Felicia Tulai, fondatoarea Luna Solai, a făcut pasul de la procesator la fermier bio. Primul ulei din producție proprie – recunoaștere mondială!
Angelica Lefter -De la procesator la fermier, la producător agricol. Este pasul invers pe care l-a făcut Felicia Tulai, fondatoarea brandului de uleiuri presate la rece Luna Solai, produse în localitatea Luna din județul Cluj. Producătoarea a obținut deja și prima recunoaștere a calității uleiului bio pe care l-a produs din propria recoltă de floarea-soarelui acreditată ecologic.
Uleiurile presate la rece Luna Solai realizate în făbricuța de untdelemn din localitatea Luna, județul Cluj, au căpătat recunoaștere mondială. Calitatea și excelența au cucerit gusturile multor oameni din diverse părți ale lumii, dar și ale juriilor care au apreciat de-a lungul timpului produsele fabricate în acest colț al României.
De la uleiurile presate la rece, realizate din semințe convenționale, Felicia Tulai a trecut la uleiurile presate la rece din sămânță certificată ecologic.
Recunoașterea internațională nu a întârziat să apară. De data aceasta pentru uleiul bio de floarea-soarelui presat la rece, marca Luna Solai. Pentru acesta, sămânța de floarea-soarelui provine din propria cultură, a declarat pentru Agrointeligența – AGROINTEL.RO, Felicia Tulai.
De la procesator, la fermier care cultivă ecologic floarea-soarelui și in
Și pentru ca lucrurile să fie și mai clare, uleiul certificat bio este realizat din semințe de floarea-soarelui proprii, certificate ecologic, cultivate pe cele 7 hectare de teren, împărțit anul acesta între producția de floarea-soarelui și cea de lucernă, după ce anul trecut au fost cultivate floarea-soarelui și in. Trecerea nu a fost greoaie, chiar a venit de la sine, având în vedere că uleiurile bio erau deja produse, însă cu sămânță achiziționată de la alți fermieri români certificați ecologic.
”Vorbim de 7 hectare de teren care sunt certificate ecologic, deci nu ne declarăm un mare fermier în sensul acesta. Oricum, ponderea uleiurile certificate ecologic la noi este relativ mică. Acum începe piața să solicite uleiuri presate la rece pentru că până acum nu era o înțelegere foarte clară în ceea ce privește uleiul presat la rece și uleiul presat la rece bio. Omul nu a făcut diferența între ce înseamnă produs certificat ecologic versus ce înseamnă produs procesat natural, adică în varianta tradițională. Și există totuși niște diferențe esențiale. Diferențele sunt la cultură, pentru că, la noi, într-adevăr, procesul tehnologic este același, dar baza, adică sămânța, provine din cultură netratată, și asta este diferența. Căci știm că sunt niște tratamente la floarea-soarelui, rapiță, alte culturi, care se fac pentru creșterea producției, tratarea solului, și așa mai departe. La produsul certificat ecologic partea culturilor este extraordinar de importantă și după aceea toate celelalte procese care se întâmplă”, a menționat Felicia Tulai.
Terenurile au fost certificate ecologic din 2018
Trecerea de la procesator la fermier s-a făcut doar de un an, însă procesul a fost unul mai lung, dar s-a dovedit a fi unul de succes.
”Trecerea am făcut-o doar de anul trecut, cu toate că acele 7 hectare de care vă spuneam sunt înregistrate ca și cultură ecologică de mai multă vreme, din 2015 am intrat în conversie, după care din 2018 certificat ecologic. Anul trecut a fost un an în care, pe lângă lucernă, am pus cultura noastră de floarea-soarelui și in pentru a o folosi în făbricuța noastră ca și produs certificat ecologic. Unitatea era deja certificată ecologic, adică făceam deja uleiuri certificate ecologic, dar din semințe locale ale fermierilor care aveau culturi certificate ecologic, dar nu din producția noastră. Și atunci, fiind o suprafață mică de teren pe care noi o aveam am ales să o valorificăm în sistem ecologic. Am avut anul trecut floarea-soarelui și in, anul acesta, e legat de rotația culturilor, avem floarea-soarelui și grâu, pentru a avea în timp producții bune, certificate și să nu se îmbolnăvească terenul. Am pus jumătate din cele 7 hectare cu floarea-soarelui și jumătate cu grâu”, a explicat procesatoarea de uleiuri și proaspătă fermieră.
Sprijin din partea unui vecin fermier care cultivă tot bio
Pe partea de cultură, Felicia Tulai este ajutată de un fermier cu experiență, stabilind împreună planul de producție.
”Avem un partener cu care colaborăm, să zic așa, este chiar vecin de terenuri cu noi, care și el la rândul lui are suprafețele certificate ecologic, doar că el având o fermă, interesul său este pentru animale și în principiu lucernă, așa că lucrările agricole sunt făcute de către el, în funcție de planul de cultură pe care îl stabilim împreună. Nu am achiziționat utilaje, nu putem să ne erijăm într-un fermier în adevăratul sens al cuvântului, deși suntem activi. Spun asta pentru că nu putem face niște lucruri mai mult decât putem duce, noi suntem specializați în procesare și lucrăm cu cei care știu și au făcut de ani de zile agricultură. Am aplicat un proiect pe Măsura 4.2 și l-am finalizat anul trecut pe partea de modernizare și utilare a unității de procesare. Prin acest proiect am accesat peste 100.000 de euro pentru achiziția a încă 2 prese de ulei, o linie de îmbuteliere, un selector și o mașină de transport. Avem și un spațiu de depozitare pentru nevoile noastre, cu o capacitate undeva la 250 de tone”, a spus reprezentanta Luna Solai.
