Strategia unui business integrat. Ioan Popa, Transavia: Ne asigurăm necesarul de cereale încă din perioada de recoltare
agrointeligenta.ro -Transavia, cel mai mare producător de carne de pui din România, este un model de performanță pentru ceea ce înseamnă un business integrat. Fondatorul și președintele companiei, Ioan Popa, a vorbit într-un interviu acordat AgroStrategia despre modul în care este gestionat fluxul de producție pentru ca produsele puse pe piață să ofere nu doar calitate premium, ci și un preț competitiv.
Secretele unui business integrat la dimensiunea Transavia țin tocmai de mărimea grupului. Este motivul pentru care Ioan Popa explică cum problemele se particularizează, iar dificultățile pe care le întâmpină sunt uneori diferite de cele ale altor fermieri sau sunt situații când impactul este diferit.
”Trebuie să vă spun de la capul locului că ne nu confrutăm cu aceleași problemele, iar problemele care sunt nu au aceleași efecte. La fiecare (business – n.r.) prblemele pot avea alt efect, dar dacă mă întrebați pe mine acuma, n-aș putea să vă spun că mă confrunt cu probleme deosebite, decât cu problemele cu care se confruntă întreaga țară și întreaga economie. De cealaltă parte, pot să vă spun că efectele care le au asupra companiei mele activității pe care eu o conduc la Transavia, nu este aceeași ca și la alții colegi”, a explicat Ioan Popa.
Deciziile strategice sunt luate în avans
Activând în 8 județe, Transavia deține în acest moment 29 de ferme de creștere a păsărilor, 4 ferme de producție vegetală, o fabrică de nutrețuri combinate, 3 abatoare de ultimă generație și o fabrică de procesare a cărnii, în care produce anual peste 100.000 de tone de carne de pui de cea mai bună calitate. Din acest volum de producție, aproximativ 25% se exportă, în principal, în țări din Uniunea Europeană.
Fondatorul Transavia a punctat că specifiul businessului pe care l-a fondat este că planurile sunt făcute în avans și niciun aspect nu este lăsat la voia întâmplării. Cunoașterea bine a pieței îl ajută pe Ioan Popa să ia decizii curajoase, care se dovedesc câștigătoare pe termen scurt, mediu și lung.
”Nu o să vă spun că-mi face mare plăcere că s-a scumpit electricarea și gazul în asemenea hal, dar pot să vă spun în schimb, că am luat foarte în serios treaba aceasta încă de la mijlocul anului trecut când au început semnele scumpirilor și noi ne-am negociat și gazul și curentul, energia electrică și gazul la niște prețuri, pe care alții nu le obțin astăzi. Avem un preț garantat încă de anul trecut până la sfărșitul acestui an și ne-am putut replia și ne-am putut organiza afacerea astfel încât să nu avem efecte majore din acest punct de vedere”, a exemplificat Ioan Popa.
”Fără discuții, nu am lăsat să vină problemele peste mine (…). Reacționăm și aplicăm managmentul în funcție de toți stimulii care apar din exterior și nu stăm să treacă timpul și acționăm în regim de urgență imediat, astfel încât consecințele negative să fie cât mai minore”, a explicat fondatorul Transavia.
10.000 de hectare cultivate pentru furajarea fermelor de păsări
O altă modalitate de a-și previziona costurile de producție este asigurarea din timp a furajării pentru efectivele de păsări. Iar pentru acest an, culturile înființate în fermele Transavia au beneficiat de condiții bune.
”Noi de circa 12 ani de zile, avem și zona de activitate pe sectorul vegetal, lucrăm circa vreo 10.000 de hectare de teren. Le cultivăm cu cereale și cu floarea-soarelui, avem câteva plante pe care strict le cultivăm doar pentru necesarul propriu. Ne asigurăm o parte din cerealele și din floarea-soarelui care le folosim în hrana păsărilor din culturile din fermele noastre. Sigur că aici în Ardeal, avem avantaje și dezavantaje vis-a-vis de partea de cultură vegetală. Pot să vă spun că în ceea ce privește regimul fluviometric, Ardealul are o zonă mai avantajoasă față de restul țării, este și mai protejată de arcul carpatic, avem un regim fluviometric mai bogat față de surse, chiar față de Moldova. Totuși, avem dezavantajul că zona noastră mai deruloasă și ne costă mai mult pregătirea solului, spre exemplu. (…) Pot să vă spun că la ora actuală culturile noastre se prezintă foarte bine, astfel încât dacă lucrurile nu derapează în vreun fel meteorologic, cred că putem să avem bazele să facem o recoltă bună, nu mai rea ca anul trecut, care a fost un an bun”, a vorbit Ioan Popa despre fermele vegetale din cadrul Transavia.
Achiziții de cereale în perioada recoltării
Suprafața cultivată nu acoperă integral furajarea fermelor de păsări pe tot parcursul anului, așa că partea de achiziții cereale reprezintă o decizie strategică pe care Ioan Popa și echipa sa de management o iau în perioada de recoltare.
