• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Constanţa, polul european al exporturilor. A doua navă pleacă încărcată cu cereale din Ucraina

    Roxana Dobre -

    Portul Constanța  a devenit vital pentru transportul cerealelor din Ucraina către alte țări. Nava Lady Dimine, un cerealier de 160 de metri lungime şi o capacitate de 26.000 de tone, este a doua navă care în ultimele cinci zile se pregăteşte să plece din port încărcată cu cereale din Ucraina. Portul românesc de la Marea Neagră a devenit una dintre puţinele porţi de ieşire pentru produsele agricole ucrainene.

    Miza este vitală pentru numeroase ţări care depind de livrările de cereale din Ucraina, ţară care înainte de război exporta pe mare până la 4,5 milioane de tone de produse agricole pe lună, adică 12% din grâu, 15% din porumb şi 50% din uleiul de floarea soarelui din întreaga lume, notează AFP, citată de Agerpres.

    În prezent, blocarea porturilor ucrainene este completă, de la cele din Marea Azov până la portul Odesa de la Marea Neagră, care în perioade normale era responsabil pentru 60% din activitatea portuară a Ucrainei.

    Printre soluţiile posibile, România este candidatul ideal

    Ţară membră a NATO cu ape securizate România  este, de asemenea, al doilea exportator de grâu din Uniunea Europeană, după Franţa, şi dispune de infrastructuri adecvate.

    ”Plecarea celei de a treia nave este prevăzută peste şase zile şi sperăm să accelerăm ritmul. Având în vedere situaţia nefericită prin care trec vecinii noştri ucraineni, trebuie să îi ajutăm cum putem”, a declarat Viorel Panait, directorul general al Comvex, primul operator de cereale din Constanţa.

    Însă înainte de a ajunge în portul Constanţa, cerealele din Ucraina au de parcurs un lung drum. Mai întâi sunt încărcate în trenuri, camioane sau barje în micile porturi dunărene Reni şi Izmail, de la frontiera Ucrainei cu România.

    Pentru a umple o navă cu o capacitate de 70.000 de tone, cum este cea care a plecat săptămâna trecută pentru prima dată din Constanţa încărcată cu porumb din Ucraina, este nevoie de 49 de trenuri şi tot atâtea barje sau câteva mii de camioane, cu riscul de a crea un enorm ambuteiaj pe drumurile din Constanţa, a precizat Viorel Panait. ”O adevărată bătaie de cap”, susţine directorul portului Constanţa, Florin Goidea.

    Presat de nevoia de a moderniza o reţea feroviară învechită, guvernul de la Bucureşti a găsit o soluţie: reabilitarea a 95 de linii de cale ferată datând din epoca comunistă şi blocate de mai mulţi ani de sute de vagoane ruginite.

    ”Este un proiect cu o valoare de 200 de milioane de lei care este extrem de important deoarece va debloca traficul rutier în port şi va permite creştea stocurilor gestionate”, a subliniat Florin Goidea.

    ”Războiul din Ucraina este o provocare dar şi o oportunitate”, susţine directorul portului Constanţa, adăugând că în 2021 Constanţa a devenit polul european al exporturilor de cereale, devansând portul francez Le Havre. În acest an, Florin Goidea speră că va fi depăşit traficul record de 67,5 milioane de tone înregistrat anul trecut.


    Te-ar mai putea interesa

    Mușcate: plantare, îngrijire, înmulțire Subvenții APIA 2024. Terenurile care primesc bani la hectar și cele care sunt scoase de la plată Micii fermieri – subvenție APIA de 98,80 euro/ha. Banii se virează acum în conturi

    Ultimele știri

    Lege în Parlament: Pensii dublate pentru lucrătorii din agricultură Un fermier este acuzat că s-a „jucat cu genetica” și a creat oi uriașe pentru vânătoare Porumb distrus de Tanymecus. Nina Gheorghiță, LAPAR: România trebuie să obțină autorizarea tratamentelor sămânță pe 10 ani