Cum arată astăzi ferma Smithfield, fostul Comtim, unde acum 15 ani porcii se mâncau între ei
agrointeligenta.ro -Compania Smithfield, lider in industria de creştere a porcinelor şi a producerii cărnii de porc, gestionează în România, 46 de ferme în judeţele Timiş şi Arad. Smithfield România are 2.000 de angajaţi şi produce în prezent aproximativ 30% din carcasele clasificate (evaluate calitativ şi comercial) în Romania. Producţia de porci a companiei ajunge la 950.000 de porci comerciali anual.
Grupul american este prezent în România din anul 2004, când a achiziţionat fostul combinat COMTIM, din Timişoara şi compania Agrotorvis. La COMTIM, cel mai mare combinat de prelucrare a cărnii de porc din sud-estul Europei, lucrau, în 1989, 15.000 de oameni. Societatea COMTIM a intrat in faliment în 1999.
Smithfield este cel mai mare dezvoltator al zootehniei şi al agriculturii din zona Banatului. Smithfield România a dezvoltat un model de afacere integrată, de succes, în urma investiţiilor de peste 600 milioane dolari SUA realizate până în prezent (peste 500 milioane dolari investiţi în divizia de ferme şi peste 100 milioane dolari în divizia de procesare). În cadrul acesteia activează companiile Smithfield Ferme, Smithfield Prod şi Agroalim Distribution.
Compania operează 46 de ferme active în judeţele Timiş şi Arad, construite în mare parte în regim greenfield (celelalte fiind modernizate şi retehnologizate în conformitate cu cerinţele europene din domeniu), în total producând aproximativ 950.000 porci comerciali pe an.
Capacitate de abatorizare de 600 capete/oră
Pe lângă unităţile de creştere porcina şi fabricile de nutreţuri combinate, Smithfield deţine la nivel local un abator propriu localizat în incinta fostului COMTIM, unul dintre cele mai mari şi moderne abatoare din Europa, care a suferit un complex proces de modernizare în urma investiţiilor Smithfield, care produce în prezent aproapeo treime din carcasele clasificate în Romania.
Acesta are o capacitate de abatorizare de 600 de capete pe oră, procesând în prezent, în totalitate, întregul efectiv de animale provenit din fermele Smithfield. În cadrul abatorului, realizează o gamă largă de produse din carne de porc proaspătă, de la carcase, la piese tranşate sau produse feliate şi semi-procesate, apreciate şi preferate de către procesatori mari sau mici sau de către comercianţi, din care, o parte sunt comercializate în piata din România sub brandul COMTIM. Acestor unităţi li se adaugă o fabrică de procesare a subproduselor de origine animală, o reţea completă de depozitare şi distribuţie de alimente proaspete, congelate şi conservate, la nivel de lider naţional pe piaţa FMCG şi o flotă auto care asigură punerea în piaţă a produselor rezultate.
Produsele Smithfield sunt distribuite la scară naţională, pe toate canalele de distribuitie pentru carnea proaspătă, de la clienţi industriali (mici şi mari procesatori) retaileri sau în reţelele de distribuţie locale.
Cifra de afaceri creşte semnificativ, an de an
Compania mai deţine două fabrici de nutreţuri combinate cu o capacitate totală de stocare de până la 110.000 de tone de cereale şi o producţia totală de 7.000 tone de furaj pe săptămâna. Productia agricola proprie a Smithfield Ferme este o activitate adiacenta obiectului de activitate principal al companiei: creşterea suinelor.
Pentru a asigura necesarul de hrană al efectivului de animale compania Smithfield a devenit cel mai mare cumparator de cereale de pe piaţa regională, cu un consum anual mediu ce depăşeste 250.000 tone cereale, achiziţionate cu preponderenţă de pe piaţa locală.
Dezvoltarea fermelor de creştere şi îngrăşare a porcilor Smithfield a dus la creşterea cererii si dezvoltarea pieţei de cereale locale, determinând dezvoltarea economica a zonei şi a sectorului cerealier regional.
„Cumulativ, cifra de afaceri medie a companiilor din grup creşte semnificativ, an de an. Acest lucru este datorat în principal creşterii capacităţii de producţie a fermelor noastre şi a diverisficării gamei de produse – ce include în prezent piese principale tranşate, feliate şi semiprocesate”, potrivit reprezentanţilor companiei.
Parteneriate cu agricultorii din zona Banatului
Smithfield a investit constant în creşterea capacităţii de producţie din unităţile de creştere suine, prin achiziţionarea cerealelor de la fermieri locali, dar şi prin încurajarea agricultorilor din zonă spre a încheia parteneriate cu compania, prin programul Contract Grower.
Smithfield a făcut la nivelul societăţilor deţinute în România demersul voluntar de certificare pentru implementarea unor standarde recunoscute la nivel internaţional: Sistemul de Management al Calităţii, Sistemul de Management al Mediului, Sistemul de Management al Siguranţei şi securităţii în muncă, Sistemul de Management pentru Siguranţa Alimentară, Standardul Internaţional pentru Alimente etc.
