• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Zeci de mii de vagoane cu cereale și uleiuri vegetale – blocate la granița Ucrainei cu Polonia

    Angelica Lefter -

    Mărfuri pentru export, printre care cereale și uleiuri vegetale, sunt blocate în vestul Ucrainei, în apropierea principalului punct de tranzit feroviar de la granița cu Polonia. O cauză care a dus la acest blocaj este reprezentată de volumul mare de mărfuri care trebuie să găsească o rută alternativă de transport, dar și probleme legate de logistică.

    24.190 de vagoane cu marfă, blocate la granița de vest a Ucrainei, dintre care 1.100 sunt încărcate doar cu cereale pentru export

    Aproximativ 1.100 de vagoane de tren încărcate cu cereale sunt blocate în vestul Ucrainei, potrivit Reuters.

    Acestea reprezintă doar o parte dintre cele 24.190 de vagoane de tren încărcate cu diferite mărfuri destinate exportului, precum uleiuri vegetale, minereu de fier, metale, produse chimice şi cărbune, care aşteptau marţi să treacă graniţa de vest a Ucrainei, potrivit datelor companiei feroviare de stat Ukrzaliznytsia.

    Adjunctul directorului comercial de la Ukrzaliznytsia, Valerii Tkachov, spune că 10.320 de vagoane de marfă, adică aproape jumătate din total, aşteaptă la un nod de cale ferată din apropiere de satul Izov, principalul punct de tranzit feroviar de la graniţa Ucrainei cu Polonia.

    Nodul de cale ferată este amplasat la aproape 130 de kilometri nord de Lvov și este principala poartă pentru a ajunge la portul Gdansk din Polonia.

    Conform unor surse din industria de transport şi din interiorul Guvernului, una dintre probleme este creată de volumul mare de mărfuri care trebuie să găsească o rută alternativă de transport, ceea ce generează lipsuri de vagoane de marfă şi personal.

    Ucraina era înainte de război unul dintre cei mai mari exportatori mondiali de cereale și livra 98% din cantitate via Marea Neagră.
    În perioada de normalitate, doar o mică parte dintre exporturile Ucrainei plecau pe calea ferată, unde costurile sunt mai mari decât în cazul shipping-ului.

    Blocajul la granița feroviară cu Polonia, creat și de problemele logistice

    Dificultățile au fost agravate de problemele logistice, precum diferenţa de ecartament între căile ferate din Ucraina şi cele din ţările vecine, cum este Polonia.

    Pentru că ecartamentul căilor ferate din Ucraina est de aproximativ 1,5 metri, cu 10 centimetri mai mare decât în Europa, personalul căilor ferate trebuie să ridice vagoanele şi să înlocuiască şasiurile cu unele potrivite pentru căile ferate din Polonia, a menționat Valerii Tkachov.

    O soluţie alternativă este golirea cerealelor din vagoanele ucrainene şi punerea în vagoanele poloneze, o procedură care poate dura până la 30 de minute pentru fiecare vagon.

    Ucraina a informat că exporturile sale de cereale au scăzut luna trecută la o zecime faţă de cifra din luna martie 2021, în contextul închiderii porturilor, iar aceste perturbări afectează populaţia din mai multe ţări.

    ”Sute de milioane de persoane din întreaga lume nu vor primi alimente dacă blocada Rusiei asupra porturilor Ucrainei nu va fi ridicată în viitorul apropiat”, a tras un semnal de alarmă Ministerul ucrainean al Agriculturii, într-un comunicat publicat la 1 aprilie.

    Totodată, Valerii Tkachov a estimat că în prezent până la 500 de vagoane trec zilnic graniţa în apropiere de Izov, ceea ce înseamnă că va dura trei săptămâni pentru ca toate vagoanele să treacă graniţa. Responsabilul de la Ukrzaliznytsia a adăugat că există alte câtva zeci de puncte de trecere a frontierei, multe dintre ele nefiind aglomerate.