Majorările de preț au făcut uleiul convențional mai scump decât cel bio
Uleiurile produse până acum sunt fabricate din sămânța de anul trecut, deci prețurile nu au crescut considerabil, însă acest lucru s-ar putea întâmpla dacă va fi nevoie de achiziționarea altor semințe bio pentru viitoarele culturi.
”Noi îmbuteliem uleiurile în sticlă de sticlă la 250 de mililitri. Un avantaj pentru consumator în momentul acesta este că uleiul bio îl producem acum din producția noastră de sămânță și n-a fost nevoie să mai achiziționăm altă sămânță, deci costul încă a rămas scăzut față de impactul pe care îl are celălalt, acum, din cauza faptului că prețul la floarea-soarelui a ajuns la 4 lei kilogramul. Deci poate că nu este corectă diferența de preț, dar la 250 de mililitri este 15 lei uleiul convențional de la noi din făbricuță și 18 lei cel bio. Eu am avut cultură 2021 proprie pentru bio și încă stocul îl am, la convențional, pentru că cererea este mai mare, mi s-a terminat stocul de sămânță și am fost nevoită să achiziționez la 4 lei, iar acum costul meu de producție este mai mare la cel convențional, dar din toamnă vom ajunge toți producătorii la același nivel”, a punctat Felicia Tulai.
Dacă așa stau lucrurile la uleiul de floarea-soarelui bio, iată că Luna Solai produce și alte uleiuri cu care iese pe piața românească și nu numai.
”Acum mai producem uneiuri de rapiță, de dovleac, de nucă, de in și de cânepă. Cel de in bio este din sămânța proprie. Avem și de nucă bio, dar este nuca achiziționată de la un centru de colectare de aici, certificat ecologic și mai avem uleiul de rapiță certificat ecologic, pentru că avem un fermier de la care am achiziționat o cantitate de sămânță de rapiță în toamnă și care ne permitem să producem și acum uleiuri bio. Nu mai avem, în schimb, bio la cânepă și la dovleac”, a explicat Felicia Tulai pentru Agrointeligența – AGROINTEL.RO.
Uleiurile Luna Solai pot fi găsite în piață, unde au mare căutare, fie la băcănii, fie în magazinele de cartier, ele sunt apreciate la adevărata lor valoare.
”Avem desfacere în magazine, în special magazinele cu care lucrăm sunt magazinele specializate, mă refer la băcănii sau magazinele cu profil naturist. Nu în toată țara, dar în centrele importante din țară există cel puțin câte un partener care vinde produsele noastre. Au fost și sunt și în restaurante sau în rețeaua Mega Image, când mă refer la ea, mă refer la zona de echilibru, acele zeci de magazine, unde raionul de produse naturale și certificate ecologic sunt bine reprezentate. Avem și un magazin online, www.lunasolai.ro , și de aici clienții noștri pot să-și achiziționeze produsele”, a mai menționat producătoarea de uleiuri recunoscută la nivel internațional.
Trei stele Superior Taste Award pentru uleiul bio din floarea-soarelui cultivată la Luna
Dacă în 2014 un juriu internațional format din experţi culinari și somelieri, inclusiv bucătari ai celebrelor restaurante Michelin, au decis, după o degustare ”în orb” că produsul românesc Luna Solai obținut din floarea-soarelui, merită să primească o stea de aur pentru gustul său, de data aceasta, în 2022, uleiul bio de floarea-soarelui Luna Solai a primit o evaluare, pe aceleași principii, de trei stele de aur, cu un scor total de 90,2% din punctajul total de 100%.
”Ceea ce poate să conteze la uleiurile presate la rece este proveniența materiei prime. Dacă vorbim despre o materie primă curată, fără pesticide, insecticide, substanțe care se folosesc în tratarea semințelor convenționale. Este evident că neîncărcând organismul cu aceste substanțe și noi avem pretenția că abordăm un stil de viață mai sănătos”, a spus despre uleiurile producție proprie, Felicia Tulai.
Bineînțeles că aceste recunoașteri internaționale au făcut din uleiurile Luna Solai produse căutate atât în țară, dar și în străinătate.
”Am făcut export înainte de pandemie, când din cauza crizei care a apărut atunci și valului de cereri nu am putut face față. Am exportat în Coreea, am avut 3 livrări și în China și bineînțeles pe piața europeană am intrat în magazinele specializate, de multe ori intermediate de români care și-au deschis acolo băcănii sau magazine, nu doar pentru românii din zonă. În Spania, Bruxelles și este și în momentul de față, în Marea Britanie, în Olanda, un restaurant a comandat de la noi uleiuri. Aceste concursuri ne-au ajutat și le-am considerat întotdeauna ca pe o investiție având în vedere că există și taxă de participare, am plătit în 2014 un cost de înscriere de 700 de euro. Cam 60-70% dintre cei care se înscriu nu primesc nici măcar o evaluare, adică nici măcar o stea, dar aveam încredere în produsul pe care îl trimit, știam că produsul nostru este de calitate, dar aveam nevoie de această confimare ”în orb”. Am perceput-o ca pe o investiție”, a menționat Felicia Tulai, care a mai adăugat că în spatele întregului efort stă o echipă de 7 angajați, confirmându-le și lor totodată că ceea ce fac este de calitate și un produs foarte bine realizat.