• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Vladimir Bolea la Agrostrategia: ”Concurența care a intervenit cu apariția unui jucător cum este Ucraina pe piața UE va continua să persiste”

    Violina Gorcinschi -

    Asigurarea căilor logistice de export a produselor agricole ucrainene este în atenția liderilor din agricultură. În cadrul mai multor întâlniri, miniștrii țărilor implicate, respectiv cei din România, Republica Moldova, Ucraina și altele, au discutat despre cum să faciliteze tranzitarea mărfurilor agricole ucrainene, în contextul în care coridorul de la Marea Neagră nu mai este o opțiune după retragerea Rusiei din acordul de cereale. România, susținută de Uniunea Europeană, depune eforturi pentru a-și dezvolta porturile și căile de transport pe Dunăre. În ceea ce privește Republica Moldova, punctul central a fost reparația căilor ferate pe care circulă vagoane cu cereale din Ucraina. În plus, șefii de la Agricultură din Ucraina și Republica Moldova au creat o platformă bilaterală pentru a facilita tranzitarea și a fluidiza traficul auto de la punctele de frontieră.

    Presiunea suportată de fermieri pe piața cerealelor necesită măsuri urgente, mai ales că interdicțiile privind importurile europene de mărfuri agricole din Ucraina urmează să expire curând și încă nu s-a decis dacă vor fi sau nu extinse. Măsurile de dezvoltare a logisticii de export, în acest context, sunt binevenite, din moment ce piețele europene nu sunt, în mod tradițional, destinații tradiționale pentru cerealele ucrainene, potrivit experților. Astfel, liderii politici colaborează pentru a înlătura problemele pe care le prezintă rutele de export, cum ar fi cozile de la vamă, problemele de infrastructură de pe căile ferate și porturi și pericolul rachetelor care au ca țintă porturile ucrainene.

    Vladimir Bolea

    În cadrul emisiunii Agrostrategia de miercuri, 30 august, vicepremierul și ministrul Agriculturii din Republica Moldova, Vladimir Bolea, a vorbit despre încercările și soluțiile găsite pentru tranzitarea cerealelor ucrainene pe teritoriul Republicii Moldova, momentan îngreunată de problemele de infrastructură a căilor ferate.

    „Am avut o întâlnire cu ministrul Agriculturii ucrainean și am vorbit, în contextul soluționării așa-numitei probleme de tranzitare a Republicii Moldova spre portul Constanța, portul Galați, portul Reni și portul Iliciovsk. Două dintre ele sunt pe teritoriul României, două dintre ele sunt pe teritoriul Ucrainei, dar evident că în toate cele patru cazuri, se trece prin teritoriul Republicii Moldova. Noi, cei de la Ministerul Agriculturii Republicii Moldova, avem cu ei discuții deja din mai pentru trecerea majorității cerealelor care tranzitează Republica Moldova pe calea ferată, lucru care s-a și întâmplat. Astăzi, majoritatea mărfurilor care tranzitează Moldova trec pe căile ferate”, a declarat, în cadrul emisiunii, ministrul Vladimir Bolea.

    Republica Moldova investește în refacerea căilor ferate

    În cadrul întâlnirii de la Galați unde au fost prezenți reprezentanți din țara noastră, Ucraina, Republica Moldova, Comisia Europeană și SUA, s-a discutat despre investițiile pentru dezvoltarea căilor ferate din Republica Moldova, o măsură care ar îmbunătăți semnificativ condițiile de tranzit ale mărfurilor agricole pentru ucraineni.

    „În urma unei analize a căilor ferate din Republica Moldova, s-a constatat o stare extrem de deplorabilă din punct de vedere tehnic. Avem o porțiune de teren de 300 de metri care, în urma alunecărilor de teren, este, astăzi, impracticabilă, ceea ce face ca trenurile încărcate cu cereale să facă un înconjur mult mai mare și, prin două porțiuni, până în port, se trece teritoriul Ucrainei și peste două poduri feroviare care sunt, frecvent, ținta atacurilor cu rachete din partea Federației Ruse, ceea ce este un pericol foarte mare. Nu este vorba numai despre tranzitarea cerealelor din Republica Moldova, dar, în primul rând vorbim și despre exporturile pe cale ferată a Republicii Moldova. Din acest considerent, noi am vorbit ca, împreună cu partenerii de dezvoltare ai Republicii Moldova și ai Ucrainei, din contul banilor care sunt acordați în fondul de solidaritate, să fie posibil de accesat resurse financiare pentru restabilirea acestor porțiuni de cale ferată, extrem de importante”, a explicat Vladimir Bolea.

