Premieră! Front comun al asociațiilor de fermieri împotriva interzicerii exportului de animale!
agrointeligenta.ro -Semnal puternic transmis de mediul asociativ din România cu privire la inițiativa Reper de interzicere a exporturilor de animale vii. Pentru prima dată, toate organizațiile care reunesc crescători de animale au semnat un punct de vedere comun prin care desființează acțiunea inițiată de noul partid al lui Dacian Cioloș.
Așa cum Agrointeligența – AGROINTEL.RO v-a informat, un proiect de lege pentru interzicerea exporturilor de animale vii este în formă de draft și urmează să fie depus în Parlament. Inițiativa aparține partidul REPER, fondat de Dacian Cioloș după demisia din USR, împreună cu Asociația Agent Green condusă de Gabriel Păun, cel care conduce și organizația Animals International.
Formațiunea politică Reper organizează astăzi, marți – 22 noiembrie, la Parlament, o consultare publică cu privire la inițiativa de modificare a Legii 205/2004 Privind protecția animalelor.
”Pornind de la Regulamentul (CE) nr 1/2005 privind protecția animalelor în timpul transportului și operațiunilor conexe, care stabilește că statele membre au obligația de a respecta bunăstarea animalelor în timpul transportului dar și al sacrificării acestora, împreună cu Asociația Agent Green am elaborat o propunere legislativă care modifică Legea 205/2004 privind protecția animalelor”, se arată într-o invitație transmisă în vederea organizării unei consultări publice.
Inițiativa Reper are în vedere o serie de reglementări precum
- Interzicerea exportului pe cale navală, aeriană și rutieră către țările terțe a animalelor destinate îngrășării sau sacrificării, cu vârsta mai mică de 3 luni, începând cu data de 01.03.2024.
- Suspedanrea exportului de animale vii destinate îngrășării sau sacrificării în intervalul (15.05.2024 – 15.09.2024).
- Interzicerea exportului de animale vii destinate îngrășării sau sacrificării către destinații aflate la distanțe care presupun o durată de transport mai lungă de o zi începând cu data de 01.01.2025. Interdicția se aplică și țărilor terțe aflate la distanțe mai scurtă de o zi dacă nu respectă legislația UE în privința transportului și sacrificării.
- Interzicerea exportului de animale vii destinate reproducției, dar nu și a materialului genetic pentru reproducție, începând cu data de 15.05.2025
Față de această inițiativă organizațiile din sectorul agricol au elaborat și semnat un punct comun. Poziția este asumată de toate organizațiile care reunesc crescători de animale: Federația Națională Pro Agro, Asociația Forța Fermierilor, Uniunea de Ramură Națională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal – UNCSV, Liga Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România – LAPAR și Asociația Profesională a Ciobanilor – APC.
Iată care este poziția agreată de crescătorii de animale din România cu privire la inițiativa Reper:
1. Legea nr. 205/2004 va trebui să suporte modificări mai ample, care să vizeze cerințele noi ale Comisiei Europene pentru toate capitolele bunăstării animalelor.
2. Legea 150/2020 privind protecția animalelor destinate exportului în țări terțe va trebui modificată și nu abrogată, în spiritul Regulamentului 429/2016 al Parlamentului European și al Consiliului Europei din 9 martie 2016 privind bolile transmisibile ale animalelor, de modificare și de abrogare a anumitor acte din domeniul sănătății animalelor („Legea privind sănătatea animală”), care are un capitol distinct pentru condițiile de autorizare a transportatorilor. Pe lângă Regulament, trebuie avut în vedere și Manualul OIE pentru animale terestre, ținând cont de faptul că acest Manual este legea pentru țările terțe în care România exportă cu precădere.
3. De săptămâna trecută organizațiile din zootehnie au primit un draft de Regulament de implementare a condițiilor de bunăstare în timpul transportului, pentru care își pot manifesta punctul de vedere pe site-ul Comisiei Europene până în data de 6 martie 2023. Acesta, cuprinde un aspect important, al digitalizării certificatelor de sănătate – pe o platformă comună, cu vizibilitate comună, europeană – cât și planurile de urgență pentru navele cu animale, în caz de urgență. Istoricul inspecțiilor navei va face obiectul unei baze de date vizibile de către toate statele membre.
Considerăm că nu trebuie să ne grăbim să facem modificări legislative până ce acest Regulament de implementare nu va fi publicat.
4. Legea nr. 150/2020 este mai restrictivă decât draftul Regulamentului în discuție, ca de exemplu: impune prezența unui medic veterinar doar la prima călătorie după autorizarea navei și în caz de reautorizare.
5. Într-o eventuală modificare legislativă, ar fi necesară luarea în considerare a Concluziilor Comisiei ANIT, de anchetare a condițiilor de bunăstare în timpul transportului în Statele Membre, din ianuarie 2022.
6. Ca o concluzie generală și importantă, modificarea Legii nr. 150 se va face conform cerințelor Legii Sănătății Animale în spiritul implementării unor condiții superioare de bunăstare și nu pentru a interzice comerțul României cu animale vii. Comisia Europeană nu va interzice niciodată acest lucru. Statele care au renunțat nu sunt în poziția României, de principal producător, iar noi nu putem afecta o activitate în care excelăm. Un transport de 1 zi este, de asemenea, irealizabil pentru destinația Orientul Mijlociu.
Condiționarea duratei de transport maritim la doar 1 zi reprezintă o interpretare eronată preluată din condițiile de transport terestru de lungă durată, unde se impun timpi de repaus pentru animale (pentru cai și porci la fiecare 24h, pentru oi și bovine 1h la 14h de mers). Animalele se debarcă în spații adecvate/centre de odihnă și repaus.
Durata medie a unui transport maritim în zona Golfului Persic (ca destinație uzuală) este de cca. 5-7 zile.
7. Pentru a mări activitatea de comerț cu carne de bovine/ovine și a aduce valoare adăugată, vor trebui făcute, pe mai mulți ani, activități de promovare, infrastructură productivă, concept de consum, contracte ferme pe bază de negocieri de durată și altele. Trecerea către comerțul cu carne se va face în mod voluntar, cu respectarea bunăstării superioare, europene, și nu obligatoriu.
8. Suspendarea exportului pe o perioada chiar și de 4 luni (în timpul verii când se presupune că temperaturile sunt cele mai ridicate) poate pune în pericol relațiile comerciale ale României în materie de export cu animale vii, în special de ovine, în contextul propunerii REPER.
În perioada de 4 luni, cât și în restul anului, transporturile trebuie să respecte condițiile de bunăstare animală impuse de legislația europeană și națională.
9. România este al 3-lea producător de ovine la nivelul UE, înregistrând un excedent pe această categorie de produs care la momentul actual poate fi valorificat doar în relații de export cu ovine în țările din zona arabă. Aproximativ 2 milioane de ovine (dintr-un total de 8 milioane) sunt valorificate anual în cadrul acestor relații comerciale. Adoptarea unor măsuri restrictive de interzicere a exporturilor în condițiile în care nu au fost consemnate neconformități flagrante, mortalitatea constatată la destinație fiind în limitele uzuale, ar genera o amplificare a dezechilibrului de balanță comercială.