Închisoare de la 1 la 5 ani pentru fermierii care folosesc, fără autorizație, produse fitosanitare pentru uz profesional
agrointeligenta.ro -O ordonanță de urgență publicată în dezbatere publică instaurează pedeapsa cu închisoare de la 1 la 5 ani și amenzi de până la 15.000 de lei pentru fermierii care folosesc, fără autorizație, produse fitosanitare pentru uz profesional.
Pentru fitofarmacii, OUG restricționează comercializarea produselor de protecția plantelor care au ambalaje de peste 1 kilogram sau 1 litru.
Citiți și:
Ministerul Agriculturii a publicat ieri seară, marți – 22 noiembrie, un proiect de Ordonanţă de urgenţă privind fabricarea, reambalarea, importul, comercializarea, utilizarea şi prestarea de servicii cu produse de protecţie a plantelor pe teritoriul României.
OUG pentru industrie, dar de fapt restricționează activitatea micilor fermieri și a fitofarmaciilor
Ordonanța de Urgență pare, la prima vedere, un demers corect și necesar, solicitat de către furnizorii de produse de protecție a plantelor, care au cerut în ultimii ani o reglementare nouă a pieței de comercializare a acestor produse. Aceștia au subliniat în mai multe rânduri nevoia de a fi actualizate cerinţele privind importul produselor de protecţie a plantelor. Actul normativ prevede o serie de reglementări pentru fermierii care doresc să folosească produse fitosanitare pentru uz profesional.
Fermierii, obligați să obțină o nouă autorizație pentru a deveni ”operatori economici”
OUG în forma publicată pe site-ul MADR introduce termenul de operator economic. Acesta este definit ca persoană juridică sau persoană prevăzută în Ordonanţa de urgenţă nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, cu modificările şi completările ulterioare, care deţine autorizaţia eliberată în baza prezentei ordonanţe de urgenţă pentru activităţile de comercializare, utilizare şi prestare de servicii cu produse de protecţie a plantelor.
Un alt termen important introdus de OUG este cel de ”prestator de servicii – persoană juridică, persoana fizică autorizată, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, care efectuează tratamente fitosanitare la terţi în baza unui contract”.
De asemenea, conform OUG, utilizator profesionist reprezintă orice persoană care utilizează produse de protecție a plantelor în cadrul activităţii sale profesionale, inclusiv operatori, tehnicieni, angajatori şi liber profesionişti, atât din sectorul agricol, cât şi din alte sectoare.
Conform articolului 51 a OUG, aliniatul (2) ”utilizatorii de produse de protecţie a plantelor pentru uz profesional au obligaţia să deţină autorizaţie de utilizare a produselor de protecţie a plantelor pentru uz profesional”. Mai departe, la aliniatul (3) se precizează că ”Este interzisă utilizarea produselor de protecţie a plantelor pentru uz profesional de către utilizatorii neprofesionişti şi utilizatorii profesionişti neautorizaţi”. Utilizatorii profesionişti neautorizaţi pot utiliza numai produse de protectie a plantelor de uz neprofesional, se arată în același articol.
Mai mult, se precizează la articolul 59 că ”utilizatorul de produse de protecţie a plantelor, persoană fizică neautorizată, poate efectua tratamente fitosanitare cu produse de protecţie a plantelor pentru uz profesional numai cu prestatorii de servicii cu produse de protecţie a plantelor autorizaţi”.
Conform art. 52 al actului normativ, pot obține autorizație de utilizare a produselor de protecție a plantelor pentru uz profesional operatorii economici care îndeplinesc următoarele condiții:
- Trebuie să aibă formă juridică prin care să facă dovada că desfășoară activitate de producție vegetală;
- Trebuie să aibă în fermă o persoană responsabilă care deţine certificat de formare profesională dobândit prin instruire privind utilizarea durabilă a produselor de protecţie a plantelor, pentru activitatea de utilizator profesionist şi are studii medii finalizate cu diplomă de bacalaureat în domeniul agricol cu specializările agricultură şi horticultură sau studii superioare finalizate cu diplomă de licenţă în domeniul agricol cu specializările agricultură, horticultură, arhitectură peisagistică, inginerie economică în agricultură, ingineria şi managementul afacerilor agricole, montanologie şi domeniul silvic cu specializarea silvicultură;
- Trebuie să deţină spaţiu de depozitare autorizat pentru produsele de protectie a plantelor;
- Trebuie să deţină autorizaţie de mediu eliberată de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului prin structurile teritoriale;
- Trebuie să deţină contract de prestări servicii cu un operator economic autorizat care colectează deşeuri de produse şi ambalaje provenite de la produsele de protecţie a plantelor;
- Trebuie să se înregistreze la Inspectoratul Județean de Poliție și Inspectoratul Teritorial de Muncă.
