Comerţ alimentar

Francezii mănâncă patriotic – deşi mai scumpe, merele locale au bătut la vânzări “chilipirurile” poloneze

Cererea puternică de soiuri locale a pus capăt mai devreme sezonului merelor pe piaţa franceză, producţia mai redusă ca în alţi ani contribuind la sporirea câştigurilor contabilizate de fermieri.

Preţul nu este pe toate pieţele naţionale cel mai important argument al alegerii făcute de consumator. Particularităţile de gust, calitatea atribuită, susţin în unele cazuri alegerea soiurilor locale chiar şi când acestea sînt mai scumpe decât importurile. Alegerea nu este întodeauna conştientă datorându-se în primul rând obişnuinţelor create încă din copilărie.

Vremea capricioasă de anul trecut – o primăvară rece prelungită a afectat culturile de mere din Franţa trăgând în jos recolta sub nivelul obişnuit. Aceasta a împins preţurile în sus, în mod îngrijorător pentru fermierii francezi, care s-au temut iniţial că vor pierde în faţa importurilor mult mai ieftine din Polonia.

Temerea lor s-a dovedit neîntemeiată – comportamentul de consum al conaţionalilor sfidând regulile clasice ale utilităţii economice.

“Am terminat cu aproape toate soiurile pe care le producem cu una sau două luni mai devreme decât în mod obişnuit” declară Marc Peyres de la Blue Whale, unul dintre cei mai importanţi producători de fructe francezi, cu un portofoliu semnificativ de soiuri locale.

“Acest lucru s-a datorat cererii puternice şi a a ofertei scăzute din Europa Occidentală” a explicat el, precizând că raportul dintre cele două a asigurat un preţ bun de-a lungul întregului sezon.

“După două luni de la începutul sezonului a trebuit să mărim preţurile pentru a domoli cererea pentru că nu mai aveam cum să apovizionăm pe toţi cei care ne solicitau să o facem” a continuat Payres.

Succesul producătorilor francezi în faţa importurilor ieftine din Polonia a fost asigurat de calitatea atribuită produselor locale de consumatorii conaţionali

“Preţul merelor din ţări precum Polonia este mai mic, dar tipurile de mere pe care le produc aceştia nu sînt competitive cu ale noastre în termeni de calitate şi gust” explică Payres.

Blue Whale are în portofoliu 12 soiuri de mere printre care se numără câteva soiuri franceze – Chantecler, Chanteloup, Dalinette, Ariane şi franco-canadiene precum Reinette Grise du Canada, alături de soiuri internaţionale precum Golden Delicious.

Producţia de export a fermierilor polonezi mizează majoritar pe Golden Delicious.


Abonați-vă GRATUIT la Agrointeligența - www.agrointel.ro!