Cristian Lungu, crescătorul care vrea să facă din produsele de fermă un brand național
Roxana Dobre -De peste patru ani, Cristian Lungu, fermier din Ilfov reușește să își câștige independența financiară comercializând lapte crud direct către consumator prin intermediul dozatoarelor. Spune că este “rupt” de prețul de pe piață sau de negocierile care se poartă de obicei la începutul lunii octombrie cu procesatorii pentru creșterea prețului. 3 lei pe kilogram, cu cât vinde kilogramul prin dozatoarele pe care le deține în Capitală este mulțumitor pentru fermier chiar dacă este loc și de mai bine.
De aceea, acesta spune că a început o campanie de promovare a produselor provenite din fermă și mai ales dorește să existe o informare clară a modului de obținere și a conținutului acestor preparate. “Este necesar să vorbim tot mai mult de calitate și nu de cantitate. Trebuie să încurajăm cumpărarea produselor de fermă dar să se știe clar ce înseamnă acest tip de produs. Măria sa cumpărătorul, cum îi spun eu, trebuie să înțeleagă că un produs de acest gen poate să îl achiziționeze făcând chiar o deplasare scurtă până la fermă sau chiar la magazinele unde agricultorii vând marfa proprie”, ne-a declarat fermierul din comuna Dascălu, județul Ilfov.
Produse etichetate și personalizate de fiecare fermier
Cristian Lungu crede că “amprenta” pusă de un fermier pe fiecare produs lansat pe piață ar putea duce la un mare succes și la păstrarea producției locale. “Aceste produse trebuie neapărat încurajate. Ce înseamnă un astfel de produs? Eu am lapte și îl vând prin automate iar în perioada când nu am posibilitatea să fac acest lucru, mai ales în sezonul estival sau în perioadele de post, ar trebuie să diversific și să fac produse din lapte care să poarte doar eticheta mea din care să rezulte clar autenticitatea și calitatea. Cumpărătorul trebuie să știe exact pe ce dă banii pentru copii, bătrâni sau pentru el însuși. Eu am început această campanie și aș vrea să avem și o legislație care să ne permită să putem desface direct produsele către client”, ne-a mai precizat fermierul.
Produsele românești, cele mai bune din Europa
El este convins că produsele românești pot “bate” oricând tot ce se importă. Aduce ca argument pământul bogat și sănătos pe care România îl are în avantaj față de alte țări din Europa. “Mi-aș dori ca și în România aceste produse de fermă să devină practic un brand de țară. Țara noastră are cele mai bune produse din toată Europa datorită calității unui pământ formidabil. Alții se chinuie enorm și nu ajung la calitatea produselor noastre plus că nu au soluri așa bogate și fertile”, mai spune fermierul.
”Colțul fermierului” ar trebui să se regăsească în marile magazine
Cristian Lungu spune că pe piața din România trebuie să existe produse care să aibă calitate, să fie naturale și cu o sursă de proveniență sigură, certă. În plus, și în marile magazine ar trebui să existe un colț al fermierului unde să își găsească clar locul produsele de fermă, naturale. “Nu avem pretenții pe exporturi ci măcar să fim susținuți să vindem marfa noastră. Iar clienții sunt din ce în ce mai receptivi la tot ce este natural. Eu de exemplu a trebuit să mult un automat de lapte dintr-un loc în altul și vreau să vă spun că am avut clienți care mă întrebau unde găsesc, cum mai găsesc și de ce am mutat”, ne-a mai povestit fermierul.
Banii europeni pentru etichetare, nu pentru promovare
El a făcut referire și la cei 11,1 milioane de euro, bani europeni care trebuie împărțiți sectorului de lapte și celui de carne de porc. Cristian Lungu cred că decizia de a aloca o bună parte din bani pentru promovarea produselor este total greșită. “Există fermieri sau asociații care vor să folosească o parte din bani pentru promovare. Un lucru complet greșit, după cum am spus-o și la Ministerul Agriculturii când am participat la consultări. Pentru că propunerea mea a fost să facem o etichetare în primul rând astfel ca în cunoștință de cauză să mergem să facem această promovare. Și acolo să scrie clar produs din lapte provenit din România de la ferma X. Și bineînțeles ce conține, cât la sută este lapte sau are alte adaosuri, la produsele cu fructe de exemplu. Nu putem să punem promovare fără etichetare”, a mai precizat fermierul.
Acesta adaugă că trebuie să se facă o diferențiere clară între produsele de fermă și cele tradiționale sau bio. “Sunt disponibili și bani europeni nerambursabili 100 % prin Măsursa 124 pe care îi putem accesa și putem face promovarea produsului de fermă. Dar în România din păcate mereu se pune căruța înaintea boilor. Trebuie înainte să definim acest concept pentru ca omul să știe exact ce este produsul de fermă, cum se produce și de unde provine”, a conchis Cristian Lungu.
Foto: Gandul.info