Hipermarketurile au ajuns să-i caute ele pe micii producători: „Nu facem faţă cererii”
agrointeligenta.ro -Câţiva mici producători locali de alimente au reuşit să dărâme „Marele Zid” al comerţului alimentar – de la târgurile în aer liber la sfârşit de săptămână la rafturile reţelelor de hipermarketuri.
Chiar dacă au afaceri mici, şi-au găsit făcut loc în magazine, acoperind, în general, nişe de piaţă. Sunt apreciaţi, însă, pentru reţetele tradiţionale şi modul de fabricare a alimentelor, de cele mai multe ori manual. În plus, materia primă provine în general din reusrse proprii.
Fie că este vorba de zacuscă, dulceaţă de trandafiri, pâine pe vatră, brânzeturi sau cârnaţi, produsele tradiţionale au deja reţeaua lor de clienţi, mai ales că în ultima vreme românii nu se mai inghesuie după produse foarte mai ieftine, ci vor mărfuri de calitate, chiar dacă dau un ban în plus. Aceasta nu înseamnă însă că au renunţat de tot la târgurile în aer liber de la sfârşit de săptămână, unde s-au făcut cunoscuţi. Nici nu-i mai deranjează că stau de vorbă cinci minute să vândă un produs. Pentru ei, este important să fie prezenţi peste tot. Nu este uşor, dar odată intraţi nu pot să producă atât cât pot vinde.
Agrointel a prezentat săptămâna aceasta povestea Nicoletei şi a lui Dan Florea, care cresc trandafiri pe doar 2000 de metri şi îi fac dulceaţă. Familia Florea a muncit enorm şi a trecut peste nenumărate piedici până a reuşit să pună afacerea pe picioare, însă acum se poate lăuda cu o productivitate incredibilă raportat la suprafaţa lucrată. “Cel mai greu a fost să ne promovăm pe piaţă, mai ales în primul an. După ce am devenit cunoscuţi, am ajuns să ne caute supermarketurile şi străinii. Nici n-avem producţie să satisfacem cererea”, spune fosta educatoare, care acum vinde dulceaţă de trandafiri hipermarketului Auchan. Familia Florea nu este singurul exemplu.
Un producător de brânzeturi şi specialităţi din carne tradiţionale din Galaţi a reuşit să intre în reţeaua Metro, ba chiar să-şi deschidă un magazin propriu într-un mall, la AFI Cotroceni. S-a luptat însă mult până să ajungă aici şi să obţină „credibilitate”, după cum spune Marius Vereşi, proprietarul Zimbria, o afacere de familie pusă pe picioare alături de soţie. Produsele sunt realizate manual, materia primă fiind furnizată de ferma proprie cu un efectiv de 400 de vaci şi 4.200 de ovine şi caprine. Pentru carnea de porc, soţii Verdeşi apelează la un crescător din zonă. Pe piaţă s-au făcut cunoscuţi, mai ales după ce au participat la multe târguri din ţară, dar şi din străinătate.
„Cei de la Metro ne-au văzut şi ne-au propus să intrăm în magazin, pentru că au clienţi care solicită produse tradiţionale. Acum suntem prezenţi în doar două magazine ale reţelei din Bucureşti, deoarece nu putem produce mai mult”, spune Vereşi.
Acesta a reuşit să deschidă şi un magazin în AFI Cotroceni sub brandul Zimbria, unde pot fi găsite produsele proprii, dar şi ale altor membri din Asociaţia Producătorilor de produse tradiţionale din Covurlui pe care îi reprezintă.
Cel mai bine reprezentat produs românesc pe rafturile hipermarketurilor este mierea şi nu doar acum, ci de mai mulţi ani, în condiţiile în care România este unul dintre cei mai importanţi producători din UE. Doar 10% din mierea care se consumă la intern vine din import, consumul fiind acoperit apropae în totalitate de producţia locală. Chiar şi aşa, producătorii locali se plâng că vând mai mult la export la “butoaie” şi că îi costă foarte mult să facă analizele în străinătate, spune Ion Fetea preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Albine din România. Circa 80% din producţia locală de miere merge la export.