Cosmin Popescu, Business Development Manager Central & Eastern Europe Alta Seeds: 10 răspunsuri despre brandul premium de semințe pentru culturi de înaltă calitate
agrointeligenta.ro -Cu peste 60 de ani experiență în cercetarea și dezvoltarea în domeniul geneticii plantelor, Alta Seeds, brandul premium de semințe pentru culturi de înaltă calitate care aparține companiei globale UPL, este prezent în peste 84 de țări cu birouri de vânzare, are o prezență comercială în cele mai importante piețe și este în continuă dezvoltare, având în acest moment 24 de stații de producție și 24 de centre de cercetare și dezvoltare. Misiunea companiei este foarte clară: să asigure soluții viabile fermierilor și consumatorilor finali, ținând cont de provocările cu care ei se confruntă în acest moment, printre care schimbările climatice sau scăderea siguranței alimentare.
Cosmin Popescu – Business Development Manager Europa Centrală și de Est în cadrul alta Seeds a răspuns, într-un interviu pentru Agrointeligența-AGROINTEL.RO, la 10 întrebări despre activitatea companiei și provocările de pe piața semințelor.
Agrointeligența: Cine este Alta Seeds și care a fost până acum parcursul companiei în România?
Cosmin Popescu: Alta Seeds este o marcă premium a Advanta Seeds, care la rândul său este o companie de producție de semințe a grupului UPL; practic, compania noastră a fost gândită din start ca un răspuns adaptativ la provocările acestui început de secol XXI, și mă refer aici la schimbările climatice și la consecința lor imediată, creșterea rapidă a insecurității alimentare. Rațiunea noastră de a fi e să oferim fermierilor un răspuns cât mai adecvat la aceste provocări, un răspuns solid, bazat pe soluții inovative și tehnologii noi. Dar dacă e să dau un răspuns ceva mai succint, cred că astăzi Alta Seeds este o marcă emblematică a Advanta în Europa și America de Nord. Parcursul companiei în România a început în 2014.
Nu am intrat direct în piață, ci am lucrat prin intermediul unor distribuitori locali, încercând să înțelegem mai bine care e reacția fermierilor români la produsele noastre. În câțiva ani a fost destul de clar că e nevoie de o prezență locală, nu doar pentru că volumele crescuseră suficient, ci și pentru că voiam să le semnalizăm fermierilor români faptul că suntem aici pentru ei, că suntem pregătiți pentru a dezvolta o relație de lungă durată. În consecință, în 2019 inauguram biroul nostru din București și începeam să creștem local. Am început prin furnizarea de semințe de hibrizi de floarea soarelui, răspunzând cererii din piața locală și regională.
Nu știu în ce măsură e un lucru cunoscut de marea masă de cititori, dar regiunea est-europeană împreună cu Ucraina și Rusia reprezintă aria cu cea mai mare suprafață de floarea soarelui din lume. România deține un procent important din această suprafață, undeva între 900.000 – 1.200.000 de hectare. Poate că nu pare o suprafață mare în raport cu Ucraina, care deține peste 6.000.000 de hectare, dar unul din argumentele noastre puternice e consecvența, faptul că această suprafață a rămas în linii mari constantă în ultimii 10 ani.
Altfel, un alt set important de argumente sunt cele strategice. Trebuie să spun că a contat și apropierea de unul din principalele noastre centre de cercetare și dezvoltare din regiune – cel din Ucraina. Era logic să avem o prezență solidă în regiuni care sunt apropriate pedoclimatic de spațiul pentru care erau gândiți și dezvoltați hibrizii noștri. Mai târziu a venit și decizia să transformăm România în centru de producție.
Au atârnat greu faptul că țara noastră e un spațiu mai stabil din punct de vedere legislativ datorită apartenenței la UE, proximitatea față de Ucraina , care rămâne o piață gigantică pentru produsele noastre, dar și deschiderea la Marea Neagră, un lucru necesar pentru un proces facil de export.
Nu în ultimul rând, un factor luat în considerare a fost și experiența fermierilor locali în privința procesului de multiplicare a semințelor, care e considerabilă. Astăzi, România e a două țară producătoare de semințe din UE după Franța atunci când vine vorba de porumb, floarea-soarelui, grâu, orz sau orzoaică.
Agrointeligența: Cum e să lucrezi pentru Alta Seeds? La ce ar trebui să se aștepte un viitor angajat al sucursalei din România?
