Cine încasează subvenția APIA pe pășunea comunală. Acte necesare
Roxana Dobre -Cine încasează subvenția APIA pe pășunea comunală – acte necesare. Fermierii pot cere în campania pentru subvenții care se află în desfășurare la APIA, și se va încheia pe 7 iunie, plata pentru pășunile pe care le închiriază de la primării. APIA a anunțat într-un Ghid informativ care sunt condițiile și documentele obligatorii pentru subvenția pe pășunea comunală.
Fermierii, dar și formele asociative pot încasa subvenția achitată prin Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) pentru pășunea comunală. Conform regulilor pentru subvenții, beneficiarii plăţilor pot fi crescătorii de animale sau asociații de crescători care asigură o încărcătură minimă de 0,3 UVM/ha în perioada de pășunat cu animalele pe care aceștia le dețin. De asemenea, subvenția se acordă și pentru beneficiarii care nu asigură încărcătura minimă de 0,3 UVM/ha, dacă activitatea agricolă minimă constă în asigurarea unui cosit anual. Pentru această situație beneficiarii de plăți APIA trebuie să transmită o serie documente justificative.
Citiți și: Cum se calculează încărcătura de animale la suprafața de pășune pentru APIA
Cine primește subvenția pe pășunea comunală
Conform condițiilor de eligibilitate publicate de APIA pe site-ul propriu, în cazul pajiştilor permanente concesionate/închiriate de la unităţile administrativ teritoriale, Agenția Domeniilor Statului (ADS) sau alte entități de drept public, beneficiarii plăţilor pot fi crescătorii de animale, persoane fizice sau juridice, în calitate de fermieri activi, care desfăşoară activitate agricolă prin păşunat, cu asigurarea unei încărcături minime de 0,3 UVM/ha în perioada de pășunat cu animalele pe care aceștia le dețin.
Dacă subvenția este solicitată de crescătorii de animale persoane fizice, dovada utilizării a pajiștilor permanente care sunt închiriate de la primării, ADS sau alte entități de drept public se realizează după cum urmează:
a) pe baza contractelor de concesiune/închiriere/comodat încheiate între, pe de o parte, primării/consiliile judeţene, ADS sau alte entităţi de drept public şi, pe de altă parte, crescătorii de animale sau asociaţiile crescătorilor de animale, din care reiese suprafaţa de pajişte permanentă utilizată, valabile la data depunerii cererii. Contractele de concesiune/închiriere/comodat încheiate în condiţiile legii înainte de intrarea în vigoare a prezentului ordin, având ca obiect utilizarea pajiştilor permanente aparţinând unităţilor administrativ-teritoriale, continuă să îşi producă efectele până la data încetării prin modalităţile stabilite în contract;
b) pe baza verificării în Sistemul Național de Identificare și Înregistrare a Animalelor SNIIA/document din care reiese codul de exploatație/copia cardului exploataţiei, conform Normei sanitar- veterinare pentru implementarea procesului de identificare şi înregistrare a bovinelor, ovinelor, caprinelor, porcinelor, camelidelor, cervideelor şi renilor. În cazul în care fermierul nu deţine card de exploataţie, trebuie să prezinte adeverinţa eliberată de către medicul veterinar de liberă practică împuternicit, din care să rezulte codul exploataţiei înscrise în Baza Națională de Date (BND), valabil la data depunerii cererii de plată.
Citiți și: Acte necesare la APIA pentru pășunea închiriată de la primărie
Cum pot cere asociațiile de crescători subvenția pentru pășune
Pășunile comune concesionate/închiriate în condițiile legii de către asociațiile crescătorilor de animale pot fi de asemenea solicitate la plată de către acestea. Asociaţiile crescătorilor de animale care efectuează activitatea agricolă pe suprafaţa de pajişte concesionată/închiriată asigurând încărcătura minimă de animale de 0,3 UVM/ha prin păşunat cu animalele înregistrate în exploataţia asociaţiei pe perioada păşunatului în tabere de vară, trebuie să prezinte adeverinţa eliberată de către medicul veterinar de liberă practică împuternicit, din care să rezulte codul exploataţiei/exploataţiilor tip tabără de vară a asociaţiei înscrise în BND valabil la data depunerii cererii de plată.
