Necazul unui fermier: Am plătit 145.000 de euro pe un tractor care nu ni s-a livrat nici până astăzi!
agrointeligenta.ro -Un caz ce atrage atenția asupra unui fenomen periculos din piața de utilaje agricole ne-a fost adus în atenție de reprezentanții unei exploatații agricole din județul Dolj, localitatea Băilești. Emilia Petrișor, alături de soțul ei, Constantin, dețin o fermă pentru care, la finele anului trecut, au luat decizia să achiziționeze un tractor nou John Deere 7250 R. Au primit oferta unei firme din Arad, au plătit inițial avans, apoi și restul sumei până la 145.000 de euro. Banii au fost virați în luna martie, iar de atunci, familia Petrișor primește numai promisiuni, nu și tractorul pe care l-a achitat integral.
”Avem o problemă cu firma Z&A Agriculture. Problema este complicată pentru că noi am plătit integral un tractor ce nu ne-a fost livrat. Am făcut contractul în decembrie, am plătit avansul de 10.000 de euro după care, în martie, ne-am înțeles că ne-a rezervat tractorul, după ce ni s-a aprobat un credit, am făcut plata – din restul sumei ce a rămas 50.000 de euro din contul firmei și 85.000 de euro din creditul acordat de bancă. Suma totală a fost de 145.000 de euro. Conform contractului, am făcut plata integrală, am confirmat, am trimis plata și noi, și cei de la bancă, am trimis fotografii cu dovada plății către domnul Sorin Aioanei, reprezentantul din România. Este persoana care ne-a contactat și cu care am negociat. Noi am transferat banii pe firma din Ungaria, așa se procedează, pentru factura externă, pentru a economisi TVA”, ne-a declarat Emilia Petrișor.
Aceasta ne-a precizat că niciun moment nu și-a pus semne de întrebare cu privire la firma care le vinde tractorul întrucât nu era prima dată când cumpăra ceva de la ei, iar în trecut lucrurile au decurs fără probleme: ”Cu această firmă am mai lucrat în 2013, în 2015. Am mai luat o semănătoare, un monitor. Echipamente mai mici, dar de ordinul zecilor de mii de euro, așa că nicio clipă nu ne-am gândit că acum s-ar putea să fie probleme. Mai mult, la primele achiziții nici nu îl cunoșteam pe acest domn Sorin Aioanei (director general și administrator al Z & A Logistic), totul s-a făcut prin telefon, prin mail – contract semnat, a mers totul ca pe roate. Acum au venit – a venit el împreună cu soția, au fost la noi în zonă, am discutat. Toate bune și frumoase, numai că noi până la ora aceasta nu am primit tractorul. Ni se tot spune…”.
Primul pas: notificare trimisă în numele fermei
Văzând că tractorul nu le este livrat, soții Petrișor au făcut în primă fază o notificare: ”Am făcut o notificare în numele societății că au trecut cele trei zile de la data plății integrale și, conform contractului, nu s-a rezolvat nimic, că nu am intrat în posesia bunului, drept pentru care cerem returnarea sumei și alte cheltuieli care au intervenit – comisionae, am plătit asigurare. Plus daunele pricinuite de lipsa acestui utilaj – în mare 25.000 de lei, în ideea în care că pierdusem o campanie, campania de primăvară, dar acum am pierdut-o și pe cea de vară”.
Un nou termen de livrare a tractorului
În urma notificării, ferma din județul Dolj a primit răspuns cu un termen de livrare – 10 mai: ”Notificarea am trimis-o pe 22 aprilie, după mai multe discuții telefonice în care eram meru amânați cu săptămâna viitoare, sau luni, sau marți, numai amânări. Pe 23 aprilie ne-a dat răspuns că societatea urmează ca, după nerespectarea termenului de 10.5.2019, din cauza perioadelor de Sărbători – că a fost Paștele, 1 mai, ne-au dat termenul de 10 mai să vină tractorul. Dacă nu, se obligau să restituie suma de 145.000 de euro, fără ce cerusem noi în plus, în maxim 10 zile de la această dată. Ori de atunci au trecut atâtea zile…”.
Între timp, soții Petrișor au depus plângere, dar au și încercat să facă propria anchetă cu privire la ce s-a întâmplat cu utilajul ce trebuia să ajungă la ei în fermă. Cele mai multe semne de întrebare au apărut după ce pe adresa firmei a fost trimis chiar documentul care urma să însoțească transportul tractorului livrat de la un dealer din Italia.