    Compania ucraineană de căi ferate lucrează la creşterea capacităţilor astfel încât în decurs de 3 luni până la 1.100 de vagoane cu cereale să treacă zilnic frontiera în Polonia, România, Ungaria şi Slovacia, adică o majorare de zece ori faţă de nivelul din luna martie, a mai spus Valerii Tkachov.

    Tot el a adăugat că Ukrzaliznytsia angajează personal suplimentar, cumpără echipamente pentru schimbarea şasiurilor, redirecţionează personal de la trenurile de pasageri la trenurile de marfă şi de asemenea lucrează la reducerea altor obstacole, precum procedurile vamale.

    ”Lucrăm la urgentarea procedurilor…reducând numărul şi durata inspecţiilor vagoanelor şi procedurile birocratice”, a menționat Valerii Tkachov.

    Pe de altă parte, cifrele oficiale publicate de Guvernul de la Kiev arată că în luna martie Ucraina a exportat 1,4 milioane de tone de porumb şi grâu. Asta înseamnă un sfert din cantitatea exportată în februarie şi mai puţin de jumătate faţă de cele aproximativ trei milioane de tone exportate în luna martie 2021.

    Cele mai recente date includ şi cerealele care sunt încărcate pe vasele care sunt blocate în porturile ucrainene, a precizat adjunctul ministrului ucrainean al Agriculturii, Taras Vysotskiy.  Potrivit acestuia, doar 300.000 de tone de produse agricole au plecat din Ucraina luna trecută pe calea ferată.

    Ministrul Agriculturii ucrainean şi-a exprimat speranţa că țara sa va putea exporta, lunar, 1,5 milioane de tone de produse agricole pe calea ferată, adăugând că asta ar reprezenta doar o treime din volumele gestionate în mod normal de porturi dar care vor genera venituri de care are nevoie sectorul agricol.

    Exportul de cereale din Ucraina prin Portul Constanța, complex și costisitor

    În timp ce există deja un blocaj, autorităţile de la Kiev discută cu România despre livrarea de produse agricole prin Portul Constanţa.
    Acest lucru ar însemna transportul cerealelor cu trenul până la porturile de la Dunăre, de unde să fie încărcate pe barje care să le transporte până la Constanţa, susţin oficialii din industria de transport.

    Procesul este însă unul complex și costisitor, asta pentru că după ce vor ajunge la Constanţa, cerealele vor trebui încărcate la bordul navelor maritime, care să le ducă în întreaga lume.

    Costul livrării cerealelor din Ucraina până în portul Constanţa ar fi de 120-150 de euro pe tonă. Comparativ, înainte de război traderii plăteau între 20 şi 40 de dolari pe tonă pentru a transporta cereale până la porturile ucrainene de la Marea Neagră, potrivit firmei de consultanţă APK-Inform.

    Potrivit unui manager al unei mari firme de trading, care operează în Ucraina, chiar dacă ţara va reuşi să îşi majoreze rapid exporturile de produse agricole, până la 700.000 de tone şi chiar un milion de tone pe lună, pe calea ferată şi via Dunăre, asta ar fi doar o ”picătură într-un ocean”.

    ”Am putea ajunge la 10-15% din capacitatea de care este nevoie. Cred că riscurile la adresa economiei sunt uriaşe”, a punctat managerul firmei de trading.


    Te-ar mai putea interesa

    Piața cerealelor, din nou sub presiune. Prețuri la zi Tractoarele New Holland pe care fermierii le pot cumpăra prin Programul Rabla pentru Tractoare Lege nouă în vigoare la ANAF pentru impozitarea micilor fermieri!

    Ultimele știri

    Patru noi focare de pestă porcină africană, toate confirmate într-o singură comună DSVSA: Focar de rabie la vaci într-o gospodărie. Boala se transmite și la om Carta Albă a Agriculturii din România. Fermierii vor creșterea subvențiilor și dezvoltarea sistemelor de irigații