Iohannis despre criza din piața cerealelor: ”Este important și bine să fim noi de partea Ucrainei”
Roxana Dobre -Preşedintele Klaus Iohannis a comentat decizia Rusiei de a ieși din Acordul privind exportul de cereale din Ucraina prin Marea Neagră. Șeful statului a subliniat că şi până acum jumătate din cerealele ucrainene s-au exportat prin România.
Președintele României, Klaus Iohannis, a fost întrebat astăzi, luni – 17 iulie, la Bruxelles dacă ieșirea Rusiei privind exportul de cereale din Ucraina prin Marea Neagră nu va aduce și mai multă presiune pe rutele terestre de export.
Citiți și: Rusia și-a suspendat participarea la acordul pentru exportul de cereale din Ucraina!
Klaus Iohannis: Și până acum jumătate din cerealele ucrainene s-au exportat prin România, prin rutele logistice românești
Președintele Klaus Iohannis a subliniat că și până acum jumătate din cerealele ucrainene s-au exportat prin România, prin rutele logistice românești care au fost adaptate, îmbunătățite, măsuri care vor continua.
”În primul rând este regretabil că acea inițiativă, pentru care trebuie să vedem că s-au implicat foarte mulți politicieni din toată lumea, pare a nu avea un viitor strălucit. Oricum ar fi, și până acum jumătate din cerealele ucrainene s-au exportat prin România, prin rutele logistice românești, le-am adaptat, le-am îmbunătățit și vom continua în acest fel. Noi credem că este important și bine să fim noi de partea Ucrainei și să sprijim aceste exporturi, vom face aceste lucruri și în continuare pentru a preveni apariția unor sincope”, a spus Klaus Iohannis la Bruxelles.
Şeful statului participă, luni şi marţi, la al treilea Summit Uniunea Europeană – Comunitatea Statelor Latino-Americane şi Caraibiene (UE – CELAC).
Citiți și: Bubuie prețul cerealelor și al rapiței după ce Rusia s-a retras din acordul cerealelor!
Rusia și-a suspendat participarea la acordul pentru exportul de cereale din Ucraina
Rusia a notificat oficial Ucraina, prin intermediul Ambasadei ruse la Minsk, în legătură cu suspendarea participării sale la acordul de export al cerealelor prin Marea Neagră, a afirmat luni ambasadorul rus în Belarus, Boris Grîzlov, citat de Reuters.
Ambasadorul rus a precizat că Ucrainei i-a fost transmisă o notă în acest sens prin intermediul canalelor diplomatice şi că acordul va înceta din 18 iulie.
Ulterior, companiile de asigurări au anunțat că analizează dacă să îngheţe acoperirea pe care o oferă oricărei nave dispusă să navigheze spre Ucraina, după ce Rusia a anunţat luni că îşi suspendă participarea la acordul intermediat de ONU ce permite exportul cerealelor ucrainene printr-un coridor sigur din Marea Neagră, au declarat surse citate de Reuters.
Acordul, încheiat în iulie 2022, cu medierea ONU şi a Turciei, a fost prelungit de mai multe ori şi urma să expire luni seară. Acordul este ”de facto terminat”, a afirmat luni Kremlinul.
”Din cauza colapsului acordului privind coridorul din Marea Neagră, majoritatea proprietarilor de nave se vor abţine să ancoreze în porturile ucrainene”, a declarat directorul de operaţiuni de la grupul danez de shipping NORDEN, Christian Vinther Christensen.
Asigurarea a fost o componentă vitală pentru derularea transporturilor de cereale via Marea Neagră, iar sursele din industria de asigurări au spus că decizia Rusiei de a-şi suspenda participarea la acordul convenit de ONU este evaluată în sensul dacă se mai poate sau nu oferi în continuare acoperire.
„Unele companii vor încerca să profite printr-o majorare semnificativă a tarifelor. Altele vor înceta să mai ofere acoperire. Întrebarea cheie este dacă Rusia va mina zona, ceea ce ar duce la încetarea oferirii oricărei forme de acoperire”, a spus o sursă din industria asigurărilor.
Piaţa asigurărilor Lloyd’s of London a plasat deja Marea Neagră pe lista regiunilor cu cel mai mare grad de risc. ”Acoperirea anuală rămâne în vigoare, dar călătoriile către zonele de pe listă vor fi evaluate individual, de la caz la caz”, a spus Neil Roberts, responsabil pentru asigurările maritime şi aviaţie la Lloyd’s Market Association.
Primele suplimentare de risc, din cauza războiului, care sunt percepute în momentul intrării în Marea Neagră, trebuie reînnoite odată la şapte zile. Aceste prime costă deja mii de dolari şi sunt aşteptate să crească, iar proprietarii de nave ar putea să fie reticenţi la a mai permite navelor să intre într-o zonă de război, fără un acord care să implice Rusia.
”Cel mai probabil vor fi cerute tarife pentru situaţii periculoase, pe lângă provizioane pentru costuri cu asigurările suplimentare”, a apreciat o altă sursă din industria asigurărilor.