”Pe 30 mai ne-a trimis un CMR – scrisoarea de trăsură care însoțește utilajul în transport internațional. Un fel de aviz de însoțire a mărfii pe transport extern. Eu cred că acel act este fals – era cu tot, că și în contract seria utilajului. CMR-ul eu l-am studiat, am văzut care e firma din Italia, am sunat acolo prin cineva care vorbește italiană, chiar avocat, s-a prezentat și ni s-a spus că nu ne pot da detalii nouă, ci numai firmei Z & A și ca atare să luăm legătura cu ei, că noi nu avem nicio afacere cu firma din Italia. Le-am spus de CMR, l-am și trimis și atunci au amuțit, ne-au spus doar că nu pot face nimic. Am sunat și firma de transport, care are reprezentanță și în România, am sunat pe cel din România și ne-a spus că nu poate să ne dea detalii. Că ar fi un transport ce trebuie făcut în România, dar nu știa ce și cum, sau când”, ne-a spus Emilia Petrișor. Ea spune că în afară de CMR au primit chiar și o poză cu două tractoare încărcare pe un trailer, iar una dintre mașini ar fi urmat să ajungă la ei în fermă, ceea ce nu s-a mai întâmplat. Ulterior, femeia din Dolj a descoperit poza pe o rețea de socializare ca fiind a dealerului din Italia care participase la o expoziție și postase aceeași poză ca făcând parte din pregătirile pentru respectivul târg.
S-a depus plângere. Cazul, la Poliția Economică din Băilești
„Ulterior, domnul Sorin Aioanei a plecat apoi în Italia, mai mult la insistențele noastre și ale Poliției – că am făcut plângere. În primă fază am depus plângerea la Parchet, de acolo a plecat la județ și de acolo a ajuns dosarul la Poliția Economică din Băilești. Polițistul – care acum e în concediu ne-a spus să stăm liniștiți că săptămâna viitoare se rezolvă. Domnule, nu se rezolvă, că așa ni s-a tot zis și nouă și nu s-a rezolvat nimic. Cred că ultima dată am vorbit cu polițistul săptămâna trecută”, ne-a mai spus Emilia Petrișor.
Două firme cu nume asemănător, una în România, alta în Ungaria
Agrointeligența – AGROINTEL.RO a luta legătura cu Sorin Aioanei, cel care le-a vândut soților Petrișor tractorul ce n-a fost livrat. De la Aioanei am aflat că în România, el administrează firma Z&A Logistic – firmă cu sediul în Arad, alături de un cetățean italian – Federico Zamaro. Acesta din urmă deține în Ungaria firma Z&A Agriculture, cea în conturile căreia s-au virat banii și prin care se face factura externă. Astfel, soții Petrișor nu au niciun contract cu Z&A Logistic, firmă înregistrată în România, iar Sorin Aioanei ne-a declarat că el este numai angajat/colaborator al societății din Ungaria, astfel că răspunderea îi revine în totalitate cetățeanului italian Federico Zamaro. De precizat însă că soții Petrișor au purtat întreaga corespondență și toate discuțiile cu reprezentantul Sorin Aioanei, care reprezentant al ambelor societăți, Z&A Logistic și Z&A Agriculture.
Reprezentantul Z & A Logistic ne-a asigurat că situația tractorului se rezolvă săptămâna aceasta
Sorin Aioanei ne-a oferit însă o declarație despre situația tractorului ce trebuia să ajungă la Băilești încă din luna martie. Reprezentantul Z&A Logistic cu sediul în Arad a recunoscut că utilajul nu a fost livrat. ”Am vorbit chiar astăzi (vineri, 2 august) cu domnul Petrișor. Eu merg în Italia. Mâine plec. Ne auzim luni după-amiaza. Totul se rezolvă. Vă spun sincer. Eu luni după-amiaza o să fiu la Budapesta, la contabil. Dacă vreți, vă trimit și de acolo tot ce are. Am vorbit eu personal cu domnul Petrișor, eu mă duc în Italia să semnez niște hârtii, urmează săptămâna viitoare să se rezolve. Eu de asta mă duc în Italia, că trebuie să semnez în nume personal, să fie în regulă – că așa sunt unii furnizori, din păcate. Eu luni după-masa o să fiu plecat, vă rog să mai dați mesaj, că porbabil o să fiu pe drum și să nu am semnal”, ne-a spus Sorin Aioanei.
Agrointeligența – AGROINTEL.RO a încercat să ia legătura telefonic și cu Federico Zamaro, cel indicat de Sorin Aioanei ca fiind administratorul Z & A Agriculture, însă pe numărul indicat de partenerul său, un număr de România, cetățeanul italian nu ne-a răspuns.
Agrointeligența – AGROINTEL.RO a stabilit cu oficialul Z & A Logistic că în momentul în care familia Petrișor își va primi tractorul pentru care a plătit integral prețul, publicația noastră va reveni cu un nou articol.