Asociaţia crescătorilor de animale, care asigură încărcătura minimă de 0,3 UVM/ha pe suprafața de pajiște permanentă concesionată/închiriată cu animalele membrilor, pe baza unui tabel centralizator, trebuie să prezinte la APIA:
• copia contractului de concesiune/închiriere a pajiștii încheiat de către asociație;
• tabelul centralizator care cuprinde acordul tuturor membrilor privind depunerea cererii de plată de către asociație şi, pentru fiecare membru al asociaţiei, datele de identificare, codul/codurile de identificare a exploatațiilor zootehnice din BND ), numărul de animale, precum și suprafețele alocate. Centralizatorul se întocmește anual şi se vizează de către primărie (Anexa nr. 6 din Ordinul MADR nr. 106/2024/Anexa nr. 33A din prezenta procedură);
• copia conform cu originalul a hotărârii adunării generale a membrilor asociației crescătorilor de animale privind utilizarea fondurilor, care va fi prezentată sau transmisă până la data-limită de depunere a cererilor de plată.
Membrii asociaţiei, în calitate de fermieri activi, care asigură încărcătura cu animale pe suprafața de pajiște concesionată/închiriată. Fiecare membru al asociației, solicitant al plăților directe în calitate de fermier activ, prezintă sau transmite la APIA dovada utilizării acestor suprafețe de pajiști permanente, respectiv:
• copia contractului de concesiune/închiriere/comodat al pajiștii încheiat de către asociație;
• copia tabelului centralizator pe care reprezentantul legal al asociaţiei îşi dă acordul în vederea solicitării sprijinului pe suprafaţă de către membrii asociaţiei, care cuprinde, pentru fiecare membru al asociației, datele de identificare, numărul de animale cu care asigură încărcătura minimă de 0,3 UVM/ha, codul/codurile de identificare a exploatațiilor zootehnice din BND, precum și suprafețele alocate. Centralizatorul se întocmește anual de către asociație, se vizează de către primărie și este prevăzut în Anexa nr. 6 din Ordinul MADR nr. 106/2024.
Calculul suprafețelor aferente fiecărui membru se efectuează proporțional cu numărul de UVM ale fiecărui membru în parte, la data depunerii cererii de plată, pentru suprafața concesionată/închiriată de către asociație. Fiecare membru al asociației, în calitate de beneficiar al plăților, declară la APIA în cererea de plată suprafețele utilizate de pajiște permanentă comunală care îi revin şi pentru care asigură încărcătura minimă de animale de 0,3 UVM/ha , folosind, încazul suprafețelor de pajişti utilizate în comun fără delimitare fizică în teren, codul de cultură aferent pajiștilor permanente utilizate în comun. Sancțiunile se calculează proporțional cu suprafața declarată de către fiecare fermier, membru al asociației, în blocul fizic în care a fost constatată neconformitatea.
Asociațiile crescătorilor de animale nu mai pot solicita plăți directe cuplate și decuplate pentru suprafețele care au fost solicitate la plată individual de către membrii acestora.
Codul/Codurile de exploataţie ANSVSA şi animalele declarate într-o cerere de plată, pentru asigurarea încărcăturii cu animale pe pajiştile permanente şi/sau pentru solicitarea plăţilor pentru efectivele de animale, nu pot fi declarate în acelaşi scop în mai multe cereri de plată.
În cazul cooperativelor agricole prevăzute la art. 6 lit. e) din Legea cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și al grupurilor de producători, care desfășoară activitate agricolă pe o suprafață de pajiște prin pășunat cu animalele membrilor, beneficiarii plăților pot fi cooperativa/grupul de producători sau membrii cooperativei/grupului de producători, în aceleași condiții ca ale asociației de crescători de animale.
