngrășăminte și vom vedea că această creștere se va vedea în prețul de cost final. Mă întreba un fermier zilele trecute: ce facem, mai însămânțăm ceva în această primăvară? Cu ce resurse financiare facem acest lucru? Pentru că până la urmă trebuie să asigurăm un echilibru între ce produc fermierii și cu ce preț de cost pot să vândă ca el să fie rentabil, să aibă parte de ceea ce înseamnă rentabilitate a fermei”, a mai punctat Daniel Buda.

    Consumatorii români trebuie să sprijine fermierii

    În același context, Daniel Buda a menționat necesitatea promovării consumului de produse locale. Avantajele consumului de produse românești sunt multiple: sprijinirea producătorilor locali, regionali și naționali; susținerea locurilor de muncă pe care aceștia le creează; impact semnificativ asupra economiei locale, regionale și naționale, pe care aceste entități le produc prin plata taxelor și a impozitelor; se poate perpetua tradiția prin consumul produselor din imediate lor apropiere; produsele românești sunt autentice, naturale și indiscutabil mai proaspete decât cele din import; produsele românești au la bază un mod de producție mult mai ecologic, bazat mai puțin pe îngrășăminte chimice și mai mult pe agricultura tradițională.

    ”Dar în același timp să ne asigurăm că consumatorii au acces la produse de calitate și accesibile. Trebuie să păstrăm acest echilibru și trebuie să vedem în ce măsură poate ajuta statul fermierii să aibă un mic profit iar dacă nu vom face acest lucru vom avea de a face cu ceea ce înseamnă dispariția fermierilor. Și vreau să vă spun că în Spania circa 180.000 de hectare care au fost cultivate anul trecut, nu mai sunt cultivate în acest an. De ce? Pentru că fermierii încep să nu mai poată țină pasul cu ceea ce înseamnă creșterea prețurilor, lipsa forței de muncă sau provocările climatice.

    De aceea noi avem această Directivă prin mare ne asigurăm că fermierii sunt plătiți pentru bunurile care sunt livrate în marile magazine iar pe de altă parte ca să putem să recucerim piața românească trebuie să ne asigurăm că fermierii au posibilitatea să producă alimente care să fie la prețuri de cost accesibile pentru consumator dar să le asigure și lor o durabilitate pe termen mediu și lung. Pe de altă parte trebuie să facem campanii în care să încurajăm consumatorii să cumpere produse românești pentru că orice produs care este făcut în România aduce un leu sau un euro în buzunarul fermierilor noștri”, a conchis eurodeputatul.

    Masa Rotundă: Cum recucerim piața internă agroalimentară. Analiză SWOT a fost organizat de Agrointeligența la Palatul Parlamentului, în parteneriat cu Comisia pentru agricultură din Camera Deputaților, cu sprijinul Asociației Forța Fermierilor, Corteva Agriscience, Transavia, Carrefour România, Fondul de Garantare a Creditului Rural și Crama Viișoara.


    Te-ar mai putea interesa

    Furtuna Renata ajunge în România – sunt așteptate ploi, vijelii și temperaturi scăzute Andrei și Oana Nicola s-au întors din Anglia pentru a-și face fermă de Angus la Porumbacu de Jos ANM a emis o alertă meteo de vijelii și averse torențiale în 18 județe până joi dimineață

    Ultimele știri

    Fonduri europene pentru achiziția de utilaje – AFIR a publicat a doua versiune a Ghidului Polonia: Fermierii – subvenție de 250 euro/ha pentru grâul vândut până pe 10 martie Fermele și cooperativele pot accesa un nou ajutor pentru gunoiul de grajd