PRIMUL PAS pentru a obține SUBVENȚIILE DE LA APIA!
Roxana Dobre -PRIMUL PAS PENTRU OBȚINEREA SUBVENȚIILOR APIA! Producătorii agricoli care cer bani de la agenția de plăți trebuie să respecte, după cum se știe, o serie de condiții în funcție de schema pe care o solicită la plată. Un prim pas însă, fără de care fermierii nu sunt recunoscuți de APIA, este atribuirea de către agenția de plăți a Codului unic de identificare. Acesta este o condiţie necesară pentru accesarea măsurilor de sprijin şi se face o singură dată, pentru fiecare solicitant!
Pentru a veni în sprijinul fermierilor care vor să ceară pentru prima dată sprijin financiar de la agenția de plăți vă detaliem cum se obține codul unic de identificare, înscrierea în Registrul unic de identificare (RUI) și ce documente trebuie depuse la APIA.
RUI a preluat integral datele existente în Registrul fermelor, în aplicaţiile aferente măsurilor reglementate de politica agricolă comună şi cuprinde informaţii referitoare la: identificarea agricultorilor; identificarea solicitanţilor care depun cereri de finanţare pentru măsurile din PNDR; identificarea solicitanţilor pentru măsurile de piaţă, cota de lapte, comerţul exterior cu produse agricole şi promovarea acestora pe piaţa internă şi în ţări terţe precum și identificarea solicitanţilor pentru ajutoarele de stat.
De reținut că acest cod unic de identificare nu se acordă pentru puncte de lucru şi/sau sucursale (în cazul persoanelor juridice)!
Pentru a obţine Codul Unic de Înregistrare, solicitantul trebuie să depună unul dintre următoarele documente:
-Formularul de înscriere în RUI;
-Cererea unică de sprijin pe suprafaţă, care se constituie şi în cerere de înscriere în RUI;
-Cerere de finanţare pentru potenţialii beneficiari ai măsurilor din cadrul PNDR;
-Notificarea privind selecţia solicitantului, care la data depunerii cererii de finanţare prin PNDR era persoana fizică şi care avea obligaţia autorizării conform prevederilor legale la data semnării Contractului de finanţare/Decizie de finanţare, însoţită de formularul prevăzut la anexa nr.3 din Ordinul 22/2011;
Documentele se depun la sediile APIA de care aparține fermierul. Fermierii au obligaţia de a declara orice modificare intervenită asupra situaţiei existente la data înregistrării în RUI în termen de 10 zile lucrătoare de la producerea acesteia, depunând în acest sens documente justificative. În cazul în care documentaţia depusă de solicitant este incompletă, în termen de 5 zile de la primirea solicitării, APIA notifică solicitantul asupra necesităţii completării documentaţiei, precizând documentele care trebuie depuse la APIA. Agenția de plăți comunică în scris solicitantului acceptul de utilizare a codului unic de identificare pentru activitatea de comerţ exterior sau de promovare a produselor agricole pe piaţa internă sau în ţări terţe, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea documentaţiei complete.
Solicitanţii deja înregistraţi în RUI, care intenţionează să desfăşoare şi activităţi de comerţ exterior şi/sau de promovare a produselor agricole pe piaţa internă şi în ţări terţe, precum şi cei care desfăşoară asemenea activităţi şi se adresează pentru prima dată Agenţiei în vederea înregistrării, depun la sediul central al APIA formularul de înscriere.
Codul unic de identificare la APIA se va menţiona în toate cererile adresate APIA sau celorlalte instituţii aflate în coordonarea sau subordinea MADR, după caz.