Etichetarea fructelor și legumelor cu marcaj laser, o soluție pentru noile cerințe UE
Violina Gorcinschi -Etichetarea fructelor și legumelor cu marcaj laser în supermarketurile europene. La finalul anului trecut, în decembrie 2023, reprezentanții UE au anunțat că autocolantele de pe fructe și legume vor trebui să fie făcute din materiale biodegradabile. Una dintre soluțiile la această problemă ar putea fi o tehnologie îmbrățișată de din ce în ce mai multe supermarketuri europene – etichetarea fructelor și legumelor cu marcaj laser.
Un supermarket din Suedia a aplicat ideea de a înlocui abțibildurile de pe fructe și legume cu tehnologia de marcare cu laser. Măsura luată în favoarea sustenabilității a fost aplicată doar unei anumite categorii de produse, cum ar fi avocado și cartofi dulci, însă se plănuiește extinderea acesteia și la alte fructe, cu coajă comestibilă.
Înlocuirea abțibildurilor folosite pe fructe și legume cu alternative poate reduce consumul de plastic, energie și emisii de dioxid de carbon. Ca răspuns la cererea clienților, de a folosi mai puține ambalaje, furnizorul olandez de fructe și legume Nature&More, în colaborare cu supermarketul suedez ICA, au găsit o metodă de a înlocui abțibilturile de pe avocado și cartofi dulci folosind marcarea cu laser. Aceeași metodă este folosită și în Marea Britanie, pe nucile de cocos, potrivit ecosnippets.com.
Etichetarea fructelor și legumelor cu marcaj laser
În acest proces, este folosită o tehnologie cu lumină puternică ce înlătură pigmentul de pe coaja fructelor. Marcajul este invizibil odată îndepărtat pigmentul, astfel că nu afectează nici viața la raft, nici calitatea produsului.
„Folosind etichetare naturală, cantitatea de avocado organic vândut într-un an va economisi 200 de km de plastic. Nu e foarte mult, dar oricum se adună”, a spus Peter Hagg, managerul departamentului de business de la ICA.
De asemenea, tehnologia cu laser creează mai puțin de 1% din emisiile de carbon produse de abțibilduri de aceleași dimensiuni.
Stephane Merit, managerul de dezvoltare în business a companiei spaniole din spatele tehnologiei, Laser Food, a spus că, la nivel mondial, sunt folosite milioane de abțibilduri în fiecare zi pe produsele alimentare. Tehnologia cu laser ar reduce semnificativ cantitatea de hârtie, cerneală și lipici, precum și costurile cu energia folosită în a le produce și în a le transporta.
Citește și: Producătorii de fructe și legume, obligați să folosească etichete biodegradabile
Această soluție ar rezolva și problema desprinderii etichetelor de pe produse.
Producătorii acestei tehnologii vând laserele la un preț destul de mare, însă care ar reprezenta o investiție care merită făcută.
„Trebuie să investești într-un dispozitiv destul de scump, însă o faci pentru viitor. Credem că din ce în ce mai multe supermarketuri vor îmbrățișa ideea. Economisește resurse, emisii de carbon și energie”, a spus Michael Wilde, managerul de sustenabilitate și comunicare de la Nature&More.
ICA face testări pe cartofi dulci și avocado, pregătindu-se să extindă această soluție și la alte produse. Următorul pas va fi etichetarea „sustenabilă” pe cojile comestibile are fructelor precum mere sau nectarine.
Tehnologia este folosită și în alte părți ale Europei. În Marea Britanie, supermarketul M&S a testat etichetarea cu laserul pe portocale, însă nu a funcționat, din cauza abilității cojii de citrice de a se „regenera”. În schimb, aplicarea acestuia pe nuci de cocos a avut succes.
Citește și: Directiva Mierii în PE: Etichetare obligatorie a țărilor de origine, cu procent exact înscris pe etichetă!