Subvenția pe pășune pentru situația când nu se asigură incărcătura de animale. Termene, acte necesare
Fermierii crescători de animale, persoane fizice, care au declarat parcele cu pășuni și nu respectă încărcătură UVM/ha, vor transmite/prezenta unul din aceste documente:
– declarațiile privind depozitarea fânului şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, până la data de 15 octombrie a anului de cerere.
În cazul în care proprietarul de pășune nu asigură încărcătura minimă de 0,3 UVM/ha, iar activitatea agricolă minimă constă în asigurarea unui cosit anual pe pajiştile permanente aflate în proprietate, fermierii vor transmite/prezenta declarațiile privind depozitarea fânului și/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, până la data de 15 octombrie a anului de cerere.
Pentru fermierii persoane juridice, care dețin animale şi nu asigură încărcătura minimă de 0,3 UVM/ha, iar activitatea agricolă minimă constă în asigurarea unui cosit anual pe pajiştile permanente aflate în proprietate, fermierii vor transmite/prezenta:
– documentele contabile de gestiune pentru depozitarea fânului pentru consumul cu animalele deținute, până
la data de 15 octombrie a anului de cerere.
Pentru formele de organizare asociaţii şi composesorate, care nu respectă încărcătura de UVM/ha cu animalele membrilor, şi activitatea agricolă minimă constă in asigurarea unui cosit anual în perioada 15 iunie – 1 octombrie, fermierii vor transmite/prezenta:
– facturile valorificării fânului și/sau documente contabile de gestiune privind depozitarea fânului pentru consumul cu animalele deținute și/sau centralizatorul repartizării fânului rezultat către membrii formei asociative de proprietate, pe baza semnăturii membrilor, până la data de 15 octombrie a anului de cerere.
Pentru persoane juridice, altele decât asociaţiile și composesorate, se verifică existenţa cel puţin a unuia dintre următoarele documente: documente contabile de gestiune, factura fiscală de comercializare. Documentele se transmit/depun până la data de 15 octombrie 2024.
Pentru utilizatorii de pășuni, persoane fizice sau juridice de drept privat care desfăşoară cel puţin o activitate agricolă pe pajiştile permanente aflate la dispoziţia lor în condiţiile legii, cu respectarea prevederilor art. 10 din OUG nr. 34/2013, în calitate de fermieri activi, şi prezintă, suplimentar față de documentele prevăzute la art. 5 alin. (1) şi (2), şi:
– document din care reiese codul de exploatație/copia cardului exploataţiei. În cazul în care fermierul nu deţine card de exploataţie, trebuie să prezinte adeverinţa eliberată de către medicul veterinar de liberă practică împuternicit, din care să rezulte codul exploataţiei înscrise în BND valabil la data depunerii cererii de plată, şi/sau
– până la data de 15 octombrie a anului de cerere, documentele privind depozitarea/valorificarea fânului sau altor plante erbacee furajere prevăzute în anexa nr. 26 laOMADR nr. 106/2024, în situaţia în care fermierul nu asigură încărcătura minimă de 0,3 UVM/ha. Activitatea agricolă minimă de recoltare prin cosit anual pe pajiştile permanente se face în perioada 15 iunie-1 octombrie a anului de cerere, cu excepţia plantelor erbacee furajere, pentru care perioada de recoltare se realizează în fazele de debut ale ciclului de vegetaţie potrivit Anexei nr. 26.
Documentele doveditoare privind depozitarea/valorificarea fânului/altor plante erbacee furajere sunt:
(i) declaraţia privind depozitarea fânului/altor plante erbacee furajere, în cazul persoanelor fizice, sau documentele contabile de gestiune, în cazul persoanelor juridice;
(ii) fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, în cazul persoanelor fizice, sau factura, în cazul persoanelor juridice.