Investiţiile Smithfield în România au creat peste 2.000 de locuri de muncă in cadrul grupului, contribuind cu success la dezvoltarea economică a zonei. În acest număr nu sunt incluse locurile de muncă indirect create prin contractorii şi toţi furnizorii de bunuri şi servicii care prestează diferite servicii pentru Smithfield.
În cadrul fermelor Smithfield, un procent de peste 80% din angajaţi provin din mediul rural.
Loturi de porumb fertilizate organic
Smithfield Ferme, este unul dintre principalii promotori ai unei agriculturi care se bazează pe folosirea îngrasamintelor organice, în conformitate cu codurile de bune practici agricole aprobate în Romania si UE. Fertilizarea cu îngrăşăminte organice, urmând reguli foarte bine definite, este unul dintre factorii care pot permite înfiinţarea de culturi organice, atât de apreciate astazi, într-o lume care pune accent din ce în ce mai mult pe natural.
Fertilizarea terenurilor cu îngrăşăminte organice puse la dispoziţie de Smithfield Ferme se realizează prin folosirea unor tehnici moderne de injectare şi scarificare, după planuri şi analize care determină pentru fiecare parcelă de teren în parte cantitatea optimă de îngraşământ necesară culturii. Aceste planuri şi analize sunt autorizate şi emise de Oficiul pentru Studii Pedologice şi Agrochimice, organ tehnic de specialitate al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltarii Rurale.
În 2012, Pentru al cincilea an consecutiv, reprezentanţii Smithfield Ferme au obţinut recolte peste media realizată pe ţară, pe unul dintre cele 14 loturi experimentale cultivate cu porumb hibrid Pioneer şi fertilizate organic de către companie, în localitatea timişeană Jimbolia.
Productivitatea realizată ca urmare a recoltării lotului demonstrativ a fost de 9,2 tone de porumb la hectar, mult peste media recoltelor obţinute în acest an în România, în condiţiile speciale de secetă care au afectat culturile agricole şi, în special, culturile de porumb.
Compania americană Smithfield Food a fost înfiinţată în anul 1936 şi este cel mai mare crescător de porcine şi procesator de carne de porc din lume şi are în prezent peste 51.000 de angajaţi în întreaga lume.
Programe de responsabilitate socială
Investiţiile şi dezvoltarea afacerilor Smithfield în România şi Polonia, nu au însemnat numai profit, ci şi asumarea unor ample programe de responsabilitate socială, reiese din raportul grupului american pentru anul fiscal 2012. Sau altfel spus, profitul este obţinut „la pachet” cu „implicarea grupului în dezvoltarea comunităţilor locale în care îşi desfăşoară activitatea”.
În anul fiscal 2012, vânzările din România ale diviziei Smithfield au crescut cu 23% faţă de 2011 (de la 199 milioane de dolari în 2011, la 246 milioane dolari în 2012), iar profitul operaţional cu 14%. De asemenea, creşterea a continuat şi în primul trimestru al anului fiscal 2013, vânzările Smithfield Foods România crescând cu 10% , ajungând astfel la 63,5 milioane de dolari, faţă de 57,6 milioane de dolari, valoarea înregistrată în perioada similară a anului trecut.
La nivel de grup, Smithfield a raportat vânzări record de 13,1 miliarde de dolari, în urcare cu 7%, şi profit net de 361 milioane de dolari, al doilea cel mai bun din istoria grupului. Cel mai mare profit a fost înregistat în anul fiscal 2011, când Smithfield a raportat un câştig de 521 milioane de dolari.
Afacerile Smithfield Food în România, menţionează raportul companiei, pe lângă cele 2.000 de locuri de muncă create, au sprijinit cultura şi tradiţiile comunităţilor locale, iar cumpărararea furajelor de pe piaţa locală a condus la dezvoltarea economică a zonei şi a sectorului cerealier zonal.
Cât priveşte ajutorarea comunităţilor locale, raportul menţionează programul „Hrană pentru Suflete” un program Smithfield, inspirat de programul „Helping Hungry Homes”, dezvoltat în Statele Unite de compania- mamă Smithfield Foods, prin care se oferă cu ajutorul voluntarilor sprijin familiilor cu nevoi sociale, în preajma sărbătorilor de Crăciun, Paşte sau la început de an. De la lansarea programului în anul 2009, au fost oferite 238.000 de porţii de mâncare persoanelor nevoiaşe din zona Timişoarei şi împrejurimi.
De asemenea, de-a lungul timpului, Smithfield a dezvoltat şi alte programe de responsabilitate socială, fiind, printre altele, sponsor şi partener oficial al programului „Milioane de oameni, milioane de copaci”, prima mişcare naţională de plantare de copaci din România (21.000 de copaci plantaţi, potrivit raportului), sponsor al iniţiativei naţionale de educaţie ecologică „Lumea ta? Curată!”, sponsor al proiectului „Ziua Mondială a Monitorizării Calităţii Apei”, un program de analiză şi monitorizare a calităţii apelor implicând elevii şi studenţii, iniţiator al programul de sprijinire a tradiţiilor şi culturii locale „Fii unul dintre noi!”. În plus, oficialii Smithfield susţin că au sprijinit nu mai puţin de 12.000 de preşcolari şi elevi din 91 de localităţi din ţară, în cadrul programului educaţional „Înapoi la şcoală”, furnizându-le diverse rechizite.