Ministrul Energiei nu crede că motorina va depăși 9 lei pe litru după 1 octombrie
Roxana Dobre -Ce se va întâmpla cu prețul motorinei în perioada următoare și cât vor scoate fermierii din buzunar pentru un litru de carburant, în campania de toamnă. Întrebat de cum vede pentru următoarea lună evoluția prețului la motorină, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a subliniat că nu crede că acesta va trece de 9 lei/litru până la 1 octombrie. La această dată expiră schema de reducere voluntară cu 50 de bani la carburanți, măsură intrată în vigoare la data de 1 iulie.
”România este importatoare de motorină. Am văzut o creștere și astăzi și ieri, de la 8 lei și 33 de bani la 8 lei și 44 de bani, deci o creștere de 11 bani. Cotația motorinei în urmă cu zece zile, din ce am verificat, am apucat să verific în această dimineață, a crescut ușor odată și cu paritatea leu-dolar, nu leu-euro, pentru că acciza se plătește la dolar și, în general, când vorbim de accize – și de asta trebuie să ne uităm la dolar, nu la euro… a crescut, e adevărat, și euro, și-a revenit, dar nu estimez o creștere foarte mare a prețului la motorină. Am mai discutat în piață și e posibil să așteptăm, să vină o nouă corecție în jos a prețului motorinei. Deci prețul petrolului este una, și ați văzut, acolo se reflectă direct în prețul benzinei, care a tot scăzut, iar cotația motorinei este influențată de cotația internațională a motorinei, nu a petrolului, pentru că suntem importatori și de motorină. Referitor la ce se va întâmpla de la 1 octombrie, cred că trebuie să mai așteptăm un pic. O să avem discuții probabil la nivelul coaliției de guvernare, în interiorul Guvernului, și vom anunța o decizie”, a menționat ministrul la finalul ședinței de Guvern.
Va ajunge motorina la 9 lei/litru, după 1 octombrie?
Ministrul a fost chestionat de jurnaliști în legătură cu prețul la motorină după data de 1 octombrie, dacă există pericolul să treacă iar de 9 lei. ”Eu nu cred că se va întâmpla acest lucru. V-am spus că va urma, așa cred eu, din piață, urmând cotațiile și văzând, că va urma și o corecție în jos. Adică nu cred, cred că pe acolo va fi, pe unde este acum va fi, se va menține”, a mai explicat ministrul.
Virgil Popescu a mai fost întrebat dacă Guvernul va prelungi sau nu schema de compensare cu 50 de bani la benzină și motorină, măsură care expiră la 30 septembrie 2022. ”Trebuie o discuție în interiorul coaliției, o discuție în interiorul Guvernului și apoi putem anunța”, a adus lămuriri ministrul.
IEA a avertizat că deficitul de motorină riscă să se agraveze în 2023
Agenţia Internaţională a Energiei (IEA) a avertizat că deficitul de motorină pe piaţa mondială riscă să se agraveze anul viitor, odată cu intrarea în vigoare a embargoului Uniunii Europene asupra petrolului rusesc, care va creşte tensiunile legate de acest combustibil pe pieţe, relatează agenţia EFE.
În raportul său anual privind piaţa de petrol, publicat miercuri, IEA e explicat faptul că UE a menţinut până acum importurile de diesel provenite din Rusia la 600.000 de barili pe zi, dar, în urma embargoului european începând cu finele anului 2022, aceste volume vor trebui înlocuite cu motorina provenită din alte ţări. Este adevărat că există trei proiecte de mari rafinării pentru producţia de motorină în Kuwait, Nigeria şi Mexico care vor trebui să înceapă să opereze la finele lui 2023 şi care ar putea contribui la alimentarea cererii, mai scrie EFE. Dar, dacă Rusia nu va redistribui către alţi cumpărători producţia de motorină pe care acum o vinde Europei, în afara mecanismului preţului plafonat care se intenţionează să fie impus, agenţia se teme că importatorii europeni, latino-americani şi africani vor concura pentru cantităţi mai reduse.
Anul acesta, piaţa de diesel se află deja în tensiune printre altele pentru că acest carburant a avut o cerere solidă şi, în acelaşi timp, cotele de export pe care le-a impus China au redus vânzările pe piaţa externă.
La asta se adaugă şi taxele pe care India le-a introdus recent şi care au redus ieşirile de motorină din această ţară, care este principalul furnizor de diesel în Asia. Pe de altă parte, IEA a revizuit miercuri uşor în scădere estimările privind cererea globală de petrol pentru acest an, cu 110.000 barili mai puţin faţă de cât preconiza în urmă cu o lună.
Experţii agenţiei calculează că în 2022 consumul mediu va fi de 100,1 milioane barili pe zi, cu 4,8 milioane mai mult faţă de anul trecut. În 2023, creşterea va fi de 1,7 milioane barili pe zi, la 101,8 milioane barili/zi. Revizuirea în scădere a estimărilor pentru acest an se explică prin încetinirea economică care se observă în ţările din Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economice (OCDE) şi prin efectul restricţiilor din China pentru a controla focarele de Covid. Acestea sunt compensate în parte de o mai mare utilizare a petrolului pentru generarea de electricitate în Europa şi Orientul Mijlociu, unde este înlocuit parţial gazul, deoarece preţul acestuia a explodat.
Perspectivele de scădere pentru piaţa petrolului au avut efect asupra cotaţiilor barilului, care în ultimele, până la începutul lui septembrie, a scăzut cu 65% faţă de vârful din iunie.
IEA a constatat că exporturile ruse de petrol au crescut în august cu 220.000 barili pe zi, până la 7,6 milioane, ceea ce înseamnă că sunt cu numai 390.000 barili sub nivelul anterior invaziei din Ucraina. Deşi exporturile ruse în UE, SUA, Japonia şi Coreea, ţările care au aplicat sancţiuni Moscovei, au scăzut cu două milioane de barili pe zi, Kremlinul a reuşit să redistribuie o parte din aceste livrări către India, China sau Turcia.
Agenţia, care reuneşte în general ţările dezvoltate care sancţionează Rusia, estimează că producţia rusă va scădea de la aproape 11 milioane de barili pe zi în august la 10,2 milioane de barili în decembrie, când embargoul european va fi efectiv. Pentru februarie, scăderea ar trebui să fie până la 9,5 milioane barili pe zi, respectiv cu 1,9 milioane barili mai puţin comparativ cu aceaşi lună din 2022, când încă nu fuseseră impuse sancţiuni Rusiei.