• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Florin Goidea, directorul Portului Constanța: „Fermierii români nu au motive de îngrijorare cu privire la eventuale întârzieri la exportul de cereale până la sfârșitul acestui an”

    Marian Buhociu -

    Terminalele din portul Constanța sunt la acest moment aglomerate și cu cereale din Ucraina, dar grânele agricultorilor români vor fi exportate fără întârzieri, susține Florin Goidea, directorul Administrației Porturilor Maritime din Constanța.

    „În primele șase luni ale anului 2022, traficul de cereale a fost de peste 12,17 milioane de tone, iar creșterea față de aceeași perioadă din anul 2021 a fost de circa 12%”, sunt datele pe care Agrointeligența – AGROINTEL.RO le-a primit de la Florin Goidea, directorul Administrației Porturilor Maritime din Constanța, instituție din subordinea Ministerului Transporturilor.

    Din cele 12,17 milioane de tone care au trecut prin Portul Constanța, 6,8 milioane de tone este cantitatea exportată. 457.917 de tone este cantitatea de import. Alte 3,8 milioane de tone de cereale au fost în tranzit, iar 1,13 tone au fost în operațiuni de cabotaj (este un termen naval prin care se înțelege transportul maritim care se execută de-a lungul coastelor până la o distanță maximă de 100 mile spre larg).

    Explicația traficului intens

    Așa cum a mai precizat Agrointeligența în ultimele săptămâni, fermierii români au întâmpinat probleme legate de transportul cerealelor de pe ogor până în port sau siloz din cauza ambuteiajelor din port cauzate de faptul că Ucraina exportă cereale tot prin Constanța. Asta pentru că porturile sale sunt blocate de flota rusă.

    „Nu au fost înregistrate întârzieri la expedierea cerealelor din portul Constanța în acest an. Dacă ținem cont de faptul că anul trecut s-a înregistrat un trafic de 25 milioane tone cereale, iar datele preliminare la șase luni indică un trafic al cerealelor de 12,1 milioane tone, iar din Ucraina au sosit aproximativ 1,5 milioane tone cereale, apreciem că fermierii români nu au motive de îngrijorare cu privire la eventuale întârzieri la exportul de cereale până la sfârșitul acestui an”, a mai punctat directorul APM.

    Grânele din Ucraina

    „Începând cu data de 24 februarie 2022 și până în prezent, 1,49 milioane de tone de cereale au sosit din Ucraina. 1,08 milioane de tone au fost deja expediate și alte 400.000 tone urmează să fie expediate. Portul Constanța are capacitatea de a opera cantități mari de cereale, de exemplu anul trecut traficul de cereale a fost de peste 25 milioane tone, un an al recordurilor”, ne-a mai precizat Florin Goidea.

    Conform datelor preliminare înregistrate în 2022, la 6 luni, comparativ cu primele șase luni ale anului 2021, traficul total de mărfuri a depășit 37,5 milioane tone, cu o creștere față de anul trecut de circa 17%.

    Florin Goidea ne-a mai asigurat că vara traficul în port este în fiecare an mai mare, asta din cauza faptul că fermierii își strâng recolta.

    „În fiecare an, în campania agricolă de recoltare, numărul camioanelor care vin în portul Constanța este în mod firesc mai mare față de alte perioade ale anului.În acest an, la acest aflux de mărfuri se adaugă camioanele care vin cu mărfuri din Ucraina, cerealele sosesc din Ucraina pe barje și pe calea ferată”, ne-a transmis directorul APM.

    Terminalul Comvex Constanța este cel prin care sunt exportate grânele din Ucraina, în special porumb provenit din statul vecin

    „Chiar dacă inițial au fost anumite aspecte problematice legate de armonizarea tuturor documentelor, a formalităților ce trebuiau îndeplinite, dat fiind faptul că importul-exportul se face între țări UE și non UE (portul Constanța fiind în același timp granița Uniunii Europene), dotarea cu echipamente moderne care să transfere mărfurile de pe CF, barje, camioane, pe nave, precum și avize sanitare, trebuie să subliniem că Portul Constanța dispune de capacitatea necesară de operare și depozitare a cerealelor, pentru a face față noilor solicitări”, a mai precizat Florin Goidea.

    Fluidizarea traficului din port

    Esențial pentru fluidizarea traficului de mărfuri prin porturile maritime românești și pentru a se putea opera mai multe cantități de mărfuri, este ca marfa să fie expediată rapid din port, să se evite staționarea acesteia în terminale.

    „În interiorul portului, CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a luat măsuri cu prioritate pentru eficientizarea rutelor camioanelor cu mărfuri în port și în terminale. Am fluidizat traficul auto pentru a evita blocajele și aglomerarea infrastructurii rutiere, mișcarea camioanelor cu cereale se face pe un circuit separat pentru camioanele goale față de cele încărcate”, ne-a mai spus șeful APM.

