• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • agrointel.ro
  • Ştiri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Agribusiness
  • Anunțuri
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Asocierea, profitul și ardelenii: Telemeaua produsă de o mână de ciobani din Mărginime a ajuns pe rafturile Mega Image din Capitală

    Gabriela Gimbășanu -

    Telemeaua de Sibiu produsă după rețeta veche este greu de găsit în București, în ciuda faptului că mulți comercinați de brânză se recomandă a fi din Mărginime. În urmă cu șapte ani, 16 ciobani adevărați de lângă Sibiu au pus bazele unei făbricuțe de procesare a laptelui de oaie, luându-și angajamentul să nu se abată de la tehnologia tradițională de producție. Exact acest atu a propulsat brânza sibienilor direct pe rafturile lanțului de magazine Mega Image, acolo unde telemeaua de oaie a primit ștampila ”Gusturi românești”.

    Prima și singura fabrică deținută de către crescători români de ovine a fost înființată în localitatea Socodor, la 50 de kilometri de Arad, acolo unde ciobanii sibieni ”au migrat” și ei cu oile.

    Decizia de a procesa singuri laptele de la mioare a fost luată cu unanimitate de voturi de comunitatea sibienilor strămutați, care au dorit ca afacerea lor să aibă un nume reprezentativ: Crisib Lacto. ”Numele pe care îl folosim vine de la alăturarea celor două zone mari de creștere a ovinelor astfel: Cris vine de la Criș pentru că suntem localizați în zona Crișurilor, Sib vine de la Sibiu pentru că suntem din Sibiu și Lacto de la lactatele de calitatea pe care le facem la noi în fabrică”, a declarat pentru Agrointeligența Ioan Branga, administratorul fabricii de brânzeturi.

    De la idee de a-și ridica propria fabrică și până la a produce efectiv, ciobanii din Mărginime au avut mult de furcă pentru a aduna banii necesari. Au reușit să acceseze fonduri europene – circa un milion de euro, iar alt milion de euro l-au adus de acasă, convinși fiind că brânza pe care o vor produce își fac face ușor loc pe piața sufocată de importuri.

    ”Este adevărat că în spatele acestui proiect sunt zile și nopți nedormite, pentru a pune totul la punct. Ne-am dorit o fabrică care să se ridice la cele mai înalte standarde de igienă și calitate”, ne-a vorbit Ioan Branga.

    Materie primă din stâna acționarilor

    Laptele procesat în fabrica de la Socodor provine direct de la stâna celor 16 acționari, iar oile sunt crescute în sistem tradițional, iar calitatea pășunilor pe care pasc animalele se regăsește în gustul bun și proaspăt al brânzei.

    “Procesăm laptele de la 30.000 de oi. Laptele pe care îl obținem de la mioarele noaste îl valorificăm în această fabricuță. Avem spre comercializare în jur de 10 sortimente, acum începem cu producția iaurtului de oie, dar facem și telemea de Sibiu, caș proaspăt, brânză de burduf, urdă, cașcaval. Pe zi lucrăm 15.000 litri de lapte de oie și 4-5.000 litri de lapte de vacă. Toate produsele noaste se fac după rețete tradiționale din Mărginime, nu se folosesc conservanți sau arome, adăugăm doar sare, culturi selecționate de bacterii lactice specifice produsului și cheag. Rețetele după care realizăm produsele sunt moștenite din tată-n fiu. Creștem oi și facem telemea încă de când abia învățam să vorbim”, a mărturisit administratorul de la Crisib Lacto pentru Agrointeligența.

    Conform producătorului, procesul de fabricare și maturare al brânzeturilor se desfășoară blând și de aceea brânza își păstrează proprietățile ei deosebite.

    Procesează și lapte de vacă

    Lactația sezonieră a oilor i-a determinat pe cei de la Crisib Lacto să proceseze atât lapte de oaie, cât și lapte de vacă. “Ne-ma fi dorit să procesăm doar lapte de oie, dar din păcate, așa cum știți, lactația la ovine este sezonieră, tocmai de aceea am mers pe varianta de a procesa și lapte de vacă, pentru că odată ce rămâi fără lapte de oie nu poți trimite acasă oamenii care îți lucrează în fabrică și să-i chemi când ai de lucru”, ne-a explicat ciobanul din Mărginimea Sibiului.

    Inaugurare magazin Mega Image

    Etichetă de ”Gusturi românești”

    Cu o brânză de calitate și capacitatea de a produce constant o anumită cantitate de brânzeturi, ciobanilor nu le-a afost greu să devină furnizori pentru marile magazine. Au ales să lucreze doar cu rețele care promovează produsele românești, ajungând să semneze un contract important cu Mega Image, iar telemeaua de Sibiu pe care o produc este astăzi printre cele 380 de produse autohtone comercializate de acest retailer în primul magazin ”Gusturi românești” inaugurat recent în Capitală.

    Ioan Branga fermier Sibiu

    Încă din 2011 de când am ieșit pe piață cu produsele noastre, ne-am gândit să mergem la cei de la Mega Image cu câteva produse, pentru ca cei de aici să le deguste și să vadă dacă corespund cerințelor lor de calitate. Au fost foarte mulțumiți de ce reușim noi să facem la Crisib Lacto și, din 2011, lactatele noaste se vând în magazine sub eticheta “Gusturi Românești” – Ioan Branga, crescător de ovine și administratorul fabricii de lactate Crisib Lacto.

    Avantajele unui furnizor pentru marile magazine
    – Contract pe o perioadă mai lungă
    – Garanția valorificării produselor
    – Oportunități de promovare ca producător autohton
    – Lipsa costurilor de comercializare (chirie spațiu, cheltuieli ambalare)
    – Asigurarea unor cheltuieli logistice (transport, analize)
    – Posibilitatea primirii unui sprijin financiar suplimentar pentru facilitarea dezvoltării afacerii
    – Acces mai ușor la credite bancare care iau în considerare contractele comerciale pe termen mediu sau lung

    Dezavantajele comercializării în marile rețele
    – Etichetarea produsului cu brandul propriu al rețelei
    – Prețul negociat pentru o cantitate mai mare este mai mic decât cel pe care producătorul îl obține la vânzarea directă
    – Obligația de a păstra rețeta și de a menține același standard de calitate/gust pentru toate produsele, pe perioada convenită
    – Posibile clauze de confidențialitate sau de exclusivitate în comercializarea produselor.

     



     


    Te-ar mai putea interesa

    Un cioban și-a dat foc la mașină: ”Au dat toate terenurile de pășunat la consilierii Primăriei și la șmecheri” Liderul crescătorilor de vaci trage un semnal de alarmă: Piața românească, invadată de brânza care nu a văzut laptele Brânză care n-a văzut laptele, vândută ca telemea de bivoliță sau capră

    Ultimele știri

    MADR: Sumă majorată pentru plata subvenției APIA către fermieri! Premierul Ungariei, Viktor Orban, vine în România la tăiatul porcului AMRCR solicită noii coaliții majoritare să renunțe la “taxa de solidaritate“ și să sprijine mediul de afaceri