Cosmin Popescu: Cred că o diferență majoră față de alte companii din industrie e faptul că suntem o companie în care oamenii sunt învățați să funcționeze foarte antreprenorial. Încurajăm inițiativa și asumarea ei, curajul de a deschide drumuri noi, de a găsi soluții chiar dacă ele nu se încadrează neapărat în cutumele industriei. De altfel, nu suntem cantonați foarte strict ca angajatori în experiența în domeniul agricol. Căutăm talent, capacitate funcțională, asumare și nu un CV cu un număr oarecare de ani petrecuți în acest domeniu. În egală măsură, credem mai mult în obiective și mai puțin în pontaj. Ne interesează ce faci și dacă ești capabil să respecți un deadline, și mai puțin dacă ești la 9 punct la ușa biroului.
Și cred că lucrurile de mai sus se leagă natural cu o a doua caracteristică organizațională a companiei noastre – suntem oameni unii cu alții și cu cei din jurul nostru, înainte de orice altceva. Suntem o familie, ne cunoaștem bine între noi, suntem apropiați, ne respectăm și avem grijă unii de alții.
Un alt principiu important pentru noi e munca în echipă pentru atingerea unui obiectiv comun. Ne place performanța individuală, dar ceea ce contează cu adevărat e performanța de grup și în consecință capacitatea membrilor performanți ai grupului de a crește nivelul celor din jurul lor și de a coagula în jurul lor structuri funcționale performante. De aceea la noi ponderea obiectivelor de echipă în setul general e mai mare ca de obicei.
Agrointeligența: Prin ce este Alta Seeds diferită față de alte companii din zona agricolă în România?
Cosmin Popescu: Cred că Alta Seeds aduce cu sine un aer proaspăt într-o industrie destul de obișnuită să facă lucrurile într-un anume fel, pe o rețetă tradițională, de foarte mult timp. Concurenții noștri sunt în general companii multinaționale foarte respectabile, care au acumulat o experiență absolut remarcabilă în lunga lor prezență pe piața locală. Noi în schimb nu cărăm în spate povara lui “așa se fac lucrurile”; suntem o companie tânără care nu își dorește să meargă pe aceleași căi bătătorite. Și cred că e foarte mult sens în asta nu doar pentru că e o metodă bună să te diferențiezi, ci și pentru că există în piață o a doua generație de fermieri tineri, crescuți într-o cultură diferită a serviciilor, unii dintre ei cu experiența de lucru în Vestul Europei, care își doresc altceva de la relația cu furnizorii lor.
Cred că suntem și ne gândim la noi ca la un brand de servicii, nu ca la un brand de produs, iar asta e o consecință a misiunii pe care ne-am asumat-o local – vrem să fim cei care îi ajută pe fermierii români să obțină un plus de productivitate, și înțelegem că asta nu înseamnă doar o mai bună producție la hectar. Înseamnă consultanță, înseamnă o relație mai apropiată și mai strânsă cu fermierul, înseamnă soluții care îi aduc profitabilitate, înseamnă suport dincolo de ceea ce mulți consideră că e limita obiectului nostru de activitate, înseamnă flexibilitate.
O să vă dau un exemplu – sunt foarte puține companii în industria noastră care își abordează personalizat clienții, și cred că asta e un simptom al lipsei de relație personală cu ei și dacă vreți al unui raport uman cu ei, pentru că atunci când nu îi cunoști bine, la nivel personal, e chiar greu să personalizezi fie și o ofertă.
Agrointeligența: Dacă ar fi să alegeți 5 cuvinte care descriu Alta Seeds care ar fi acelea și de ce le-ați alege?
Cosmin Popescu: Aș spune antreprenoriat, curaj, inovație, umanitate, productivitate. Așa cum spuneam anterior, credem în asumare și în curajul de a merge pe drumul nebătătorit, ne respectăm unii pe alții și înțelegem că suntem oameni înainte de a fi profesioniști, dar nu uităm de ce suntem aici – suntem aici pentru a-i ajuta pe clienții noștri să obțină mai mult cu mai puțin, fie că asta înseamnă bani, efort sau timp.
Agrointeligența: Haideți să ne întoarcem la produse: de ce ar trebui să le aleagă un fermier român? Care sunt punctele lor forte?
Cosmin Popescu: Faptul că centrul nostru de R&D este plasat în mijlocul celei mai mari și experimentate piețe de floarea-soarelui din lume, cea est europeană, ne îndreptățește să spunem că hibrizii noștri sunt în egală măsură performanți dar și ameliorați pentru profilul pedoclimatic românesc.