”Ne aprovizionăm la momentul recoltării cu întreaga cantitate care ne este necesară pentru un an de producție. Nu este o cantitate mică să știți, este o cantitate foarte mare, care depăsește 100.000 de tone de cereale pe an. În afară de ce producem noi, mai și cumpărăm la recoltă, astfel încât ne asigurăm niște prețuri mai mici decât în cursul anului. De asemenea, negociem celelalte componente care intră în furajul păsărilor pentru întreg anul, astfel încât pot să vă spun că la ora actuală, dacă prețul porumbului este 1,70 în piață, noi îl consumăm undeva la 85 de bani, dacă șrotul de soia este undeva între 650-700, a fluctuat în ultima perioadă, noi îl avem cu 440 și atunci sigur că lucrurile astea fac diferența. Dacă știi să-ți organizezi lucrurile cum trebuie, atunci și consecințele care le suporți sunt mai mici și efectele adverse nu sunt așa mari ca atunci când te găsește nepregătit”, a precizat Ioan Popa în cadrul emisiunii AgroStrategia de la TVR 1.
Fără datorii sau credite bancare
Transavia a reușit ce alte mari afaceri din agribusiness se luptă să obțină: independență financiară.
”O situație pe care cred că puține companii o au, sau eu personal nu mai știu niciuna, suntem o companie care nu avem credite bancare, deci nu lucrăm cu credite bancare, nu avem datorii la nimeni. Ne plătim absolut toți partenerii și furnizorii la timp, conform contractelor pe care le avem, și de când există compania funcționăm pe criteriul de rentabilitate și facem un profit considerabil. Suntem una dintre companiile profitabile din piață care lucrăm cu o rata de rentabilitate cu 2 cifre”, a precizat președintele Transavia.
Ca lider de piață, Transavia își continuă misiunea pe care și-a asumat-o, susținând strategia de la bob la furculiță prin investiții orientate către o dezvoltare durabilă a afacerii și către reducerea constantă a amprentei ecologice. Totodată, Transavia menține eforturile de comunicare onestă pentru educarea pieței și a consumatorilor cu privire la calitatea produselor din carne și la standardele de siguranță alimentară.
”Consumatorii trebuie să fie foarte atenți la ceea ce cumpără și foarte atenți mai ales la ceea ce transmit producătorii pe etichetele de produs. În ceea ce ne privește, eu m-am străduit să respect totdeauna legile în afacerile de business, mă refer și-n situația de față în ceea ce privește etichetarea produselor, deci să respect cadrul legat privind etichetarea unui produs, să transmiți mesaje sincere și oneste în ceea ce privește produsul pe care-l cumperi din piață.
În ceea ce ne privește, noi am avut o preocupare specială și majoră în a pune pe piață doar produsele de care noi suntem responsabili, pe care noi le-am realizat, la bob la furculiță. Noi nu introducem sub brandul nostru absolut nicio cantitate de carne, niciun kilogram de carne care nu este produs de noi, așa cum fac alți producători, sau alți integratori. Țin foarte mult la treaba aceasta pentru că doresc să garantez ceea ce pun sub ambalaj. Noi producem cea mai mare cantitate de carne din țară și nu-i ușor să vinzi carnea aceasta dacă nu ești onest și cumpărătorul nu găsește sub ambalaj un produs de calitate. Cred că marfa noastră pleacă cel mai rapid de pe raft, acestea sunt informațiile care le avem din piață, și asta nu întâmplător, pentru că oamenii s-au convins că de fiecare dată găsesc același produs, cu aceeași calitate, același gust și aceeași consistență de fiecare dată și asta, exact pentru motivul că absolut fiecare kilogram de carne este produs în fermele noastre și nu este realizat de către terți, pentru că-n fiecare gospodărie găsești alte obiceiuri și alte proceduri, tehnologiile sunt respectate sau nu, mai mult sau mai puțin în anume fel”, a vorbit Ioan Popa despre calitatea pe care produsele Transavia o asigură consumatorilor.
O piață concurențială mai corectă
Ioan Popa s-a implicat, alături de alți mari producători din piață, în elaborarea unui ghid pentru o etichetare corectă a produselor obținute în sectorul de creștere a păsărilor.
”Prin acest ghid se reglementează un pic modul de etichetare pentru că-n ultimii 10 ani, cel puțin în industria cărnii de pui, au apărut foarte multe anomalii și s-au creat foarte multe mituri și foarte multe discuții legat de carnea de pui. (…) Unii dintre noi au încercat să comunice fără onestitate și mincinos anumite mesaje prin etichetare, cei mai mulți atribuindu-și lucruri pe care nu le fac și inducând în opinia publică, în rândul consumatorilor, faptul căm dacă ei spun că nu fac anumite lucruri, ceilalți le fac. Dar de fapt erau lucruri pe care nu le făcea nimeni pentru că erau interzise prin lege, nu se practicau asemenea lucruri. De exemplu, scriau: fără hormoni pe etichete, dar nu s-a băgat niciodată hormon în istoria acestei țări în nicio producție de carne, nici de pasăre, nici de porc, nici de alte specii, însă unii s-au folosit de el, neonest pentru a-și creea un avantaj în detrimentul celolalți și atunci acum, prin acest ghid, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a venit în sprijinul nostru, astfel încât să nu se mai poată fiecare trece pe etichetă ce-i trece prin cap și comunicând, transmițând mesaje enorate sau mincinoase în piață și influențând consumatorul”, a subliniat Ioan Popa.