Comerţ alimentar

Sorana Georgia, Billa: Am vrea să cumpărăm legume româneşti şi iarna, dar nu găsim destule

Consumatorii români preferă carnea, legumele şi lactatele produse local şi mai puţin pe cele aduse din import. Nu se omoară, în schimb după peşte, altădată mâncarea de bază a românului.

Sorana Georgia, director general al lanţului de supermarketuri Billa România, parte a grupului german Rewe, spune că pentru consumatorii locali contează foarte mult ca produsul să fie tradiţional românesc. În topul vânzărilor pe primul loc se află carnea de porc, urmată de cea de pui. În ultima vreme, sunt în creştere şi vânzările de fructe şi legume româneşti, chiar dacă acestea asigură doar sporadic cererea din magazine.

Ce produse locale caută românii în general?
Românii se uită după carne, legume şi lactate produse în România. De exemplu, consumatorii locali nu se duc aşa mult în direcţia lactatelor de import. Este adevărat, însă, că sunt şi câteva produse care s-au strecurat şi au devenit tradiţie deja. Pentru români, contează ca produsul şi gustul să fie tradiţional românesc chiar dacă firma a ajuns să aibă acţionari străini acum.

Ce preferă consumatorii? Carne sau peşte?
Românii prin tradiţie sunt mâncători de produse din carne, fie că e vorba de salam sau de şuncă. În general, se caută carne de orice fel. Am observat că porcul este în fruntea topului la vânzări. După carnea de porc, urmează cea de pui şi de vită. Peştele e încă la coada clasamentului, pentru că românii nu prea sunt mâncători de peşte. Produsele din carne sunt din România în mare parte. Nu poţi să ştii însă niciodată de unde provine carnea, dacă este din import sau din intern.

Ce se caută la raft, produse de calitate sau ieftine?
Pe partea de produse din carne, în ultima vreme se segmentează piaţa. O parte din clienţi se orientează spre produsele de calitate, spre vârful piramidei, iar cealaltă merge pe ieftin şi nu se uită ce conţine produsul respectiv. Cred că rolul nostru ca retailer este să şi încercăm să educăm populaţia şi să atragem atenţia asupra componentelor. Suntem datori să vindem orice pentru toate buzunarele. Pe de altă parte, de exemplu noi la Billa, facem o selecţie foarte riguroasă legat de ingredientele conţinute de produse. Este o responsabilitate mare pe care nu doar noi, ci şi producătorii o avem.

Consumatorii se uită după anumite produse româneşti? Se remarcă aşa de mult această tendinţă?
Contează mai ales de când am început proiectul cu produsele regionale. Am constatat că sunt mult mai încântaţi clienţii care îşi regăsesc produsul pe care îl cunosc de pe piaţa lor locală de ceva vreme. Mai ales dacă produsele respective n-au avut probleme vis-à-vis de calitate, sau de igienă. Se caută produsele şi mărcile serioase.

Aţi înregistrat o creştere explozivă a vânzărilor la un produs local în ultma vreme?
Am încercat cu mult mai multe produse româneşti în ultima vreme la legume şi fructe. Bineînţeles că nu ai tot anul, deoarece românul prin excelenţă este producător de vară. La început de an era deflaţie pe sectorul de legume-fructe, în timp ce acum e inflaţie masivă. Cu toate acestea, în cantităţi, indiferent de ce legumă sau fructă este vorba, am crescut mult mai mult în kilograme, ceea ce înseamnă că ceva răsunet are. Cu excepţia citricelor, în vară am vândut legume româneşti, în general. Anul 2012 a fost dificil din punct de vedere al găsirii mărfii, pentru că din cauza secetei, nu a fost aşa abundenţă ca anul trecut.


Abonați-vă GRATUIT la Agrointeligența - www.agrointel.ro!