Alexandru Sereș, primul apicultor moldovean care s-a gândit să vândă mierea la plic
agrointeligenta.ro -Alexandru Verdeș din Stăuceni este primul moldovean care a preluat experienţa apicultorilor europeni şi a decis să ambaleze mierea în pliculeţe de câteva grame – atât cât ar fi necesar pentru o ceaşcă de ceai sau cafea. Chiar dacă şi-a pus scopul să-i cucerească pe clienţii restaurantelor, cafenelelor sau hotelurilor, s-a convins că pliculeţele cu miere sunt binevenite în fiecare casă, dacă gazda vrea să-şi surprindă plăcut oaspeţii atunci când îi serveşte cu un ceai. „Astfel de afaceri sunt dezvoltate în multe state, chiar şi în România au succes, dar la noi nu există un cult al mierii. Am studiat piaţa autohtonă şi am înţeles că pliculeţele cu miere sunt aşteptate şi la noi. Nu mi-a fost greu să mă decid să las un post de lucru în sectorul bugetar, după ce am terminat două facultăţi, şi să-mi deschid o mică afacere, chiar dacă nu sunt apicultor”, povesteşte Alexandru.
Început cu ghinion
A importat utilajul pentru ambalarea mierii din China, fiind nevoit să aştepte mai bine de jumătate de an ca tehnica să ajungă la Chişinău. A luat în arendă o clădire veche, investind zeci de mii de lei pentru reparaţie şi a purces la lucru. Dar cine să manevreze un utilaj necunoscut în R. Moldova? „Echipamentul avea vreo 20 de foi cu instrucţiuni de folosire, dar erau scrise de chinezi într-o engleză stâlcită, încât mi-au mai trebuit alte câteva luni să înţeleg ce şi cum funcţionează. Am mai stricat câteva piese, deoarece nu ştiam cum să exploatez corect utilajul. Am suportat pierderi mari, dar într-un final am izbândit. Sunt creatorul acestor pliculeţe care conțin miere polifloră naturală, fără niciun fel de adaos, testată în laboratoare şi certificată potrivit tuturor rigorilor şi, desigur, care oferă un gust deosebit ceaiului”, explică producătorul.
Miere produsă în rezervaţie naturală
Pentru a reuşi, şi-a găsit şi parteneri de nădejde. Colaborează cu un apicultor din satul Naslavcea, raionul Ocniţa, care îşi creşte familiile de albine în zona rezervaţiei peisagistice ocrotite de stat numită „La 33 de vaduri”. Mierea ecologică este procesată de un alt agent economic care foloseşte cele mai noi tehnologii, iar Alexandru se ocupă de ambalare și distribuţie. „Am ales pacheţelele de opt grame, doza normală pentru a îndulci o ceaşcă cu ceai. Acestea sunt din folie de polietilenă alimentară care permit ca mierea să-şi păstreze toate proprietăţile şi vitaminele cel puţin un an. Costul unui pacheţel, dacă e să-l vând fără intermediari ajunge până la 35 de bani (9 bani românești). Ambalăm câte 200 de astfel de pacheţele pentru care clienţii achită 65 de lei (16,23 RON). Preţul pentru un kilogram de miere gata ambalată în porţii mici este cam acelaşi ca şi la mierea vândută în piaţă la borcan”, face calcule Alexandru.
Apreciate în sanatorii
Într-un an de activitate, producătorul a izbutit să-şi găsească clienţi atât în capitală, cât şi în întreaga republică, dar nu pe măsura aşteptărilor. În prezent, colaborează cu două sanatorii din Cahul, câteva hoteluri şi restaurante din Chişinău, cu două reţele de marketuri, dar şi cu un distribuitor angro de produse alimentare din municipiul Bălţi. Cu toate acestea, comenzile nu acoperă nici jumătate din capacitatea minifabricii pe care o are la Stăuceni. „Cu utilajul pe care l-am cumpărat, am putea să ambalăm lunar în pliculeţe circa trei tone de miere. Acum abia de avem comenzi pentru o sută de kilograme pe săptămână. Este foarte greu să-i convingi pe proprietarii localurilor de la noi că e frumos şi sănătos să le serveşti clienţilor la ceai miere în loc de zahăr, chiar dacă e un pic mai scump. Merg direct la clienţi, le prezint produsul, dar majoritatea nu este încântată când aude de costuri”, descrie cu tristeţe bărbatul problema cu care se confruntă când îşi promovează afacerea.
Nu se teme de concurenţă
Chiar dacă pe piaţa R. Moldova nu are încă niciun concurent direct, Alexandru ar dori să împartă cu cineva experienţa acumulată în domeniu. „Concurenţa a fost întotdeauna un factor care a dus la dezvoltarea afacerilor. Singura mea dorinţă a fost şi rămâne să promovez modul sănătos de viaţă, să ajut apicultorii din R. Moldova să-şi vândă altfel mierea şi să dezvolt o afacere de succes acasă pentru a nu urma calea rudelor mele care muncesc în străinătate. Sper să reuşim şi moldovenii să ajungă să aibă un cult al mierii”, conchide pe o notă optimistă cel care aduce moldovenilor câte „o porţie de opt grame de sănătate la un ceai sau la o cafea”.
Mierea este în vogă în Europa
Mierea în pliculețe este în vogă în Italia sau Germania, fiind servită la ceai sau la cafea în toate restaurantele. Este o alternativă de îndulcitor 100% natural, apreciat de toți clienții localurilor, cu excepția celor care sunt alergici la produs. În aceste state, mierea este inclusă obligatoriu și în meniurile copiilor din grădinițe și școli. Mierea la plic este doza de energie pe care o puteți lua la serviciu, în vacanță, la o simplă plimbare sau la o oră de sport în sală. Pliculețele cu miere naturală pot înlocui oricând bomboanele de care devin dependenți copiii. Majoritatea țărilor europene și-au pus drept scop să micşoreze consumul de zahăr – aşa-numita „otravă albă pentru organism”, înlocuindu-l cu mierea care ale calități terapeutice și întărește imunitatea.
Sursa: ziarulnarional.md