    Potrivit ministrului, la nivel de Guvern s-a luat deja decizia și au fost alocate 3 milioane de dolari din bugetul de stat al Republicii Moldova pentru reparația tronsonului problematic de 300 de metri. Lucrările deja au început, iar autoritățile speră că peste o lună sau două să dea în exploatare acea linie de cale ferată care o să interconecteze nordul Republicii Moldova cu sudul Republicii Moldova, fără necesitatea de a traversa și prin Ucraina, cum se întâmplă astăzi, prin două porțiuni. Cu această ocazie, calea ferată se va ieftini, precum și parcursul tonă-kilometru, și se va micșora timpul necesar traseului, ambele extrem de importante pentru exportul de cereale pe cale feroviară.

    Vladimir Bolea: „Este necesar un control riguros la vamă”

    Tot în cadrul întâlnirii de la Galați, s-a vorbit mult și despre posturile vamale ale Republicii Moldova, despre modernizarea acestora prin instalarea diferitor tipuri de scannere performante pentru scanarea cu raze a automobilelor care sunt implicate în procesul de export.

    „Din păcate, din câte știm, cerealele sunt marfa preferată a contrabandiștilor și aceștia nu cred că pun pauză în cazul unui război sau a situațiilor excepționale. Din acest considerent, avem nevoie de control fizic major la frontierele de ieșire din Republica Moldova pentru că, totuși, trebuie să fie un control riguros și nu trebuie să dăm rabat la securitate. Am vorbit și despre scannere cu raze și pentru vagoane, există și această modalitate. Toate aceste lucruri sunt elaborate și lucrate în sensul de micșorare a timpului de staționare, spre exemplu, a unui camion în vamă când se efectuează controlul fizic”, a explicat vicepremierul Bolea.

    Ministrul a anunțat că următoarea ședință a reprezentanților de state privind exporturile ucrainene va avea loc la jumătatea acestei luni, la Constanța.

    „Următoarea ședință va fi în Constanța, din câte înțeleg, pe 15 sau 17 (septembrie – n.r.), data finală încă nu este stabilită. La acea dată, vom vorbi, în general, despre portul Galați, unde Guvernul României a făcut investiții financiare majore. A fost restabilită calea ferată largă (așa-numita „sovietică) pe care vin vagoanele și sunt transportate (cereale – n.r.) din vagoane pe cale maritimă și lucrul acesta urmează să fie făcut într-o cantitate mai mare și cu un număr de vagoane mai mare. Domnul Grindeanu urma să vină cu niște cifre concrete despre numărul de căpitani, care trebuia să fie majorat, și suprafețele pe care pot fi descărcate aceste vagoane (de majorat numărul de vagoane în 24 de ore care pot fi descărcate). Erau niște lucruri tehnice despre care urmează să ne informeze domnul ministru”, a anunțat ministrul Bolea.

    Vladimir Bolea: „Va trebui să ne obișnuim cu un concurent ca Ucraina pe piață”

    Ministrul Agriculturii de la Chișinău a recunoscut faptul că, în momentul actual, fermierii se confruntă cu o situație dificilă din cauza concurenței cerealelor ucrainene, însă speră că, pe viitor, lucrurile se vor ameliora, din moment ce este posibil ca Ucraina să devină stat membru al Uniunii Europene.

