• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Tractorul meu poate funcționa fără AdBlue?

    Angelica Lefter -

    La tractoarele moderne, combinele agricole sau mașinile de recoltat furaje, funcția AdBlue este la fel de importantă ca și motorina în sine. Pentru producția de AdBlue este nevoie însă de gaz, iar cum prețurile acestuia au explodat, s-a scumpit și lichidul AdBlue. Este firesc ca, în această situație, fermierii să se întrebe dacă tractoarele pot funcționa și fără AdBlue, arată jurnaliștii publicației germane Agrarheute.

    Ce este AdBlue

    AdBlue este denumirea unei soluţii apoase ce conţine uree în proporţie de 32,5% şi apă deionizată (67,5%). Lichidul este folosit pentru a reduce emisiile de monoxid de azot şi dioxid de azot ce apar ca noxe în urma arderii combustibilului de motoare diesel ce folosesc sistemul reducerii catalitice selective. Motoarele diesel moderne folosesc AdBlue pentru a reduce emisiile poluante.

    Motoarele moderne ale tractoarelor și combinelor de recoltat necesită adăugarea de AdBlue în plus față de motorină. Soluția apoasă de uree transformă oxizii de azot nocivi (NOx) în apă și azot pentru posttratarea gazelor de eșapament în convertorul catalitic SCR (reducere catalitică selectivă).

    De ce este AdBlue atât de scump

    AdBlue, cunoscut și sub denumirea de DEF (fluid de evacuare diesel), se bazează pe o treime din compoziție pe uree. Pentru producerea acesteia este necesar amoniacul, care, la rândul său, este sintetizat prin procedeul Haber-Bosch.

    Gazul natural este necesar pentru producția de energie. Prețul gazului pe piața spot s-a triplat în decurs de un an, iar odată cu acesta și prețul AdBlue.

    Criză de AdBlue pe piață?

    AdBlue are uneori termene de livrare mai lungi. Industria logistică, în special, se plânge de disponibilitatea slabă, dar există și declarații diferite despre disponibilitate.

    Compania producătoare de utilaje agricole, Deutz AG, a informat că în prezent se poate cumpăra AdBlue de la dealerii Deutz fără probleme. Nu au fost semnalate încă probleme de livrare. Totodată, producătorul german de tractoare Fendt informează, de asemenea, că AdBlue este încă disponibil.

    Cu toate acestea, prețurile au cunoscut o creștere semnificativă în ultimele săptămâni și se pot adăuga termene de livrare de la 5 la 40 de zile.

    Tractoarele și combinele pot funcționa și fără AdBlue?

    La fel ca șoferii de camion, fermierii depind de disponibilitatea AdBlue pentru efectuarea lucrărilor agricole. Oricine folosește tractoare sau combine cu AdBlue nu poate funcționa fără acesată funcție.

    Acest lucru este confirmat și de producătorii de tractoare și motoare Fendt, John Deere și Deutz AG, care au lămurit câteva situații legate de AdBlue.

    Ce se întâmplă cu tractorul când se termină AdBlue?

    Ce se întâmplă cu tractorul dotat cu funcție AdBlue și la care lichidul se termină. Vehiculul emite un avertismen înainte ca rezervorul de AdBlue de pe tractor sau mașina de recoltat să fie gol. Dacă nivelul de umplere scade sub o anumita valoare, operatorul primește un avertisment și i se cere să completeze canitatea din rezervorul AdBlue.

    Dacă nivelul de umplere scade și mai mult, performanța tractorului este redusă. Cuplul și turația motorului sunt reduse în funcție de nivelul de umplere. Producătorii de motoare numesc acest lucru și ”induceri”.

    Doar dacă se realimentează utilajul cu AdBlue se va obține performanța maximă a motorului și viteza maximă.

    Pot fermierii să face economie la consumul de AdBlue?

    Cât de mult AdBlue folosesc tractoarele sau combinele, variază și depinde de sistemul de post-tratare a gazelor de evacuare instalat.

    Experiența a arătat că de cele mai multe ori consumul de AdBlue este în jur de 6 până la 8 la sută din cantitatea de motorină consumată, sau în jur de 2 l/h.

    Prin urmare, consumul de AdBlue poate fi controlat numai prin utilizare. Producătorii îi sfătuiesc pe fermieri să nu lase motorul să funcționeze la ralanti în mod inutil și pentru a evita funcționarea neregulată a motoarelor, de exemplu din cauza ”kick-down-urilor” inutile.

    Ce se întâmplă dacă în rezervorul de AdBlue se pune alt lichid, precum apa distilată?

    În rezervorul de AdBlue nu trebuie pus niciun altfel de lichid. Aceste rezervoare sunt cele cu capacele albastre, așa că nu puteți să le încurcați.

    Producătorul german Fendt a menționat că în cazul folosirii altui lichid, sistemul detectează un nivel incorect de uree și pune vehiculul într-o stare de reducere a puterii.

    Declarația producătorului John Deere este, de asemenea, foarte clară: ”Consecința altor lichide este o reducere a performanței pentru a proteja împotriva defectării componentelor și pentru a îndeplini cerințele legale pentru o funcționare corectă”.

    Fermierii trebuie să nu dezactiveze funcția AdBlue

    Dezactivarea funcției AdBlue la utilajele agricole vine cu o serie de riscuri. Cel mai frecvent, scoaterea funcției AdBlue se face la camioane.

    Producătorii de tractoatre și combine avertizează că orice fel de manipulare a sistemului AdBlue va invalida licența de operare. Vehiculul nu va mai corespunde omologării de tip, iar încercarea de a fenta sistemul poate avea consecințe drastice.

    Pot fermierii să-și prepare singuri lichidul pentru AdBlue?

    Ureea joacă un rol important în agricultură ca îngrășământ sau hrană pentru animale. Spre exemplu, există uree granulată sau AHL ca îngrășământ cu azot lichid.

    Cu toate acestea, ureea nu este același lucru cu AdBlue.

    Producătorul de utilaje Fendt a menționat că specificitățile necesare sunt greu de îndeplinit.

    ”Este posibil să nu aibă loc o producție cu presupuși înlocuitori, cum ar fi îngrășământul cu uree. Puritatea tehnică, compoziția și specificațiile necesare nu pot fi îndeplinite aici”, a punctat Fendt.


    Te-ar mai putea interesa

    S-a reluat exportul de oi. Primele vapoare au plecat deja spre Iordania – prețuri ovine în viu Fermieri blocați la plata avansului APIA: Din cauza schemei de Agromediu nu primim restul subvențiilor! Ruris RR2200, cel mai nou tractor românesc, a fost prezentat la Indagra. Prețul, între 3.000 și 5.000 de euro

    Ultimele știri

    Efectul noului raport USDA pe piața cerealelor. Prețuri pentru grâu, porumb sau soia Alianţa pentru Agricultură şi Cooperare cere adoptarea în regim de urgenţă a Legii Arendei Vasile Balcan, Agrostrategia (TVR 1): De la 200-250 de lei sacul de sămânță, acum a ajuns la 1.250 de lei