Comerţ alimentar

Cât de rentabilă este afacerea cu dozatoare de lapte?

După scandalul aflatoxinei, autorităţile sanitar-veterinare vor să modifice legilaţia privind vânzarea laptelui la dozatoare. În curând, vor putea deţine dozatoare doar fermierii care produc lapte conform.

Cristian Lungu este preşedintele Asociaţiei Fermierilor Utilizatori de Automate pentru desfacerea laptelui crud din România şi poate fermierul care a luptat cel mai mult pentru schimbarea legislaţiei în domeniu.

‘’Eu sunt cel care bat drumul de ani de zile la ANSVSA să schimbe ordinele 55 (n-r. – se referă la condiţiile în care poate fi vândut laptele prin automate) şi 111 (n.r.- arată cine are dreptul să vândă lapte şi cine face autorizarea)’’, povesteşte Lungu.

Se pare că demersul lui nu a trecut neobservat de către autorităţile sanitar-veterinare, mai ales după recentul scandal al aflatoxinei. Vladimir Mănăstireanu, preşedintele interimar al Autorităţii, a anunţat că vrea să modifice legislaţia, astfel încât doar fermierii care au lapte să poată să deţină aceste automate pentru a se putea controla mai uşor ce se întâmplă în piaţă. Mai precis, doar femierii care produc lapte conform vor avea drept să deţină automate, precizează Lungu.

Dozatorul, o afacere pentru fermierii mici şi mijlocii

Investiţia într-un dozator nu este chiar la îndemâna oricui. Un astfel de aparat costă între 7.500 şi 10.300 de euro, mai este necesară şi o ‘’izotermă’’ cu frig, care să transporte laptele, care costă şi ea vreo 11.000 de euro. Nu mai vorbim de analizele care trebuie făcute, costă undeva la 1.500 lei pe lună în cazul lui Lungu, care are o fermă cu 30 de vaci.

‘’Merită, însă, pentru că laptele îl vinzi cu 3-3,5 lei pe litru, iar zilnic intră bani, nu ca la ceilalţi producători care îi primesc de la procesatori la 2-3 luni. În plus, aceştia mai fac şi figuri. Vara, de exemplu, spun că laptele nu are destulă grăsime şi scad preţul’’, povesteşte Lungu.

Fermierul din localitatea Dascălu, judeţul Ilfov, a intrat pe piaţa dozatoarelor de lapte în urmă cu vreo trei ani, iar acum are trei aparate pe piaţa bucureşteană. O astfel de investiţie poate fi recuperată în cinci ani, susţine fermierul. Într-o lună bună, vânzările ajung şi la 400-500 litri de lapte pe zi, spune producătorul.

Nu este cazul şi acum pentru că din cauza aflatoxinei, dar şi a postului, vânzările au ajuns aproape de zero. În luna cu scandalul a pierdut circa 9.000 de lei. Vânzările merg prost în general în perioada postului, dar şi în intervalul iulie –septembrie, când este perioada concediilor.

Lungu spune că acestea depind foarte mult şi de locul unde este amplasat dozatorul. El de exemplu are aparate în Capitală în zone precum Doamna Ghica, Piaţa Moghioroş şi Valea Ialomiţei.

‘’Amplasarea este foarte importantă. Trebuie studiu de marketing. Eu am stat o săptămână mai multe zile – câte două zile într-un punct – să vedem traficul’’, afirmă Lungu.

Pe Instagram-ul Agrointeligența găsiți imaginile momentului din agricultură!

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Agrointeligența pentru telefoane Android și iPhone!


Abonați-vă GRATUIT la Agrointeligența - www.agrointel.ro!