ACEBOP și deputatul Adrian Oros, proiect de lege pentru reglementarea exporturilor de animale vii
Ramona Dascălu -Asociația Crescătorilor și Exportatorilor de Bovine, Ovine, Porcine din România (ACEBOP) a organizat astăzi, marți – 2 iulie, o conferință de presă în cadrul căreia a fost prezentat un proiect de lege proaspăt înregistrat în Parlament. La eveniment au fost prezenți Mary Pană, președinte ACEBOP și în același timp și medic veterinar, precum și deputatul PNL Adrian Oros, care împreună au conturat forma proiectului de lege.
Inițiativa legislativă face referire la asigurarea condițiilor superioare de bunăstare a animalelor vii în timpul transportului de lungă durată în afara spațiului comunitar. Astfel, se cere prezența unui medic veterinar, instruit pentru transportul maritim de lungă durată, pe nava cu care sunt transportate animalele, pe toată durata cursei, de la îmbărcare și până la destinație, care să monitorizeze și să realizeze rapoarte zilnice privind condițiile de transport, de la respectarea densității și până la necesitatea unui sistem de ventilație.
Plata medicului urmează să fie suportată de către fermieri în viitorul apropiat, urmând ca din 2021 remunerația acestuia să fie inclusă în bugetul PNDR pentru perioada 2021 – 2027.
„Considerăm că putem să abordăm noul PNDR ținând cont că atât pe ovină cât și pe bovină nu s-a făcut absolut nimic, nu s-a subvenționat nimic pe capitolul de bunăstare. Numai păsările și porcul au avut subvenții și ne-am imaginat că această parte financiară dedicată activității medicului veterinar va putea fi inclusă în noul PNDR. Normal că vom avea o perioadă când vom plăti din buzunar ca fermieri, până la începerea noului program. Am acceptat acest lucru, dar și ministerul Agriculturii trebuie să accepte faptul că bunăstarea ovinelor și a bovinelor trebuie integrată în noul PNDR 2021 – 2027”, a spus Mary Pană în deschiderea conferinței de presă.
De asemenea, prin implementarea acestui proiect se dorește ca România să suspende transporturilor de animale vii în perioadele în care temperaturile depășesc 30 de grade Celsius.
„Noi îl considerăm un proiect atât de bun încât să ajungă un exemplu pentru celelalte state membre. Am făcut demersuri în acest sens, am trimis draftul de lege către Uniunea Europeană a Comercianţilor de Animale Vii şi Carne (UECBV) din care facem parte și sperăm să îi avem alături într-un lobby puternic pentru Comisia Europeană. De asemenea, avem deja în grupul nostru de lucru cele mai importante ONG-uri de protecția animalelor, nu din Europa, ci din lume. Cred că asta va atârna greu și în decizia pe care o vor lua cei implicați în acceptarea acestui program”, a declarat Mary Pană, președintele ACEBOP în cadrul conferinței de presă.
„Dacă noi nu am face acest lucru ar apărea sancțiuni. De ce? Pentru că există un raport al Parlamentului European privind punerea în aplicare a Regulamentului 1/2005, care ne spune care sunt condițiile de bunăstare în transportul animalelor. Și acest regulament trebuie să fie aplicabil și este obligatoriu pentru toate țările, dar până acum ce se întâmpla? Era obligatoriu și aplicabil pentru țările Uniunii Europene doar până la îmbarcare și până când transporturile părăseau teritoriul Uniunii Europene, după care beneficiarul, care de multe ori era din țări terțe, și vorbim aici de zona Golfului Persic în primul rând, spunea că nu-l obligă legislația și că nici dacă ar vrea nu are lege ca să poată face acest lucru, deși există la nivel internațional în afară de reglementările europene doură organisme care urmăresc acest lucru – Organizația Mondială a Sănătății Animalelor (OIE), care recomandă și țărilor terțe, încă din ’95 să respecte toate principiile din Regulamentul 1 pe 2005 și Organizația Mondială a Comerțului care recunoaște standardele OIE, deci practic și aceste țări terțe care nu fac parte din UE prin cele organisme semnatare a acestor recomandări sunt obligate să respecte standardele UE”, a spus și deputatul Adrian Oros.
Motivul principal care a stat la baza creării acestei legi este reprezentat de faptul că animalele vii sunt puse în pericol pe timpul transporturilor de lungă durată și asta din cauza că în afara graniței UE și până la destinație, care de multe ori se află într-o țară îndepărtată, extra comunitară, responsabilitățile protejării animalelor aparțin transportatorului și/sau intermediarului, care de cele mai multe ori provine din diferite țări terțe, care au o legislație diferită de cea europeană.
De reținut că în cazul în care acest proiect legislativ va fi adoptat va fi destinat transporturilor cu peste 1.000 de capete de animale vii.