Modelul de succes al primei cooperative înființate de micii fermieri cu sprijinul unui retailer
Daniel Befu -Prima cooperativă înființată de micii fermieri cu sprijinul retailerului Carrefour este un model de succes ce funcționează de mai mulți ani. Cooperativa Agricolă Vărăști din județul Giurgiu a contribuit la dezvoltarea comunității, producătorii agricoli de aici reușind să se consolideze ca furnizori de bază pentru retailerul care a avut încredere să le susțină asocierea și să le asigure desfacerea printr-un depozit de legume care deservește producția locală.
În acest articol:
Publicația noastră vă prezenta în urmă cu câțiva ani, în premieră, care sunt condițiile pe care le au de îndeplinit fermierii care se înscriu în Cooperativa Agricolă Vărăști, prima cooperativă agricolă înființată de Carrefour împreună cu fermierii români. La acel moment un experiment, o premieră atât pentru agricultura românească, cât și pentru retailerul cu origini franceze, Cooperativa Agricolă Vărăști este funcțională și astăzi, reușind în prezent să aibă o activitate complexă ce include 28 de milioane de unități (legături, bucăți, kilograme etc.) vândute anual și propria fabrică de procesare a legumelor și fructelor.
Dorel Buturugă: Avem o planificare bine pusă la punct
Dorel Buturugă are astăzi 46 de ani și este printre primii legumicultori din Vărăști care a făcut pasul spre asociere. De la vârsta de 17-18 ani, giurgiuveanul produce legume și se mândrește că este artizanul unui proiect unic în lume: patru mici fermieri, țărani, cum spune Dorel, au pornit la drum alături de un retailer.
”La începuturile noastre am fost 20 de familii care am început și, în prezent, suntem peste 150 de familii. Asta la 9 ani după, avem 150 de familii care producem exclusiv pentru Carrefour și avem o planificare bine pusă la punct”, ne-a declarat Dorel Buturugă, co-fondator al Cooperativei Agricole Vărăști.
Planificarea producției a fost primul hop pe care au trebuit să îl depășească micii fermieri. ”În primii ani am mai avut o fază cu o mică cu planificarea. Primul an ne-a dat un tabel în care să planificăm fiecare producător, să împărțim anul în luni. Am luat planificarea – eu am făcut-o singur, că producătorii erau reticienți și le era frică să spună că ei o să facă 10.000 de salate și dacă nu le fac, nu primesc banii? (…) Știți cum a prins cu planificarea? Aveam doi producători cu gulii foarte multe și m-am dus la Carrefour și un director de acolo mi-a zis -”cum stăm cu planificarea?”. Doar că planificarea era cosmetizată, nu era reală. A întrebat Buyer-ul: zi-mi și mie, în planificare câte gulii am zis că luăm de la Vărăști luna asta?- și s-a uitat și zice ”38.000 luna asta!” – ”Și câte am luat?” -”43.000!” – și mi-a spus directorul, zice -”Noi ne-am făcut treaba, voi nu v-ați făcut!” și atunci am început să punem valoare în planuri. Planurile erau pentru noi, nu pentru ei. Ei doreau să cumpere totul de la noi, după care de la alți producători. Și noi credeam invers. La un moment dat am început să ne facem planurile toți bune, chiar foarte bune. Avem o planificare acum în care avem eroare 10-15%. La începuturile noastre avem eroare 80%”, explică legumicultorul din Vărăști care a subliniat că parteneriatul cu Carrefour România a însemnat și schimbarea tehnologiei de cultivarea prin reducerea la minim a tratamentelor aplicate.
Asocierea cu Carrefour i-a încurajat pe micii fermieri să readucă în solarii și pe câmp o serie de soiuri vechi de legume, apreciate de români. Un succes l-a reprezentat cultura de gogoșari din care, într-o singură săptămână, au vândut peste 200 de tone, producția dovedindu-se prea mică pentru cererea din piață. La fel a fost și testul cu un soi foarte cunoscut de tomate.