    „Consecințele sunt destul de grave pentru fermieri în materie de supraofertare a produselor agricole atunci când și cererea este una foarte mică. În plan internațional, se atestă o cerere scăzută pentru cereale și acest lucru se agravează și prin faptul că vine și o ofertă foarte mare de cereale din Ucraina. Acum, acest proces este oprit, el nu are loc în aceste țări europene, vorbim de Bulgaria, România, Polonia, Ungaria, dar pe termen lung, nu cred că va fi posibil de prelungit aceste interdicții din simplul motiv că România și celelalte țări au votat, iar Republica și Ucraina sunt țări candidate. În timp, toată lumea trebuie să se obișnuiască cu faptul că Ucraina va fi o parte componentă a proceselor economice din UE și trebuie să ne învățăm și să funcționăm cu aceste realități pentru că ele se schimbă de la o zi la alta. Concurența acerbă care a intervenit cu apariția unui jucător cum ar fi Ucraina pe piața UE va continua să persiste și, din acest considerent, noi trebuie să începem să facem calcule și prognoze pentru următorii ani la tipurile de semănături, la timpurile de culturi pe care le cultivăm, trebuie să fim eficienți în formarea prețului”, a punctat ministrul Vladimir Bolea.

    Vladimir Bolea este, însă, încrezător în activitatea fermierilor din România. Datorită subvențiilor primite de la UE, a productivității ridicate la hectar, dar și a utilizării de tehnologii avansate în procesul de cultivare, fermierii români ar fi capabili să facă față concurenței acerbe reprezentate de Ucraina. Totuși, pe termen scurt, potrivit ministrului moldovean, se pot observa efectele negative ale acestei concurențe.

    „Pe termen mediu și lung, eu cred că situația se va îmbunătăți. Mai ales dacă se va reuși organizarea căilor logistice de export a cerealelor în mod constant prin portul Reni, Galați, Ilichosvsk, practic va decădea problema cu importurile sau inclusiv chiar și cu tranzitarea cerealelor”, a spus ministrul Agriculturii din Republica Moldova.

    Vladimir Bolea: „În Republica Moldova, importurile sunt minime. Avem o recoltă bună”

    În contextul acestor probleme, statul moldovean și cel ucrainean au creat platforma bilaterală Moldova-Ucraina, prin care se urmărește reducerea presiunii asupra pieței cerealelor din Republica Moldova și, inclusiv, potențiala presiune în cazul tranzitării masive prin căi auto a vămilor din Republica Moldova, a spus ministrul.

    „Din acest considerent, am luat decizia să creăm platforma bilaterală. La negocieri și discuții s-a ajuns la reducerea din costuri pentru transportare, km-tonă cereale pe căile ferate. Am insistat și partea ucraineană a considerat corectă propunerea de a dezvolta mult portul Reni și portul Iliciovsk care și astăzi fac față cu brio exporturilor din Ucraina. Drept dovadă, practic, ele au devenit și țintă pentru a fi bombardate de către Federația Rusă, din păcate. Partea fericită e că un mare număr de transportatori nu s-au intimidat și continuă să intre în portul Reni ca să se încarce cu marfă și exporturile au loc masiv în aceste două porturi”, a precizat Vladimir Bolea.

    Oficialul a spus că importurile sunt minime sau nesemnificative în Republica Moldova, datorită recoltei bune din acest an.

    „În anul curent la grâu a fost o medie per total, raportată, de 4,04/ha. Suntem acum în așteptarea culturii din grupa a doua. Evident, vorbim despre o stare de secetă în luna august, aproape pe tot teritoriul RM. Au fost ploi răzlețe și lucrul ăsta o să vedem în ce măsură a afectat grupa a doua și fructele și strugurii tehnici și cei de masă. Evident că porumbul din sudul RM, dacă vorbim în paralel Galați, Vaslui, cred că deja din luna iunie-iulie deja este compromis. În partea de centru și nord, starea culturilor este bună. Când o să fie recolta atunci vom vedea care va fi rezultatul final”, a concluzionat vicepremierul moldovean.

    Agrostrategia – TVR 1. Invitat: Vladimir Bolea, Vicepremier R. Moldova (30.08.2023)


    Te-ar mai putea interesa

    Primul județ în care DAJ anunță că a virat despăgubirile de secetă în conturile fermierilor! Ce putem planta lângă sau sub un nuc Subvenții APIA 2024 – tranșa a doua. Plățile finale achitate pe hectar și cap de animal

    Ultimele știri

    Avans APIA 2024 – ultima oră! Prag depășit pentru plățile către fermieri! ANSVSA – 20 de ani de activitate. Adrian Pintea, MADR: Autoritatea și-a câștigat încrederea nu doar pe plan național, ci și pe scena europeană Auchan și Cora – amenzi uriașe de la Consiliul Concurenței! Judecătorii le-au respins contestațiile!