Gabriel Ionescu, Director General SEEFCO: ”Am fost surprinși de evoluția prețurilor la îngrășăminte. Panica s-a transformat în emoție”
Oana Timar -Gabriel Ionescu, Director General SEEFCO – South East Europe Fertylizer Company, recunoaște că și cei mai importanți jucători din piața de agribusiness au rămas surprinși de modul în care a evoluat în ultimul an prețul îngrășămintelor.
Invitat în cadrul emisiunii AGXECUTIVE cu Florin Constantin, Directorul General al SEEFCO a vorbit despre compania pe care o reprezintă, dar și cum reușește aceasta să vină în sprijinul fermierilor pe partea de aprovizionare cu îngrășăminte eficiente.
SEEFCO, furnizor de îngrășăminte pentru fermele românești
”SEEFCO – South East Europe Fertylizer Company a fost înființată la inițiativa a doi acționari foarte puternici. Unul este OCP Group din Maroc, unul dintre cei mai mari producători mondiali de îngrășăminte pe bază de fosfor, unul dintre marii producători care are o rezervă uriașă de fosfor în lume, iar al doilea partener este Al Dahra Holding, cunoscut în România pentru că gestionează Insula Mare a Brăilei, prin firma Agricost”, a explicat Gabriel Ionescu cum funcționează SEEFCO în România, printr-un parteneriat.
SEEFCO s-a înființat cu primul birou în România acum circa un an, iar acoperirea este una, așa cum spune și numele companiei, regională. ”Noi acoperim cererea de îngrășăminte în regiunea noastră pornind de la faptul că la Constanța este cel mai important port la Marea Neagră și de aici pornind, distribuim îngrășămintele în zona Bulgaria, Ungaria, Serbia, Moldova, Ucraina. (…) Am închis 2022 cu o cifră de afaceri de circa 280 milioane de lei ceea ce pentru un prim an zic eu că a fost un succes, un an cu multe probleme, cu consum și cu aplicare de îngrășăminte mult reduse față de alți ani”, a explicat șeful SEEFCO.
Gabriel Ionescu, SEEFCO: ”Am fost surprinși de evoluția prețurilor la îngrășăminte
Gabriel Ionescu a fost întrebat și despre provocările pe care SEEFCO le-a întâlnit în piață încă de la lansare ca un nou business pe partea de îngrășăminte.
”Ca toată lumea, am fost surprinși de evoluția prețurilor la îngrășăminte, care s-au dus prea sus sau foarte sus. În ciuda acestui lucru, am fost și mai surprinși să vedem că foarte mulți consumatori de îngrășăminte, fermieri, în loc să se orienteze pe eficiență, s-au dus pe emoție. Au transformat panica în emoție. Și emoția s-a tradus în: hai să cumpăr repede orice, de la oricine. Nu și-a mai pus nimeni întrebări precum: am experiență cu produsul ăla, l-am verificat tehnologic, are substanță activă, are solubilitate. Nu, emoție! Primul venit, primul servit, prețul cel mai mic. (…) Planta absoarbe anumite substanțe active, pe care, dacă produsul acela le are, face mare diferență. Și dacă e solubil în apă, iarăși face o mare diferență. Se văd produse în piață care aparent au substanță activă mărită, dar cu solubilitate extrem de mică și practic planta nu ia decât absolut o proporție infimă din ce scrie pe ambalaj, iar în final, planta nu crește pentru că nu îi dai mâncare”, a explicat Gabriel Ionescu.
Directorul General al SEEFCO a arătat că o mare parte din panica fermierilor de a cumpăra orice a venit din faptul că în piață s-a vehiculat că va fi penurie de îngrășăminte pe bază de azot. Ceea ce, în final, s-a dovedit o evaluare greșită. ”S-au investit foarte mulți bani. Puținii bani pe care-i aveau fermierii i-au investit în uree, care astă-vară era la un preț foarte mare. Astăzi este aproape de jumătate și e uree pe toate drumurile. Deci criza nu s-a regăsit în lipsa de produs”, a arătat Gabriel Ionescu.
Procentul de substanță activă ar trebui să fie esențial în alegerea îngrășămintelor
În prezent, consumul de îngrășăminte este în scădere, iar fermierii primesc oferte pentru numeroase produse noi, pe care ar trebui să le evalueze nu doar din perspectiva prețului, ci mai ales din cea a procentului de substanță activă și a gradului în care aceasta ajunge să fie disponibilă plantelor.