”Anul acesta am avut un proiect cu roșii Inimă de bou, ceea ce nu există în România. Am pornit cu doi producători și, deși nici nu credeam că o să meargă proiectul ăsta, până la sfârșitul anului am ajuns la 15 producători și am vândut 200 de tone de roșii Inimă de bou. Românul încă mai știe ce înseamnă gust. Acesta este un subproiect de colaborare pe Legume cu gust”, ne-a spus Dorel Buturugă.
Nicușor Filip, membru în Cooperativa Vărăști: Banii îi primim foarte repede
Nicușor Filip este unul dintre membrii Cooperativei de la Vărăști. Legumicultor de când se știe, giurgiuveanul a pornit pe cont propriu la 18 ani cu 5.000 de metri pătrați, iar acum lucrează 30.000 de metri pătrați de solar și câmp deschis.
”Solarii avem 3.000m și în câmp avem două hectare jumate. Sunt specializat pe salată, conopidă, gulie, praz. Înainte să intru cooperativă aveam mai puțin teren și ne vindeam marfa în Pucheni, la București. Ziua făceam marfa, seara plecam să prindem loc în angro și stăteam acolo câte o zi, chiar și mai mult, până când terminam marfa. Câteodată terminam, câteodată nu terminam – ne mai întorceam cu ea înapoi acasă. Dormeam acolo – vorba vine dormeam, stăteam cum puteam, chinuiți prin mașini”, își amintește fermierul.
Legumicultorul Nicușor Filip recunoaște că a fost sceptic la început și nu credea că o să funcționeze parteneriatul cu retailerul, dar acum se declară mulțumit de colaborarea cu Carrefour România. ”Principalele câștiguri în Cooperativă – avem unde să ne vindem marfa, facem un plan de producție, plantăm anumite suprafețe și avem garanția că ne luăm banii. Asta contează mult. De când a venit Carrefour avem și un inginer agronom care ne-a învățat noile tehnologii. Școală la locul de muncă! Inginerul ne face rețetele de stropit să nu depășim limitele – contează și contează foarte mult. Treaba asta are un impact pentru cumpărătorul final, că îi dăm produse mai gustoase și mai curate. (…) Banii îi primim foarte repede. În 2-3 zile, primim banii, de când livrăm marfa. Marfa o aducem la depozit și de la depozit pleacă cu Tir-ul la diferite magazine și depozite ale Carrefour”, explică Nicușor Filip.
Legumele românești iau locul celor din import
Planurile micilor fermieri de la Vărăști includ și cultivarea unor legume care acum sunt prezente pe raft aproape exclusiv din import. Este cazul salatei Iceberg, broccoli sau Apio care se află în producție la Vărăști unde producătorii au avea un avantaj în raport cu marfa străină: prospețimea.
”Ne mândrim și cu lanțul scurt în care avem un impact mai mic asupra mediului. Perioada de la recoltare până în raft la noi s-a scurtat foarte mult. Avem ocazia să recoltăm dimineața la 8-9 și până la ora 12:00, legumele să fie raft. Nu există o viteză mai mare ca asta”, explică fermierul.
Cooperativa din Vărăști a adus legumicultorilor liniștea financiară
În aproape un deceniu, cooperativa din Vărăști a reușit să fie un sprijin pentru întreaga comunitate.
”Acum 25 de ani fiecare familie avea 1.000 de metri pătrați și nimeni din comună nu era angajat. Dacă aveai servici nu prea erai un VIP în comună. Fiecare locatar din Vărăști avea grădina și din aia trăia, cum putea. (…) În prezent, prin cooperativă lucrăm 200 de hectare în câmp, dintre care 50 de hectare sunt acoperite, sunt solare. Avem niște proiecte în care vrem să dublăm anul acesta suprafața de spații protejate. Avem 80 de angajați, dintre care 30 sunt nepalezi, indieni, forță de muncă străină și restul de 50 de angajați sunt din comuna Vărăști (…) Fiecare familie are tradiția ei, vrea fiecare să rămână cu ce a făcut el. Chiar și pe partea de depozit, 80% din muncă o fac producătorii. Ei vin cu marfa ambalată, deja o paletizează, pun o etichetă cu familia – așa știm exact fiecare salată de la cine provine”, ne-a precizat Dorel Buturugă.
