Ai dat sau ai luat teren în arendă în 2016? Iată ce obligații și plăți ai de făcut către ANAF!
Roxana Dobre -Persoanele fizice care realizează venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal trebuie să îndeplinească mai multe obligații fiscale. Potrivit unui ghid oficial al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), publicat de curând pe pagina sa oficială de internet, cei care nu respectă regulile aflate în vigoare riscă să plătească amenzi contravenționale în valoare de până la 1.000 de lei.
Codul fiscal prevede că veniturile obținute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal sunt clasificate în categoria veniturilor din cedarea folosinței bunurilor. În același timp, Codul civil stabilește că arendarea reprezintă locațiunea bunurilor agricole.
Ghidul privind impozitarea veniturilor realizarea din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, publicat de ANAF pe site-ul propriu, menționează că există mai multebunuri agricole care pot fi arendate, după cum urmează:
-Terenurile cu destinație agricolă, și anume terenuri agricole productive – arabile, viile, livezile, pepinierele viticole, pomicole, arbuștii fructiferi, plantațiile de hamei și duzi, pășunile împădurite, terenurile ocupate cu construcții și instalații agrozootehnice, amenajările piscicole și de îmbunătățiri funciare, drumurile tehnologice, platformele și spațiile de depozitare care servesc nevoilor producției agricole și terenurile neproductive care pot fi amenajate și folosite pentru producția agricolă;
-Animalele, construcțiile de orice fel, mașinile, utilajele și alte asemenea bunuri destinate exploatării agricole.
Este important de știut că persoanele fizice care realizează astfel de venituri au obligația să încheie un contract de arendare, în formă scrisă, iar acesta trebuie să fie înregistrat la organul fiscal în raza căruia au domiciliul.
Astfel, arendatorului (cel care dă în arendă, n.red.) i se cere să înregistreze contractul încheiat între părți, precum și orice modificare survenită ulterior, în termen de 30 de zile de la încheierea sau producerea modificării acestuia.
Totodată, arendașul (cel ce ia în arendă, n.red.) trebuie să depună un exemplar al contractului la consiliul local în a cărui rază teritorială se află bunurile agricole arendate, pentru a fi înregistrat într-un registru special ținut de secretarul consiliului local.
În documentul citat se menționează și faptul că, în situația în care bunurile arendate sunt situate în raza teritorială a mai multor consilii locale, arendașul trebuie să depună câte un exemplar al contractului la fiecare consiliu local în a cărui rază teritorială sunt situate bunurile arendate.
Atenție! În cazul în care are loc rezilierea unui contract de arendare, contribuabilii au obligația să înștiințeze în scris, în termen de 5 zile, organul fiscal competent.
Cum se stabilește venitul brut din arendă
Codul fiscal prevede că venitul brut obținut din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal se poate stabili pe baza raportului juridic/contractului încheiat între părți. Concret, acesta reprezintă totalitatea sumelor în bani încasate și/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură primite.
În cazul în care arenda se exprimă în natură, evaluarea în lei se face pe baza prețurilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotărâri ale consiliilor județene și, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului București în raza teritorială a căruia se află terenul arendat.
De asemenea, în situația în care prețurile medii ale produselor agricole au fost modificate în cursul anului fiscal de realizare a venitului, noile prețuri pentru evaluarea în lei a veniturilor din arendă exprimate în natură, pentru determinarea bazei impozabile, se aplică începând cu data de 1 a lunii următoare comunicării acestora către direcțiile generale regionale ale finanțelor publice.
Cum se calculează impozitul
Calculul, reținerea și plata impozitului aferent veniturilor din arendă intră în sarcina arendașului, se mai arată în Ghidul ANAF.
Impozitul pe veniturile din arendă se calculează, la fiecare plată a arendei, prin aplicareacotei de 16% asupra venitului net. Potrivit Codului fiscal, impozitul astfel calculat, se reține și se plătește la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reținut.
Important! Impozitul aferent veniturilor din arendă, calculat, reținut și plătit de către arendaș este impozit final.
Ce formulare depun cei care obțin venituri din arendare?
Arendașii au obligatia sa completeze și să depună, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care s-au plătit veniturile, formularul 112 – “Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” în care declară:
- impozitul pe veniturile din arendă;
- contribuțiile individuale de asigurari sociale de sănătate calculate și reținute;
- evidența nominală a persoanelor asigurate.
Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate se completează cu ajutorul programului de asistență. Programul de asistență este pus la dispoziția contribuabililor gratuit de unitățile fiscale subordonate sau poate fi descărcat de pe site-ul ANAF.
Anual, până la 28 februarie a anului următor, arendașii trebuie să depună formularul 205 “Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit”.
Important! Nedepunerea sau depunerea cu întârziere a declarațiilor fiscale constituiecontravenție și se sancționează cu amendă contravențională. Potrivit Codului de procedură fiscală, amenzile se încadrează, în acest caz, între 500 și 1.000 de lei.