Ungaria, în procedură de infringement pentru că a dat benzină și motorină mai ieftină cetățenilor săi
Mircea Olteanu -Comisia Europeană a decis să deschidă o procedură de constatare a neîndeplinirii obligațiilor de către Ungaria, ca urmare a impunerii de prețuri diferite la carburanți pentru vehiculele cu numere de înmatriculare străine și cele înregistrate în Ungaria, a anunțat Executivul UE, printr-un comunicat de presă.
Vehiculele cu numere de înmatriculare maghiare, inclusiv tractoarele și utilajele agricole cu acte maghiare, au dreptul la prețuri oficiale la combustibil cu 60 până la 70% mai mici, în timp ce autovehiculele înmatriculate în alte țări nu pot beneficia de această reducere.
Executivul UE precizează că astfel de măsuri contravin dispozițiilor referitoare la piața internă și a solicitat autorităților de la Budapesta să respecte dispozițiile dreptului UE referitoare la libera circulație a bunurilor și serviciilor, inclusiv a serviciilor de transport, la libertatea de stabilire, la libera circulație a cetățenilor și lucrătorilor, principiul nediscriminării.
Acțiunile unilaterale luate la nivel național și introducerea de tratamente discriminatorii contravin principiilor liberei circulației pe piața unică și nu pot fi o soluție, a subliniat Comisia Europeană.
Țara vecină are la dispoziție două luni pentru a răspunde observațiilor trimise de Executivul UE, iar în caz contrar instituția poate decide să trimită Ungariei un aviz motivat și ulterior poate deferi Ungaria Curții de Justiție a Uniunii Europene.
În încercarea de a atenua efectele inflației și scăderii forintului în raport cu moneda europeană, autoritățile din Ungaria au decis să plafoneze prețurile la alimente și carburanți. Astfel, la mijlocul lunii noiembrie, Guvernul Viktor Orban a stabilit o limită de 480 de forinți (5,94 lei) pe litru pentru prețul combustibilului, iar de la 1 februarie a plafonat prețurile anumitor alimente de bază.
Plafonarea prețului combustibilului a fost ulterior restrânsă la mașinile cu plăcuțe de înmatriculare maghiare, lucru ce a declanșat un conflict cu Uniunea Europeană.
Operatorii lanțurilor de benzinării din Ungaria și-au exprimat nemulțumirea față de această măsură, iar luna trecută, grupurile MOL și OMV au anunțat că vehicule de pasageri înmatriculate în Ungaria vor putea cumpăra doar maxim 50 de litri de combustibil pe zi la un preț subvenționat.
Pe de altă parte, vehiculele înmatriculate în Ungaria cu o greutate de 3,5–7,5 tone și utilajele agricole vor putea în continuare să alimenteze la prețuri subvenționate, indiferent de cantitate.