Și chiar înainte de a deschide acest centru, gândiți-vă că am plecat la drum cu experiența de peste 20 de ani de pe a doua cea mai mare piață din lume, Argentina, unde se cultivă peste 5 milioane de hectare de floarea soarelui, în care Advanta, compania mamă a Alta Seeds, e lider detașat.
Conducem și la capitolul inovație – am patentat singurii hibrizi ultra high oleici cu conținut ridicat de acid stearic. Asta înseamnă că fermierii care folosesc produsele noastre pot să livreze clienților lor un produs în egală măsură mai sănătos dar și mai stabil din punct de vedere oxidativ, un avantaj important pentru industria alimentară.
Și lucrurile nu se opresc aici – dacă e să ne uităm la sorg, la nivel de grup suntem lider detașat în principalele piețe mature, respectiv SUA, Australia, Argentina sau Franța, poate și pentru că suntem prima și singura companie din lume care a pus pe piață sorg tolerant la ierbicide.
Agrointeligența: Am auzit multe despre tehnologia iGrowth dezvoltată de Alta Seeds. Ne puteți spune de ce reprezintă un pas major înainte și de ce credeți că e relevantă pentru fermierii români?
Cosmin Popescu: Principalul avantaj diferit de tehnologia iGrowth™ e toleranța la erbicidele din familia Imidazolinone. Aceasta permite fermierilor să aplice erbicidele (Inovat™) fără a cauza daune sau a distruge ireversibil cultura. E o inovație unică în lume care permite un management mult mai eficient al culturii în fermă, economii și în consecință un plus de productivitate pentru fermierii noștri.
Dacă e să ne gândim la hibrizii noștri de sorg, cred că noua noastră tehnologie oferă un avantaj important – pe zona furajeră de exemplu oferă o alternativă solidă la porumb în zonele expuse fenomenelor meteo extreme sau care tind spre deșertificare.
Dincolo de avantajele de cost și eficientizare de management asta însemnă mai multă predictibilitate în recoltă, dar și capacitatea de a utiliza superior un teren poate mai puțin propice altor culturi.
Poate că e un lucru mai puțin știut, dar dincolo de fenomenele meteo extreme deșertificarea afectează din ce în ce mai mult industria agricolă românească.
Agrointeligența: Care au fost cele mai importante dinamici din piață în 2021?
Cosmin Popescu: Din păcate ne amintim cu toții că anul 2020 a fost unul dezastruos pentru agricultură, atât datorită secetei cât și pandemiei, producția agricolă scăzând cu 30% la nivel național. 2021 a fost un an în care am încercat cu toții să readucem industria pe linia de plutire. Per ansamblu a fost un an bun, fără episoade de secetă severă și cu producții satisfăcătoare la principalele culturi mari: floarea soarelui, porumb, rapiță, cu niște zone precum Banatul care au performat totuși sub media națională
Din fericire fermierii au reușit să mai recupereze din pierderile pe 2020, prețurile pe piața de commodities la porumb și cereale fiind peste media ultimilor doi ani. Dincolo de niste rezultate financiare mai bune, această evoluție a dus și la o încurajare a creșterii pe anumite culturi – am văzut o creștere de 12-15% la porumb și de 10% la celelalte cereale față de 2020. Un alt lucru remarcabil a fost revenirea interesului pentru rapiță, o cultură care a reintrat într-un trend ascendent după câțiva ani de scădere abruptă care ne-au dus de la 750,000 de hectare până la 400.000 de hectare. În 2021 am ajuns la 500.000 de hectare cultivate. Cred că e un semn bun.
Sfârșitul lui 2021 a adus și la o creștere galopantă a prețurilor la îngrășăminte si alte inputuri necesare agriculturii strict pe creșterea costului la gaze, electricitate, inflație.
Agrointeligența: La ce segmente trebuie să ne uităm cu atenție în 2022?
Cosmin Popescu: Cred că 2022 va fi un an în care fermierii se vor uita mai mult la eficientizare și la construcția unui plan de business inteligent. Cred că vor fi urmărite mult mai atent scăderea valorii costului de achiziții, scăderea costurilor inputurilor, dar și a consumului pe diverse materii prime, în principal îngrășământ, realizarea unui plan inteligent de rotație a culturilor pe termen mediu dar și dinamica prețurilor la commodities.
Agrointeligența: Ce ne pregătiți pentru 2022? Ne puteți împărtăși punctele mari ale planului dumneavoastră de bătaie pentru următorul an?
