Bursa de cereale. Care sunt acum noile prețuri pentru grâu și porumb
Oana Timar -Așa cum era de așteptat, grâul și porumbul s-au apreciat în prima zi a acestei săptămâni pe toate bursele de cereale. Factorul declanșator a fost reprezentat de anunțul de sâmbătă al Rusiei de retragere din acordul pentru ”coridorul cerealelor” pentru exporturile din Ucraina.
Prețurile pentru grâu și porumb nu au explodat luni, 31 octombrie, cum se așteptau unii traderi. Un motiv ar fi și acela că fiind prima zi de tranzacționare după anunțul Federației Ruse, multe achiziții au fost puse în așteptare pentru analizarea evoluției prețurilor.
La finalul zile de luni, 31 octombrie, situația pe bursele de cereale de la Paris s-a prezentat astfel:
- Grâu Matif – Euronext Paris – livrare în decembrie – 352,25 euro/tonă – creștere de 14,75 euro/tonă;
- Porumb Matif – Euronext Paris – livrare în noiembrie – 347,25 euro/tonă – creștere de 10,25 euro/tonă;
- Rapiță Matif – Euronext Paris – livrare în februarie – 665 euro/tonă – creștere de 26,25 euro/tonă.
La primele ore ale dimineții de la noi (6:00), oră de tranzacționare încă în SUA, situația pe Bursa de cereale de la Chicago se prezenta astfel:
- Grâu CBoT – Bursa de la Chicago – livrare în decembrie – 8,79 dolari/bușel;
- Porumb CBoT – Bursa de la Chicago – livrare în decembrie – 6,915 dolari/bușel;
- Soia BoT – Bursa de la Chicago – livrare în noiembrie – 14,17 dolari/bușel.
Tendința este de creștere în continuare atât pentru grâu și porumb, cât și pentru alte mărfuri precum rapița sau floarea-soarelui.
Circa 200 de nave erau în așteptare pentru a trece prin coridorul cerealelor cu producții recoltate în Ucraina, astfel că decizia a fost de a se suplimenta cu 10 echipele de inspecție. Decizia a fost luată de ONU și Turcia fără implicarea Ucrainei pentru ca Federația Rusă să nu poată acuza vreun partizanat, a anunțat de șeful Grupului de Monitorizare al Institutului de Studii Strategice de la Marea Neagră, redactorul șef al BlackSeaNews, Andriy Klymenko, în timpul unui briefing online la Ukrinform.
„Creșterea numărului de grupuri de inspecție s-a făcut fără reprezentanți ai Federației Ruse și fără reprezentanți ai Ucrainei, aparent pentru a nu exista acuzații inutile din partea Rusiei”, a menționat expertul.
Andriy Klymenko a reamintit, de asemenea, că recent navele așteptau pentru inspecție timp de 20-21 de zile. Anterior, delegația rusă a împiedicat creșterea numărului de grupuri de inspecție în toate modurile posibile. Abia pe 24 octombrie CSC a reușit să convingă Federația Rusă să mărească numărul de grupuri la 5.