Motorina, înlocuită cu ulei de floarea-soarelui. Costuri mai mici, dar cu riscuri pentru motor
Oana Timar -Motorina din tractoare, înlocuită cu ulei vegetal de floarea-soarelui sau de rapiță. Fermierii sunt printre cei mai afectați de creșterea de prețuri de la începutul acestui an, iar majorarea accizei pentru carburanți i-a determinat să caute soluții noi pentru a-și ține costurile sub control.
Agricultorii profită de vremea care le permite să termine arătura terenurilor. O parte dintre ei utilizează încă tractoare românești la care consumul de motorină este mare, iar pentru a face față cheltuielilor, fermierii mai mici au găsit ca soluție înlocuirea motorinei cu uleiul de floarea-soarelui sau de rapiță.
Prețul motorinei, mai mare decât prețul uleiului vegetal
Prețul unui litru de ulei pentru gătit este sensibil mai mic decât cel al motorinei. Astfel, dacă un litru de motorină nu îl mai găsești sub 5 lei la pompe, în cazul uleiului de floarea-soarelui, o sticlă de un litru se cumpără din hipermarket la 3,5 lei.
Care sunt riscurile dacă alimentați tractorul cu ulei de floarea-soarelui
Riscurile utilizării uleiului vegetal în loc de motorină este foarte mare chiar și în cazul tractoarelor românești de generație veche. La mașinile agricole mai noi mai nimeni nu se riscă să pună ulei pentru toți cei care au apelat la acest substitut pentru motorină spun, pe grupul de Facebook UTB-urile din România, că efectele sunt dezastruoase pentru motor. Cea mai afectată este pompa. ”Am folosit și eu, se duce pompa și se prinde sicleala pe segmenți, iar la un moment dat nu mai are compresie!”, a scris un fermier experiența sa. Un alt agricultor spune că tractoarele merg bine și cu ulei vegetal ”dar se înfundă filtrele și injectoarele că uleiul mai are și apă de la rafinat„.
Variantă de compromis: jumătate motorină, jumătate ulei
Pentru a reduce riscurile, cei mai mulți fermieri spun că alimentarea tractoarelor jumătate cu motorină, jumătate cu ulei de floarea-soarelui este o soluție de compromis: ”Eu băgam jumăte ulei, jumăte motorină și are motorul o forță…Dar în toamnă schimbam filtrele sau duzele de la injectoare”.
Specialiștii confirmă că „metoda uleiul” funcționează atât la tractoare, cât și la mașini cu motor diesel. Dacă se pune în rezervor ulei de floarea-soarelui sau rapiță, acesta va fi ars la fel ca și motorina, iar funcționarea utilajului sau a mașinii se va face fără mari diferențe. De subliniat însă că uleiul de gătit este mai vâscos decât motorina, așa că odată ajuns în injectoare, va fi pulverizat mai greu şi explozia va fi mai slabă decât cea obţinută cu motorină.
Utilizarea uleiului vegetal drept carburant este mai riscantă la temperaturi scăzute, când gradul de vâscozitate creștere.
Uleiul de floarea-soarelui este și mai acid decât motorina și poate conține impurități, mai ales dacă nu este de calitate. Nu se recomandă folosirea uleiului uzat care are și mai multe impurități.
Kituri de conversie, disponibile pe piață
Utilizarea uleiului vegetal pe post de carburant nu este o noutate, nici măcar în agricultură. Pe piață se comercializează și kituri de conversie cu două rezervoare care permit funcționarea motoarelor diesel cu ulei vegetal și ulei vegetal uzat. Sistemul de două rezervoare în vederea folosirii uleiului vegetal ca și biocombustibil în motoarele diesel se adaptează pentru autoturisme, camioane sau utilaje agricole, iar prețurile pornesc de la circa 600 de euro pentru puteri de sub 75 de cai putere, și pot depăși 1.300 de euro la motoare cu peste 250 de cai putere.
În final, dacă vă numărați printre fermierii care iau în calcul sau deja au trecut (și) pe uleiul vegetal pentru alimentarea tractoarelor, recomandarea este să vă luați pachet serios de mâncare pentru orele petrecute în câmp. Un ”efect secundar” al uleiului de floarea-soarelui este mirosul fumului care aduce a gogoși, a ochiuri sau a cartofi prăjiți. După poftă!