• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Exporturile cu cereale ale Ucrainei au scăzut cu o treime într-o singură lună

    Violina Gorcinschi -

    Eforturile Rusiei de a opri comerțul internațional cu produse alimentare ucrainene au dat roade. O treime din exporturile de cereale ale Ucrainei au fost suprimate în contextul în care porturile de la Marea Neagră ale țării au fost blocate.

    În intervalul 15 iulie-15 august, Ucraina a reușit să exporte doar 3,2 milioane de tone de cereale, oleaginoase și alte alimente. În acest context, ucrainenii depun eforturi pentru a se folosi de alte rute pentru export, însă cu costuri mult mai mari.

    Scăderea semnificativă a exporturilor reprezintă o lovitură puternică pentru economia Ucrainei și un pericol pentru securitatea alimentară globală, în ciuda investițiilor de un miliard de euro pe care Uniunea Europeană le-a făcut pentru construirea de rute alternative. Premierul Marcel Ciolacu a promis omologului său ucrainean că va dubla cantitatea de cereale care tranzitează țara noastră, a relatat Economica.net.

    o nava in port
    Probleme de logistică și transport pentru ucraineni (foto: feednavigator.com)

    Exporturile cu cereale ale Ucrainei întâmpină probleme

    Pe parcursul acestei săptămâni, oficialii Statelor Unite ale Americii au declarat că depun eforturi, împreună cu partenerii europeni, pentru a menține fluxul exporturilor de cereale de pe Dunăre și alte căi, după compromiterea siguranței porturilor.

    „Problema cheie o reprezintă porturile fluviale. Dar majorarea exporturilor prin porturile fluviale s-ar putea dovedi dificilă, în condiţiile în care Rusia a început bombardarea porturilor Izmail şi Reni”, a explicat Evghenia Sleptsova, economist la Oxford Economics.

    În perioada 15 iulie – 15 august, Ucraina a fost capabilă să exporte numai 3,2 milioane de tone de cereale, uleiuri vegetale şi preparate culinare. Există o mare diferență față de lunile mai și iunie, când au fost exportate 4,4 milioane de tone, respectiv 4,8 milioane de tone, însă atunci acordul cerealelor de la Marea Neagră mediat de Organizația Națiunilor Unite era încă în picioare, au arătat datele companiei de consultanţă UkrAgroConsult.

    Din porturile dunărene ale Ucrainei, plecau aproximativ 1/4 din exporturile de cereale înainte ca Rusia să se retragă, pe 17 iulie, din acordul pentru exportul cerealelor via Marea Neagră. Apoi, porturile au devenit principala modalitate de export, cerealele fiind trimise pe barje în Portul Constanța din România, pentru a-și continua drumul.

    Chiar şi în aceste condiţii de război, Ucraina a rămas un furnizor important de cereale la nivel global, iar acordul de la Marea Neagră ajutase la echilibrarea prețurilor ridicate pe plan mondial și a menținut livrările către consumatori. Problemele actuale ale Ucraine au ajutat, însă, la dezvoltarea comerțului cu cereale al Rusiei. Exporturile Rusești cresc și se estimează că aproape un sfert din comerțul global cu grâu, în sezonul 2023-2024 va fi asigurat de acestea.

    Marcel Ciolacu si Denis Smishal
    Marcel Ciolacu promite ajutor Ucrainei (foto: economica.net)

    Economia Ucrainei, în pericol. Premierul Ciolacu promite ajutor

    Ucraina are probleme și la capitolul logistică: din pricina haosului din traficul de pe Dunăre, navele ajung mai târziu la destinație, a susținut susţine Alex Lissitsa, membru al Board-ului Ukrainian Agribusiness Club.

    Întârzierile la livrare și diminuarea cantităților de marfă transportată au dus la creșterea costurilor de transport. Olena Vorona, director operaţional la Agrotrade Group, a spus că firma a reorientat complet fluxurile către porturile de la Dunăre şi către calea ferată, chiar înainte de retragerea Rusiei din acord, însă costurile cu transportul sunt cu 50% mai scumpe.

    „În multe regiuni, cel mai probabil fermierii se vor gândi să reducă suprafaţa însămânţată cu cereale de toamnă, deoarece preţurile oferite pe piaţă nu acoperă costurile”, a declarat Lissitsa.

    Între timp, operatorul feroviar ucrainean a spus că timpul de aşteptare la vămile din statele europene este, în prezent, de circa 5-6 zile. Şeful operatorului feroviar ucrainean, Yevhen Lyashchenko, a declarat pentru Bloomberg că se pregăteşte pentru majorarea exporturilor pe calea ferată.

    Cu toate acestea, eforturile s-ar putea să nu împiedice scăderea exporturilor. În al doilea semestru al acestui an, exporturile de cereale și oleaginoase ucrainene ar putea să se diminueze cu 25% față de primele șase lui ale 2023.

    „Un astfel de declin ar şterge 3% din PIB-ul Ucrainei în semestrul doi din acest an”, a avertizat Sleptsova.

    Vineri, pe 18 august, prim-ministrul României, Marcel Ciolacu, i-a promis omologului său de la Kiev, Denis Şmîhal, că în perioada următoare se va asigura că volumul de cereale ucrainene care tranzitează țara noastră se va dubla.

    „Am stabilit împreună o ţintă ambiţioasă – dublarea în perioada următoare a tranzitului de cereale ucrainean prin România, de la două milioane de tone pe lună acum, la patru milioane de tone”, a declarat Ciolacu la Palatul Victoria, în cadrul unor declaraţii de presă comune cu premierul ucrainean.


    Te-ar mai putea interesa

    Subvenții APIA 2024 – tranșa a doua. Plățile finale achitate pe hectar și cap de animal Rabla pentru tractoare – ghid final. Condiții, acte necesare, procedură de înscriere Primul județ în care DAJ anunță că a virat despăgubirile de secetă în conturile fermierilor!

    Ultimele știri

    Fragedo, brandul de carne numărul 1 pentru copii: alegerea părinților pentru calitate și siguranță, 6 ani la rând Ucraina: 200.000 de fermieri în armată și terenuri agricole confiscate ANSVSA – 20 de ani de activitate. Adrian Chesnoiu: Autoritatea este esențială pentru sănătatea populației!