Bombă la raft. Cele trei mari rețele de hipermarket, suspectate de promoții ”aranjate”. Vezi ce le pregătește Consiliul Concurenței
Gabriela Gimbășanu -Practici concurențialele neloiale! Așa se poate traduce ceea ce se presupune că au făcut cele trei mari lanțuri de magazine din România. În urmă cu doi ani Consiliul Concurenței a demarat o anchetă împotriva Carrefour, Cora și Kaufland care sunt suspectate că ”s-au înțeles” atunci când făceau promoții. Cei trei retalieri s-ar fi înțeles asupra modului de organizare al promoțiilor, iar înțelegerea mergea, de la stabilirea comună a promoțiilor și până la indicarea nivelului minim de preț practicat în cadrul promoției.
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, estimează că până la sfârşitul acestui an va finaliza o anchetă demarată acum doi ani care vizează Carrefour, Cora şi Kaufland, trei retaileri care sunt suspectaţi de înţelegeri anticoncurenţiale asupra modului de organizare a promoţiilor. Dacă faptele se probează, supermarketurile riscă amenzi între 2 şi 4% din cifra de afaceri.
”Suspiciunea noastră este că, în cazul promoţiilor, modul cum acestea se organizau face să fie redusă concurenţa. Pe de o parte, se încearcă obţinerea de exclusivităţi în cazul promoţiilor: când ai o promoţie în magazin să nu aibă şi alţii, ceea ce înseamnă că preţul nu poate să scadă în egală măsură în alte magazine. Pe de altă parte, se pun anumite limite: cât de mult pot să scadă preţurile în cadrul promoţiilor. E o investigaţie în derulare care se va finaliza, cred, la sfârşitul acestui an. Dacă se constată încălcarea legii, evident, sancţiunile vor fi mari, pentru că sunt companii foarte mari. Nivelul de plecare este de gravitate medie, ceea ce înseamnă între 2 şi 4 % din cifra de afaceri“, a declarat pentru Ziarul Financiar Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Consiliul Concurenţei a aplicat amenzi în valoare totală de 11 milioane de euro de la începutul anului până acum şi se aşteaptă ca în 2016 să finalizeze un număr record de 30 de investigaţii. Cel mai recent sancţionat retailer este Dedeman, care a primit o amendă de peste 4 milioane euro pentru înţelegeri anticoncurenţiale ce vizează fixarea preţurilor de revânzare a centralelor termice şi a boilerelor.
Vă reamintim că, în luna iulie, a fost adoptată și publicată în Monitorul Oficial legea supermarketurilor, adică actul normativ care modifică Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare în România. chiar dacă legea nu are nici până acum norme de aplicare, sunt o serie de reguli pe care comercianții, producătorii dar și procesatorii trebuie să le respecte. Iată care sunt acestea:
– Este interzis oricărui comerciant să solicite facturarea/refacturarea și să încaseze de la furnizor taxe și servicii;
– Comerciantul poate refuza recepția mărfii în condițiile în care aceasta nu îndeplinește condițiile legale de comercializare, cantitățile prevăzute în contract sau în comandă ori termenele de livrare, refuzul recepției mărfii făcându-se în momentul livrării, în caz contrar marfa fiind considerată acceptată. În cazul în care părțile convin prin contract ca recepția cantitativă și calitativă să fie făcută ulterior momentului livrării, documentul de recepție va fi transmis în formă scrisă furnizorului în maximum 24 de ore de la momentul punerii la dispoziția comerciantului a mărfii;
– Termenul de plată al comerciantului către furnizor pentru produsele contractate și livrate se stabilește prin negocierea contractului, fără ca termenul de plată să depășească 30 de zile calendaristice. Fac excepție produsele alimentare proaspete la care termenul de plată nu poate fi mai mare de 7 zile calendaristice;
– Comerciantul este obligat să acorde spații distincte de expunere și vânzare a produselor românești, în condițiile legii.
Sursă selectivă: zf.ro