    În plus, s-a suplimentat sistemul de semnalizare rutieră din port cu indicatoare noi în zonele de interes pentru a interzice staționarea, interzice accesul etc și de asemenea cu indicatoare de orientare.

    În zona Constanța Sud s-au confecționat și montat două bannere pentru informare, de dimensiuni mari, în limbile română, engleză, turcă și ucraineană.

    „Având în vedere creșterea numărului de camioane și implicit a conducătorilor auto ucraineni în zona Constanța Sud, s-au tipărit flyere în limbile română, engleză, ucraineană și turcă, acestea cuprind pe lângă un număr minim de informații necesare și harta portului cu reprezentarea locațiilor unde se regăsesc principalii operatori economici de destinație ai acestor camioane. Flyerele respective se înmânează în mod gratuit conducătorilor auto în punctul de intrare de la Poarta 10 bis”, mai susține Goidea.

    Parcarea nouă pentru TIR-uri, finalizată

    De asemenea, APM SA a finalizat lucrările de amenajare a unei parcări noi, destinată TIR-urilor, aceasta fiind operațională și preluând deja din camioanele care sosesc în port cu marfă. Parcarea este situată în interiorul portului Constanța, în zona Porții 9, și are o suprafață de 34.000 metri pătrați. Aceasta contribuie la fluidizarea traficului de camioane în port și evitarea aglomerărilor la porțile de acces în port.

    Totodată, o altă parcare, în exteriorul portului Constanța, de o mai mare capacitate, este în faza documentațiilor, urmând să fie realizată cât mai rapid.

    Aplicație pentru plata online a accesului în port

    Nu în ultimul rând, pentru a evita aglomerația la porți, CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a lansat o aplicație disponibilă în Google Play și Apple Store, Constanta Port ALL, pentru a se putea plăti online accesul în porturile maritime.

    Aplicația simplifică procedurile de acces auto în incinta porturilor maritime, atât pentru agenții economici care își desfășoară activitatea în acest perimetru, cât și pentru societățile de transport ce execută activități ocazionale.

    Prin intermediul aplicației Constanta Port ALL se pot cumpăra bilete de acces, valabile 24 de ore, iar plata se face prin intermediul unui gateway de plată securizat. Plata online a taxei de acces în port elimină timpii consumați de transportatori pentru achiziționarea biletelor la porțile de intrare în port. Conectarea sistemului de plăți online cu sistemul de control acces auto de la porți, respectiv detectarea de către acesta a prezenței la barieră a unui autovehicul cu taxa de intrare plătită, reduce timpul de trecere și eventualele blocaje de la porți. În plus, plata se poate face și prin POS, tot pentru a nu se bloca accesul în port.

    Proiecte de extindere a portului Constanța

    20 de operatori de cereale își desfășoară activitatea în portul Constanța.

    „În ceea ce privește proiectul de extindere a portului, discuțiile sunt inițiate la nivel guvernamental – Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și cu Banca Mondială, care și-a oferit serviciile de consultanță și asistență tehnică  pentru un eventual proiect de extindere a capacității de operare a Portului Constanța, prin crearea de noi teritorii și dane de operare care vor deservi terminale specializate. Serviciile menționate se referă la elaborarea de studii de fezabilitate, eventuale analize și opinii legale privind modalități de implementare – parteneriat public-privat, finanțare europeană etc”, ne-a mai transmis Florin Goidea.

    Pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii care presupun investiții foarte mari – aproximativ 500 milioane, 1 miliard euro – și care se pretează pentru implementare în parteneriat public-privat, decizia se ia la nivel guvernamental pentru a beneficia de asistență tehnică din partea instituțiilor financiare internaționale.

    „Subliniem că proiectele APM SA Constanța – cu excepția celor care se referă la noi teritorii câștigate din mare – vizează dezvoltarea infrastructurii de transport: dragaj de investiții pentru creșterea adâncimilor, modernizare a drumurilor, realizare cheiuri, umpluturi, modernizare rețele (energetice, apă, canal, gaz), care reprezintă domeniul public al statului. CN APM SA Constanța urmărește accesarea fondurilor europene nerambursabile pentru realizarea lor”, a mai adăugat directorul.

    Capacitatea aproximativă de stocare pentru cereale este de aproximativ 1,8 milioane tone.


    Te-ar mai putea interesa

    O fabrică românească de utilaje agricole – scoasă la vânzare. Pe terenul ei s-ar putea construi un hipermarket Fermierul de pe Valea Trotușului care crește 8 vaci și produce o brânză specială, premiată la nivel mondial Subvenția APIA de 98,80 euro/ha, la plată din 2 decembrie pentru micii fermieri

    Ultimele știri

    Plăți finale APIA 2024. Prima listă cu fermieri care încasează a doua tranșă din subvenții Deutz-Fahr renunță la producția de combine și închide fabrica din Croația Avertisment al Președintelui ANPM: Trufele românești ar putea dispărea, din cauza braconierilor!