Procedura pentru RURAL INVEST, componentă a IMM INVEST PLUS – publicată în Monitorul Oficial
Roxana Dobre -Procedura de acordare a garanțiilor de stat și a grantului pentru componenta RURAL INVEST din cadrul programului IMM INVEST PLUS – publicată în Monitorul Oficial.
În Monitorul Oficial nr. 910 din 15 septembrie 2022 a fost publicat Ordinul comun nr. 2.119/274/2022 al ministrului Finanțelor și al ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pentru aprobarea procedurii de acordare a garanțiilor de stat și a grantului, precum și a convenției de garantare și plată a granturilor și a convenției de implementare asociate componentei RURAL INVEST din cadrul IMM INVEST PLUS.
Programul RURAL INVEST este parte integrantă din IMM INVEST PLUS, schemă care a fost aprobată oficial de Comisia Europeană cu o valoare de 4 miliarde de euro, sumă care, potrivit Ministerului Finanțelor, va garanta prin atragerea de capital cu cele mai mici costuri de finanțare de pe piață, pentru un număr estimat de beneficiari de aproape 25.000.
Alina Toma, directorul General al Fondului de Garantare a creditului Rural (FGCR) a declarat pentru Agrointeligența-AGROINTEL.RO din momentul publicării în Monitorul Oficial a ordinului privind procedura de acordarea a garanțiilor, FGCR demarează convențiile cu băncile, programul fiind funcțional.
”Contractele de garantare și acordurile de finanțare aferente granturilor trebuie semnate până la 31 decembrie 2022, conform cadrului temporar în vigoare. Dacă între timp Comisia va stabili altceva, adică prelungirea acestuia, și statul român va lua măsurile corespunzătoare”, ne-a precizat Alina Toma.
Conform actului normativ, grantul acordat reprezintă finanțarea, în limita cumulului rezultat dintre valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare și a dobânzilor aferente creditelor/liniilor de credit, dar nu mai mult de echivalentul în lei a 500.000 euro pe întreprindere. Pentru sectoarele agriculturii, pisciculturii și acvaculturii ajutorul nu depășește 75.000 euro pentru fiecare întreprindere care își desfășoară activitatea în sectorul pescuitului și acvaculturii, 62.000 euro pentru fiecare întreprindere care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole. Toate sumele utilizate trebuie să fie brute, și anume, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe.
”În termen de 7 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, instituţiile de credit transmit Fondului de Garantare a Creditului Rural IFN – S.A. cererile de înscriere în program, nivelul estimat al finanţărilor pe care le vor acorda în anul 2022 în cadrul componentei RURAL INVEST, precum şi nivelul costurilor totale pe care le vor aplica finanţărilor în cadrul componentei”, se arată în actul normativ.
Valoarea maximă cumulată a finanțărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar din industria alimentară este de 10.000.000 lei iar în cazul beneficiarilor din domeniul agriculturii primare, acvaculturii și pisciculturii este de 5.000.000 lei, și se acordă în limita valorii celei mai mari, după cum urmează:
a) 15% din cifra de afaceri anuală totală medie a beneficiarului din ultimele trei perioade contabile închise, respectiv ultimele trei perioade contabile închise ale venitului brut, sau norma anuală de venit în cazul persoanelor fizice care obțin venituri din activități independente, după caz, conform declarației unice privind impozitul pe venit și contribuții sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente; în cazul întreprinderilor înființate cu mai puțin de 3 ani față de data solicitării garanției, plafonul se calculează pe baza duratei de funcționare a întreprinderii la momentul depunerii solicitării de garantare;
sau
b) 50% din cheltuielile cu energia din cele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor; în cazul întreprinderilor nou înființate care nu dețin evidențe integral pentrul cele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor, plafonul se calculează pe baza duratei de funcționare a întreprinderii la momentul depunerii solicitării de garantare;
sau
c) în cazurile în care utilizarea limitelor prevăzute la lit. a) sau b) nu acoperă necesarul de lichiditate, în urma justificării fundamentate de potențialul beneficiar, cuantumul împrumutului poate fi majorat astfel încât să acopere nevoile de lichidități de la momentul acordării acestuia pentru următoarele 12 luni în cazul IMM-urilor și pentru următoarele 6 luni în cazul întreprinderilor mari și întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie. Justificarea constă în faptul că beneficiarul își desfășoară activitatea în sectoare deosebit de afectate de efectele directe sau indirecte ale agresiunii, inclusiv de sancțiunile impuse de Uniunea Europeană (UE) și de partenerii săi internaționali, precum și de contramăsurile luate de Rusia. Efectele respective pot consta inclusiv în perturbări ale lanțurilor de aprovizionare sau în plăți restante din Rusia sau Ucraina, în riscuri sporite de atacuri cibernetice sau în creșteri de prețuri la anumiți factori de producție sau anumite materii prime afectate de criza actuală. Necesarul de lichiditate poate include atât costuri cu capital de lucru, cât și costurile cu investiții, cu condiția prezentării unor documente justificative de către beneficiar. Beneficiarii care au finanțat nevoile de lichidități prin ajutoarele acordate în cadrul programelor IMM INVEST ROMÂNIA, inclusiv în cadrul subprogramului AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT sau RURAL INVEST sau alte ajutoare acordate în temeiul unor scheme de ajutor de stat elaborate în baza Comunicării Comisiei privind Cadrul temporar în materie de ajutor de stat în contextul pandemiei de COVID-19, nu pot beneficia de sprijin în baza prezentei scheme de ajutor de stat, cu excepția situației în care o fracție din aceste nevoi a rămas neacoperită cu finanțare. Această posibilitate va fi utilizată pentru beneficiarii a căror cifră de afaceri sau factura la energie nu este un indicator bun pentru a prognoza cheltuielile în lunile următoare (de exemplu, dacă beneficiarul este o companie nouă sau un start-up) sau au nevoie de mai multă lichiditate pentru a rezista in contextul economic actual.
Beneficiarii componentei RURAL INVEST din cadrul IMM INVEST PLUS pot fi: operatori economici constituiți conform Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, fermieri definiți conform prevederilor art. 4 din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind plățile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului și a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, asociații agricole constituite conform Legii nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 1/2005, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și Legii cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și familiale, constituite conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, cu completările ulterioare, și asociații de fermieri constituite conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, care își desfășoară activitatea în domeniile agriculturii, pescuitului, acvaculturii și sectorului alimentar.
Întreaga procedură o puteți consulta în Procedura Rural Invest IMM Invest Plus Monitorul Oficial Partea I nr. 910Bis