• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Piața de tractoare noi. CEMA: Vânzările au scăzut anul trecut cu 8,7% față de anul anterior

    agrointeligenta.ro -

    Vânzările de tractoare noi au scăzut anul trecut cu un procent de 9%, anunță CEMA – Asociaţia Industriei Europene pentru Maşini Agricole.

    Sub 215.000 de tractoare noi au fost înmatriculate în Europa în 2022, conform cifrelor furnizate de autoritățile naționale, arată un raport publicat zilele trecute de CEMA. Dintre tractoarele noi înmatriculate, 59.300 de tractoare au avut motorizări sub 37kW (50 CP).

    CEMA consideră că, din total, numai 165.200 dintre aceste vehicule sunt tractoare agricole, restul înmatricultărilor fiind de fapt mașini clasificate ca tractoare, inclusiv quad-uri, vehicule side-by-side, manipulatoare telescopice și alte tipuri de echipamente.

    „Înmatriculările de tractoare agricole au scăzut cu 8,7% comparativ cu 2021, care a fost cel mai bun an pentru înmatriculările europene de tractoare de mulți ani. În afară de anul precedent, totalul anual pentru 2022 a fost cel mai mare din 2017, când cifrele au fost sporite înaintea modificărilor de reglementare introduse de la începutul lui 2018. Numărul de mașini înregistrate în fiecare lună a anului a fost mai mic decât cu un an înainte. Cu toate acestea, în fiecare lună, înregistrările au fost aproape sau peste media pentru perioada anului în ultimii trei ani”, arată CEMA.

    Problemele pe lanțul de aprovizionare au scăzut vânzările

    Sursa citată pune scăderea vânzărilor pe seama problemelor ce încă există pe lanțurile globale de aprovizionare și care își au drept cauză încă pandemia de Covid-19. Criza a fost adâncită de războiul din Ucraina, ajungându-se atât la blocaje în furnizarea de materii prime și componente către producători, cât și la majorări de prețuri.

    ”Deși impactul întârzierilor s-a diminuat treptat pe parcursul anului, combinat cu cererea susținută și puternică din partea clienților, întreruperea a însemnat că termenele de livrare pentru tractoare au rămas semnificativ mai lungi decât de obicei. Până la începutul lui 2023, carnetele de comenzi ale companiilor încă corespund unei perioade de producție de peste șase luni; înainte de pandemie, perioada era între două și trei luni. Nivelurile stocurilor deținute de dealeri sunt, de asemenea, mai mici decât în ​​mod normal în majoritatea țărilor europene”. arată CEMA.

    Producătorii de tractoare au fost, de asemenea, afectați negativ de prețurile ridicate la energie și combustibil în cursul anului 2022. Acest lucru a condus inevitabil la o creștere a prețurilor la mașinile agricole, inclusiv la tractoare.

    Prețurile mai bune pentru produsele agricole au crescut cererea de tractoare

    În ciuda provocărilor din cadrul lanțurilor de aprovizionare, cererea de tractoare și alte mașini agricole în Europa rămâne robustă, situație la care contribuie și prețurile agricole mai ridicate. Deși prețurile au scăzut de la vârfurile observate la începutul războiului din Ucraina, majoritatea mărfurilor agricole rămân mai scumpe decât în ​​anii anteriori. Potrivit indicelui global al prețurilor la alimente publicat lunar de Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (UN FAO), prețurile au atins niveluri fără precedent în primăvara lui 2022, în special pentru uleiurile vegetale și cereale, pentru care Ucraina este un producător important. Recoltele mari din alte țări au ajutat sistemul alimentar global să se ajusteze și au permis stabilizarea prețurilor.

    În timp ce nivelul ridicat al prețurilor mărfurilor agricole este binevenit, fermierii au experimentat și o creștere similară a prețurilor pentru unele inputuri cheie, cum ar fi combustibilul, îngrășămintele și hrana pentru animale. Având în vedere că prețurile vor rămâne volatile pentru o perioadă de timp, viitorul veniturilor agricole este extrem de incert, arată analiza CEMA.

    Situația tractoarelor nou înmatriculate, după puterea motorului

    Au crescut înmatriculările pentru tractoare de mare putere

    Cea mai mare parte a scăderii înmatriculărilor de tractoare agricole între 2021 și 2022 a fost pentru mașinile sub 97 kW (130 CP). Sub acest nivel, numărul de utilaje înregistrate a fost cu 15,2% mai mic decât în ​​2021. În schimb, pentru tractoarele agricole mai puternice, totalul anual a fost cu 3,7% mai mare decât în ​​anul precedent. Asta înseamnă că aceste tractoare mei puternice au reprezentat 39% din înmatriculările europene în 2022, comparativ cu 35% în 2021. Având în vedere provocările cu lanțurile de aprovizionare menționate mai sus, modificările raportate pentru diferite benzi de putere ar putea să nu reflecte cu exactitate cererea pentru diferite tipuri de tractor.

