• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Cine pierde și cine câștigă din reducerea TVA la alimente

    Lucian Davidescu -

    Tăierea TVA de la 24 la 9% pentru toate alimentele, chiar și în alimentația publică, este o veste nesperat de bună pentru agricultura românească – exact gura de oxigen de care avea nevoie pentru a face saltul de la proaspăt exportator net la mic motor al economiei antreprenoriale. Prețurile produselor alimentare ar trebui să scadă cu până la 12,1% – dar mai puțin acolo unde materia primă (carburanți, îngrășăminte etc.) este în continuare taxată cu cota-standard.

    Totuși, șocul nu va afecta în mod egal pe toată lumea iar unii vor avea chiar de pierdut, măcar pe termen scurt. Iată cine pe ce listă intră.

    Cine câștigă:

    1. Fermierii și procesatorii: cererea pe piață va crește odată cu scăderea prețurilor, așa că este loc de extindere pentru toată lumea, nu doar a unora în detrimentul altora ca până acum.

    2. Importatorii: aceeași creștere de cerere va lăsa însă loc și pentru importuri. Acolo unde piața internă nu reușește să acopere rapid cererea, locul va fi acoperit rapid de importuri.

    3. Lanțurile de magazine: Multe vor profita de ocazie pentru a-și folosi puterea de negociere la maximum și a se consolida în războiul prețurilor – este posibil să vedem tactici de poziționare agresive, care chiar să întreacă ieftinirile oficiale.

    Cine pierde:

    1. Micii comercianți din piețe: Din păcate, pentru micul producător care nu datorează taxe, TVA mare pus de cei mari era un avantaj care aacum se micșorează. Lor le va fi din ce în ce mai greu să se mai bată, mai ales cu aceleași produse. Vom asista poate la o luptă pentru calitate, în care rezistă cei care reușesc să vândă produse greu de găsit în comerțul modern: naturale, proaspete, cu gust.

    2. Micile magazine: Cei care rezistă vânzând cu facturi pe doar o parte din marfă sunt în aceeași situație. Avantajul va fi acum mai mic, astfel că mulți dintre ei va trebui să închidă de-a dreptul. Iar marile lanțuri comerciale abia așteaptă să le ia locul.

    3. Angrosiștii: Pe măsură ce lanțurile mari se vor consolida, ele își vor folosi propriile rețele de achiziție, astfel încât unii dintre distribuitorii independenți vor rămâne fără clienți. Pe de altă parte, chiar și lanțurile Cash and Carry – Metro, Selgros – vor fi afectate, din cauza împuținării micilor magazine.


    Te-ar mai putea interesa

    Gabi Corodeanu: Vom recolta porumbul de Crăciun și Anul Nou. Prețul în zonă este de 65 de bani pe kilogram ANSVSA: Vietnamul a trimis o delegație în România pentru a definitiva acordul de export de carne de pasăre Școală de șoferi gratuită pentru tinerii care vor să își ia permisul. Cererile, până pe 27 ianuarie

    Ultimele știri

    Analiza pe care gospodarii trebuie să o facă dacă taie porcul de Crăciun Câtă apă se pune la brazii de Crăciun. Udări pentru a-i menține verzi în perioada sărbătorilor Cum va fi vremea de Crăciun 2025 și Revelion 2025. Prognoza meteo pentru perioada sărbătorilor