Liniștea financiară este cel mai mare câștig al micilor fermieri asociați în cooperativă cu retailerul Carrefour România. ”Avem liniște financiară, mai mult timp cu familia, nu mai plecăm în târguri, în piețe, seara – jumătate din viața unui producător se pierde în a vinde marfa – să umblăm prin târguri. Noi umblam Constanța, Brașov, București. Acum e foarte simplu. Producătorul vine undeva la ora 12,00 la depozit, împărțim comanda – dacă avem 10.000 de salate, o împărțim la câți sunt cu salată, se duc, o recoltează, până seara o aduc și se duc liniștiți acasă cu banii încasați – nu există eroare financiară”, explică reprezentantul cooperativei de la Vărăști.
Cooperativa din Vărăști are propria fabrică de procesare a legumelor și fructelor
Micii fermieri din Vărăști au făcut și pasul următor: fabrica de procesare. Ridicată cu fonduri europene, dar și contribuție proprie, unitatea ”salvează” legumele care nu ajung pe rafturile Carrefour.
”Fabrica funcționează deja de doi ani. A fost o investiție pe care am făcut-o cu ajutorul fondurilor proprii. Tot ceea ce am câștigat am reinvestit și am accesat și un proiect AFIR cu ajutorul căruia am reușit să ne cumpărăm câteva din echipamentele performante pe care le avem. În unitate facem tot ceea ce înseamnă procesarea fructelor și legumelor care sunt ușor deformate, ușor decalibrate. (…) Temperatura la care se deshidratează produsele depinde de produs, dar este între 30 și 41 de grade Celsius, maxim. Având în vedere că procesul este unul de deshidratare, nu de uscare, noi ne bazăm foarte mult pe curenții de aer care circulă în interiorul deshidratoarelor împreună cu procedura de dezumidificare care scoate apa, păstrând calitățile nutritive și fibra produsului”, explică Georgia Deaconu, directoarea fabricii BioFruct Zen.
Carrefour România – colaborare cu 28 de cooperative și, în total, cu circa 1.000 de fermieri
Modelul cooperativei de la Vărăști este prima dintre cooperativele în care Carrefour este partener și membru fondator. În prezent, prin programul Grădina Noastră, au fost înființate în total 11 cooperative exclusive, care reunesc 350 de producători mici, mijlocii și mari (Grădina Noastră din Vărăști, Zărand, Însurăței, Brezoaele, Fierbinți, Beiuș, Ostrov, Târgu Secuiesc, Huși, Voinești și acum Malu Spart).
”Carrefour lucrează cu 28 de cooperative și, în mod direct cu a aproximativ 600 de fermieri pe lanțul Ultra Scurt, care livrează direct către magazine astfel încât asigurăm cel mai înalt nivel de maxim de prospețime din retail-ul modern românesc. Doar pe sectorul de legume și fructe, prin intermediul cooperativelor și direct, lucrăm cu 1.000 de fermieri. Avem prezență și avem echipă în toată țara – regional – astfel încât acoperim și particularităților fiecărei zone din România, ceea ce este esențial. Ceea ce se întâmplă în sud nu este neapărat relevant pentru Satu Mare și atunci este important să fii la curent și să ai reacții locale la ceea ce se întâmplă pe plan local din punct de vedere producție și legumicultură”, ne-a delclarat Radu Gherman, Ultra Fresh (PFT) Buying Director în cadrul Carrefour România.
Prima cooperativă înființată de micii fermieri împreună cu un retailer