    Înmatriculările de tractoare agricole au scăzut în fiecare dintre cele mai mari șapte piețe europene în 2022, dar au reprezentat totuși aproape trei sferturi din tractoarele înmatriculate în Europa.

    Cele mai mari două piețe de tractoare agricole din Europa rămân Franța și Germania, aceste două țări reprezentând aproape 40% din toate tractoarele înmatriculate în Europa în 2022. Înmatriculările în aceste două țări au scăzut cu 1%, respectiv 11%.

    Italia, Polonia și Spania, care au înregistrat înmatriculări foarte mari în 2021, au înregistrat scăderi semnificative în 2022. Unele țări, în special din Europa de Est și Scandinavia, au înregistrat mai multe tractoare agricole vândute decât anul precedent.

    În Germania, luna martie a adus cele mai multe tractoare vândute

    În Germania, numărul înmatriculărilor pentru tractoare a depășit din nou pragul de 30.000. Deși s-a înregistrat o scădere de 11,9% față de anul precedent, rezultatul este totuși remarcabil la o privire mai atentă a pieței. La urma urmei, piața tractoarelor puternice (peste 150 CP) a crescut cu 2,9%.

    Ca și în anii precedenți, segmentele de piață pentru tractoare mai mici au scăzut (-31,9% pentru mașinile sub 50 CP). Dezvoltarea pieței a urmat în mod constant sezonalitatea și tendința din anul precedent (2021) pe parcursul anului 2022, deși în mod constant la un nivel ceva mai scăzut.

    Pe parcursul anului, cea mai puternică lună de vânzări din primăvară (ca și în ultimii trei ani) a fost martie.

    În Franța s-au înmatriculat în 2022 peste 35.000 de tractoare noi

    În Franța , înmatriculările de tractoare noi s-au stabilizat în 2022, comparativ cu 2021, la 35.577 de unități. Această performanță se datorează în principal creșterii înmatriculărilor de tractoare standard (25.071 de unități, +2%) și de tractoare specializate (576 de unități, +47%).

    Pe de altă parte, înmatriculările de tractoare pentru spații verzi și tractoare pentru vii și livezi au scăzut, cu 8%, respectiv 14%.

    Înregistrările au fost perturbate în acest an de dificultăți de livrare.

    În Italia, vânzările de tractoare noi au scăzut anul trecut cu peste 17%

    In Italia, datele privind înmatriculările arată o contracție pentru toate categoriile principale de vehicule. Tractoarele au scăzut cu 17,1%, cu 20.217 unități înmatriculate.

    Scăderea vânzărilor s-a observat mai ales la mașinile cu putere medie și medie-mare, în special în segmentul de 56 până la 75 kW care, cu un total de 4.354 de unități înmatriculate, a scăzut cu 43,7% față de 2022.

    Tractoarele înguste au scăzut mai mult decât tractoarele standard, dar creșterea din anul precedent a fost mai mare pentru îngust (40%) decât standard (34%). Scăderi s-au înregistrat și la combinele agricole (-9,7%) și la manipulatoarele telescopice (-21,2%). Contracția pieței poate fi considerată parțial o scădere „tehnică” după trendul extraordinar observat în 2021 (+35,9% pentru tractoare, +29,8% pentru combine de recoltat și până la +56% pentru manipulatoarele telescopice). Cu toate acestea, se datorează și problemelor binecunoscute de aprovizionare și prețurilor ridicate ale materiilor prime.

    În Marea Britanie, livrările de tractoare au scăzut cu 6%

    În Regatul Unit, înmatriculările de tractoare agricole de peste 50 CP (37 kW) în 2022 au fost din nou aproape de 12.000 de unități, ceea ce pare să fie nivelul de referință. Cifra anuală a fost cu 4% mai mică decât în ​​2021, dar totalurile pentru ambii ani ar fi fost mai mari dacă nu ar fi fost perturbări ale lanțurilor de aprovizionare. Dacă comenzile de tractoare s-ar fi transformat în înmatriculări în același ritm ca în mod normal, ne-am fi așteptat să fie înregistrate încă 4.000 de mașini în cei doi ani; multe dintre acestea ar putea fi încă în curs de livrare. Imaginea a fost similară pentru alte tipuri de utilaje agricole. Livrările au fost, în medie, cu aproximativ 6% mai mici decât în ​​2021 și cu aproximativ 2% sub media pe cinci ani, deși cu o serie de tendințe pentru diferite tipuri de echipamente. In orice caz,

    Piața de tractoare de Spania a scăzut cu 14,5%

    Piața de tractoare din Spaniaa scăzut cu 14,5% în 2022 (9.242 de unități când sunt excluse șenilele și alte vehicule cu omologare de tip tractor).