”Anul acesta au fost peste 30 de produse disponibile în piață care veneau cu tot felul de idei noi, dar din păcate majoritatea cumpărătorilor nu și-au făcut analiza comparativă între ele pe substanță activă și solubilitate în apă ca să judece prețul corect”, a declarat Gabriel Ionescu în cadrul emisiunii AGXECUTIVE cu Florin Constantin, produsă de Agrointeligența – AGROINTEL.RO și AGXecutive.
Pentru SEEFCO, loializarea clienților a venit exact în acest context inedit. ”Un client care face profit cu noi, se va întoarce. Un client care pierde bani, nu se va mai întoarce. Și atunci, din ambiția și dorința noastră în echipă este să le explicăm clienților noștri cum pot să facă mai mulți bani colaborând cu noi. Le explicăm tehnologie, le explicăm cum se calculează procentele de substanță activă, câtă substanță activă e nevoie în fiecare parcelă, cum pot să facă ca aportul de substanță activă să fie în corelație cu substanțele deja aflate în sol în urma unei cartări agrochimice. Sunt foarte multe elemente care par complicate, dar sunt extrem de simple”, a precizat Gabriel Ionescu.
”Dacă tu iei un produs care are substanță activă mică, care are solubilitate mică, atunci planta înghite ceva foarte puțin. Și atunci costul substanței active înghițite de plante e enorm. Sunt diferențe de la simplu la triplu. Sunt niște costuri uriașe. Oamenii risipesc o grămadă de bani neuitându-se la aceste mici detalii”, a atras atenția directorul general al SEEFCO.
La ce trebuie să fie atenți fermierii când cumpără îngrășăminte
Pentru toți fermierii, Gabriel Ionescu, director general SEEFCO a venit cu o recomandare fermă, aceea de a analiza fiecare ofertă primită.
”La orice ofertă primim, ne uităm cât este procentul pentru azot, pentru fosfor, pentru potasiu și poate sulf sau alte substanțe active care mai sunt. Cu toate că sunt multe substanțe active cu influență, NPK sunt esența și 80% din beneficiul pe care îl primește planta. Dacă acolo se spune că are 5%, 20% sau 60% e o mare diferență. Prima cifră este azotul, a doua este fosforul, a treia este potasiul. Apoi trebuie să ne uităm neapărat, obligatoriu, la solubilitate, mai ales la cele care sunt scoase din pământ, cum e fosforul și potasiul. Dacă solubilitatea este 30% sau 95% e o mare diferență. Dacă pe un fosfor care are solubilitate de 30% dai cu 10% mai puțin decât pentru unul care are solubilitate de 95%, unde câștigul tău? Câștigă numai cel care ți-a vândut marfa, tu pierzi bani. Fermierul român trebuie să se uite cu foarte mare atenție”, a atras atenția Gabriel Ionescu.
În cea de-a doua parte a emisiunii, Gabriel Ionescu a primit din partea lui Florin Constantin, fondatorul AGXecutive, o întrebare dificilă, dar care stă pe buzele fermierilor la fiecare întâlnire cu distribuitorii de fertilizanți: care este cel mai bun îngrășământ?
”Îngrășământul trebuie gândit în condiții pedoclimatice. Dacă te duci în Sahara și pui cel mai bun îngrășământ din lume, tot n-o să crească nimic, că nu ai apă. Când zic pedoclimatic includ structura solului, aciditatea solului. Să ne uităm la ce substanțe active disponibile sunt în sol – pentru că solul are minerale în el, trebuie să vezi cum le captezi și doar să pui diferența pentru performanța tehnologică pe care ți-o dorești. Vrei să ai performanță, trebuie să-ți calculezi acest lucru. (…) Aici este ușor de făcut. Faci cartarea agrochimică serios, te uiți la ce ai elemente disponibile, te uiți în manual. Vrei 8 tone de porumb la hectar? Foarte simplu. Trebuie să pui cel puțin 20 kg de azot, substanță activă, pe tonă. Deci 160 cum ar veni. 8 ori 20 da, și cel puțin 10 kilograme de substanță activă de fosfați ca să obții o tonă de porumb. Deci, calcul e extrem de simplu”, a precizat Gabriel Ionescu.
AGXECUTIVE cu Florin Constantin. Invitat: Gabriel Ionescu, Director General SEEFCO