Persian hub, ruta alternativă pregătită de Rusia pentru exporul de cereale
Violina Gorcinschi -Rusia plănuiește o alternativă pentru acordul de cereale, după ce a constatat că are de pierdut din cel inițial. Turcii profită de nevoia rușilor de a exporta produse agricole, așa că au cerințe copleșitoare pentru aceștia. Așadar, rușii pregătesc așa-numitul Persoan hub, o alternativă la acordul cu cereale, în care va fi implicat Iranul și se va folosi ruta Volga-Anzali-Qazvin.
În procesul de implementare a acordului de cereale din Marea Neagră, Turcia a început să profite de aprovizionarea cu grâu din Rusia și Ucraina, precum și de alte culturi de cereale, afirmând cu cinism că „Orientul este o afacere dificilă” și că „accesul către această lume trebuie plătit”.
Costurile exportatorilor ruși de produse agricole au crescut serios, un singur comision pentru un transfer de bani ajungând acum la 7% din suma totală din cauza „riscurilor de schimb”, potrivit UkrAgroConsult.
Având în vedere că nu există alternativă la ruta de aprovizionare, turcii pot să îi influențeze pe ruși după cum consideră de cuviință, dar acest lucru, aparent, nu va dura mult. În cadrul Federației Ruse, a început să se vorbească despre crearea unui „Persian hub” – un nou nod de transport într-unul dintre porturile iraniene, care va fi folosit în principal pentru aprovizionarea cu grâu și alte cereale din Rusia. Detaliile acestui proiect nu sunt încă publice, dar rușii și iranienii sunt de mult timp interesați de această rută.
Persian Hub – o alternativă la acordul de cereale de la Marea Neagră
Timp de șase luni, de la jumătatea lunii septembrie 2022, s-au făcut demersuri în cadrul organizării unui canal logistic de la porturile rusești de pe Volga din regiunea Ulyanovsk, până la portul iranian Anzali și terminalele și depozitele vamale din Qazvin, ale coridorului internațional de transport Nord-Sud.
La începutul lunii decembrie 2022, a fost semnat un memorandum în cadrul Forumului Internațional al XIV-lea „Climatul de afaceri în Rusia”, care va permite lansarea proiectului de amploare „Volga – Anzali – Qazvin” pentru livrarea directă a mărfurilor de pe râu pe mare. S-a raportat că ruta ar trebui să aibă o orientare în două sensuri și va arăta toate avantajele „porturilor libere”.
În același timp, au fost încheiate acorduri pentru furnizarea de grâu către Iran cu compania Shamsazar, în valoare de 600 de milioane de ruble și cherestea „World DPK”, în valoare de 250 de milioane de ruble.
S-a atras atenția asupra tranzitului de mărfuri din bazinul Oceanului Indian prin porturile din sudul Iranului și livrarea acestora prin căile ferate iraniene către porturile din Marea Caspică. Toate acestea au fost planificate pentru a fi combinate într-un singur sistem. Autoritățile iraniene sprijină pe deplin proiectul.