    Creșterea prețurilor la îngrășăminte și la energie a determinat o scădere a investițiilor fermierilor. În 2022, și alți factori au afectat  cererea de tractoare, cum ar fi disponibilitatea unităților și creșterea prețurilor la produse.

    Scădere de 17% pe piața poloneză a tractoarelor

    În Polonia, încă de la începutul lui 2022, era clar că aceasta va fi un an slab pentru vânzările de mașini agricole. În privința înmatriculărilor de tractoare, anul s-a încheiat cu un rezultat de minus 17% în raport cu anul precedent.

    Cu toate acestea, trebuie amintit că 2021, în ciuda pandemiei, anul a fost relativ bun pentru industrie. În total, au fost înmatriculate atunci peste 14.000 de tractoare. Anterior, un rezultat comparabil a fost înregistrat ultima dată în 2014. Deci nivelul înmatriculărilor din 2022, care este de 11.727 de tractoare agricole, este încă un rezultat destul de bun.

    Criza care afectează țara bate și la ușa industriei de mașini și utilaje agricole. Antreprenorii au înregistrat un număr mult mai mic de comenzi pentru mașini pentru perioadele ulterioare.

    În Belgia s-au înmatriculat peste 3.000 de tractoare noi

    În Belgia , înmatriculările de tractoare agricole au ajuns la un total de 3.081 de unități, ceea ce este cu 11% mai puțin decât anul record 2021 (Sursa Fedagrim).

    Piața utilajelor de până la 50 CP a scăzut cu 16% între ianuarie și iulie 2022, față de aceeași perioadă din 2021. Cu toate acestea, vânzările bune din toamnă au contribuit la limitarea scăderii, ceea ce explică scăderea cu 6% pentru acest segment de piață.

    În ceea ce privește tractoarele sub 50 CP, în ianuarie 2022 erau înmatriculate cu 59% mai multe tractoare decât în ​​ianuarie 2021, explicat parțial de tractoarele livrate în toamna lui 2021. Această scădere bruscă pune cifra din 2022 chiar sub cea din 2020.

    Piața de tractoare din Austria a scăzut cu 14,4% față de 2021

    Piața austriacă de tractoare, care rămâne la un nivel ridicat, a scăzut cu 14,4% față de anul-record din 2021, dar a fost încă cu aproximativ 21% peste anul pre-Covid 2019.

    De remarcat mai ales este utilizarea capacității de producție, care a crescut cu 6,4% și a fost la un nivel record.

    Problemele legate de lanțul de aprovizionare și provocările care rezultă din disponibilitatea pieselor au continuat să afecteze companiile. Inflația, costurile volatile ale energiei, precum și războiul din Ucraina urcă prețurile furnizorilor și ale materiilor prime și diminuează rezultatele producătorilor.

    În Turcia s-au vândut anul trecut peste 60.000 de tractoare

    În Turcia , potrivit celui mai recent raport pentru 2022, au fost vândute în total 66.943 de tractoare, față de 64.070 vândute în 2021, ceea ce reprezintă o creștere de 4,5%. Dintre segmentele de putere ale Turciei, tractoarele cu motor de 50 CP și peste au reprezentat cea mai mare pondere, cu aproximativ 95% din totalul anului trecut.

    Pe lângă cerințele obișnuite, îngrijorarea că prețurile vor crește accelerat a impactat și deciziile de cumpărare. Un alt factor care a declanșat majorarea cererii sunt creditele cu dobânzi încă mici în raport cu nivelul actual al inflației.

    De precizat că analiza CEMA nu include informații despre piața de înmatricultări tractoare noi din România.


    Te-ar mai putea interesa

    Primul îngheț la culturile din câmp. Alexander Degianski, fermier: O iarnă blândă, coșmarul unui agronom Tic-tac, tic-tac cu avansul APIA. Termen urgent pentru plata primei tranșe din subvenții Tractoarele New Holland pe care fermierii le pot cumpăra prin Programul Rabla pentru Tractoare

    Ultimele știri

    Avans APIA 2024 – ultima oră! Prag depășit pentru plățile către fermieri! ANSVSA – 20 de ani de activitate. Adrian Pintea, MADR: Autoritatea și-a câștigat încrederea nu doar pe plan național, ci și pe scena europeană Auchan și Cora – amenzi uriașe de la Consiliul Concurenței! Judecătorii le-au respins contestațiile!