Ce sancțiuni prevede noua OUG
Sancțiunile noii ordonanțe de urgență prevăd, la articolul 65, aliniatul 1: ”Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la I la 5 ani, fapta de a comercializa, deţine sau de a utiliza produse de protecţie a plantelor pentru uz profesional de către persoane neautorizate”.
De asemenea, sunt prevăzute amenzi între 10.000 și 15.000 de lei pentru o serie de încălcări ale OUG, inclusiv pentru încălcarea articolului 59, cel care obligă persoanele fizice neautorizate să angajeze firme de prestări servicii pentru aplicarea tratamentelor în câmp.
”În vederea îndeplinirii atribuţiilor stabilite prin normele juridice în vigoare, personalul Autorităţii, ofiţerii şi agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei Române efectuează controale oficiale pentru a verifica respectarea prevederilor prezentului act normativ. Constatarea infracţiunilor (…) se face de către personalul împuternicit al Ministerului Afacerilor Interne”, se mai precizează în OUG.
Care sunt motivele ”urgente” ale Ordonanței de Urgență?
Nevoia ca toate aceste măsuri să fie incluse într-o ordonanță de urgență nu reiese din nota de fundamentare a actului normativ care nu face nicio referire cu privire la utilizatorii produselor de protecție a plantelor, ci doar la reglementări necesare industriei de producție, import și comercializare a produselor de protecția plantelor.
Inițiatorii acestui act normativ susțin că măsurile introduse nu au niciun impact asupra mediului de afaceri și nici vreun impact asupra mediului concurenţial şi domeniul ajutoarelor de stat.
OUG nu transpune nicio directivă sau regulament aprobate recent la nivel european și precizează cu nu există hotărâri ale Curţii de Justiţie a Uniunii Europene sau alte acte normative şi/sau documente internaţionale din care să decurgă vreun angajament asumate. Cu alte cuvinte, nu suntem somați de Uniunea Europeană sau de alte entități să adoptăm de urgență această OUG.
”În procesul de elaborare a proiectului de act normativ au avut loc consultări cu reprezentanţi ai Asociaţiei Producătorilor de Porumb din România (APPR – n.r.), Liga Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR – n.r.), Uniunea de Ramură Naţională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal (UNCSV – n.r.), Alianţa Industriei Seminţelor din România şi Asociaţia Industriei de Protecţia Plantelor din România (AIPROM – n.r.)”, se precizează în OUG. De remarcat că cel puțin trei organizații importante de fermieri, care reunesc producători agricoli mici și mijlocii, nu au fost consultate, conform actului oficial, la elaborarea măsurilor: Federația Națională Pro Agro, Asociația Forța Fermierilor și Clubul Fermierilor Români.
Conform Planului Național Strategic, forma transmisă Comisiei Europene pe 18 octombrie, România are o pondere ridicată a exploatațiilor de mici dimensiuni, asociată unui procent semnificativ de gospodării în care se practică sisteme de exploatație de tip gospodăresc/ extensiv (2.480.770 de exploatații agricole dețin până la 2 ha, 660.0000 de exploatații dețin între 2-5 ha).
În plus, în același document, România a raportat un nivel redus al utilizării practicilor de agricultură intensivă la nivelul fermelor, implicit administrare redusă de îngrășăminte chimice și pesticide, cu avantaje în tranziția către o agricultură verde și la orientarea către piață (ex. consumul de îngrășăminte azotoase în România – 40,3 kg N/ha, față de media UE 28 – 77,2 kg N/ha, 2018).
Proiectul de OUG a fost avizat deja de către Ministerul Agriculturii, fiind semnat de ministrul Agriculturii, Petre Daea, și poartă pe fiecare pagină ștampila MADR. Celelalate ministere care trebuie să mai avizeze, formal, actul normativ sunt: Ministerul Transporturilor și Infrastructurii – Vicepremierul Sorin Grindeanu, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor – Ministrul Tanczos Barna, Ministerul Sănătății – Ministrul Alexandru Rafila, Ministerul Economiei – Ministrul Florin Marian Spătaru, Ministerul și Solidarității Sociale – Ministrul Marius Constantin Budăi, Ministerul Afacerilor Interne – Ministrul Lucian Bode și Ministerul Justiției – Ministrul Cătălin Predoiu. După ce va primi toate avizele, ordonanța de urgență trebuie să fie adoptată în ședință de Guvern și, prin publicarea în Monitorul Oficial, intră în vigoare.
Document util: Proiect Ordonanţă de urgenţă privind fabricarea, reambalarea, importul, comercializarea, utilizarea şi prestarea de servicii cu produse de protecţie a plantelor pe teritoriul României