Cosmin Popescu: Dacă discutăm de lansări de produse, în 2022 aducem în România Sentinel IG, primul hibrid de sorg tolerant la imidazolină, un produs care așa cum menționam anterior va permite fermierilor să obțină un control superior al buruienilor, dar și creșterea productivității acestei culturi.
Vom continua cu un nou hibrid de floarea-soarelui linoleică tolerant la ierbicide pe baza de izamamox și cu un hibrid de porumb cu grupa FAO330-FAO370, primul dintr-o serie creată ca parte a unui proces planificat pe baza nevoilor de piață, în grupele de maturitate timpurii și semi timpurii. Din punct de vedere organizațional continuăm extinderea echipei pentru acoperirea de noi zone din România, cu precădere în Sud și Sud-Est, unde e concentrată cea mai mare parte a agriculturii românești.
În plan regional am început colaborări de testare si adaptare a hibrizilor noștri în republica Moldova, ca prim pas al unui efort de deschidere a acestei piețe. Continuăm expansiunea începută în Bulgaria pe toate culturile – floarea soarelui, sorg, porumb, rapiță; creștem în Ungaria, o piață care ne arată niște premise promițătoare mai ales în ceea ce privește floarea soarelui și cultura de sorg.
2022 o să aducă cu sine și o intensificare a efortului de comunicare – vom fi mai activi, probabil mai vizibili, dar și mai atenți la elementele de poziționare de brand.
Agrointeligența: Cum va afecta războiul din Ucraina piața locală și cea internațională de cereale? Ce schimbări se vor produce pe plan local și european?
Cosmin Popescu: Războiul din Ucraina va produce ramificații profunde pe această piață. Gândiți-vă că atât Ucraina cât și Rusia sunt printre cei mai mari producători de cereale din lume.
Ucraina e în prezent teatru de război; o bună parte din rezervele de combustibil și infrastructura aferentă distribuirii acestora au fost distruse; forțele armate vor avea probabil prioritate atunci când e vorba de carburant; gândiți-vă apoi la faptul ca aproximativ 25% din ucraineni sunt refugiați de război interni sau externi și că marea masă a bărbaților e mobilizată pe front, și la efectul acestor lucruri asupra producției agricole.
Nu în ultimul rând, capacitatea de a exporta produse agricole din țară va scădea, iar costurile de transport vor crește – multe din porturile ucrainene sunt în prezent controlate de Rusia, iar Marea Neagră nu e un spațiu sigur pentru transportul internațional, datorită minării.
Pe plan internațional, pentru că agricultura modernă e un domeniu mecanizat, creșterea prețurilor la combustibil va afecta și celelalte state producătoare de cereale.
Există însă și o veste relativ bună – chiar și în condiții de război, fermierii ucraineni au reușit să însămânțeze aproximativ 55-65% din suprafața cultivată până în prezent. Gândindu-ne însă la faptul că aproximativ 25% dintre ucraineni sunt astăzi refugiați interni sau externi, e clar că forța de muncă va fi profund afectată.
Discutând despre Rusia, ea se află pe lista de sancțiuni, lucrurile mișcându-se înspre un embargo generalizat, cel puțin la nivelul Uniunii Europene. În contrapartidă, Rusia declară că nu va exporta cereale către țările considerate “neprietene”. O altă consecință va fi că fertilizatorii, unul dintre domeniile în care Rusia ocupă un loc fruntaș, vor deveni probabil mai scumpi pentru agricultorii din țările europene.
Credem că pe termen lung piețele agricole se vor polariza și că Europa va face pași înspre asigurarea independenței agricole așa cum va face pași spre asigurarea independenței energetice. Vom vedea o creștere a suprafețelor cultivate, dar și a subsidiilor agricole pentru anumite categorii de cereale, atât din zona statală cât și din cea a UE. Un exemplu în acest sens poate fi concentrarea pe procesarea semințelor de floarea soarelui în ulei de consum.
Cum vor evolua costurile? Chiar și fără criza generată de acest război, costul alimentelor la nivel mondial a crescut cu 20% în ultimul an. Războiul a aruncat prețul cerealelor pe bursă într-o spirală ascendentă, prețul grâului pe bursa agricolă crescând și cu 40% față de anul trecut. E o tendință care se va păstra pe termen mediu.
Cât de departe vom ajunge? E greu de estimat, dar cert e un lucru: vedem deja cele mai mari prețuri la cereale din ultimii 14 ani.