Guvernul poate anunța până la 1 august dacă plafonează subvențiile la 150.000 euro/fermă!
Roxana Dobre -Comitetul Economic și Social European (CESE) și-a dat avizul pozitiv propunerea de regulament al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziții tranzitorii privind sprijinul acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și din Fondul european de garantare agricolă (FEGA) în anul 2021. Totodată, CESE vine și cu o serie de concluzii și recomandări!
Foarte important de precizat este că recomandările CESE sunt pur consultative și nu obligă cu nimic Comisia Europeană să le implementeze.
CESE atrage atenția că programarea bugetară pentru actuala PAC se încheie la 31 decembrie 2020. Dacă reglementările PAC actuale nu sunt în mod oficial limitate în timp, absența unei alocări bugetare corespunzătoare le face inaplicabile. În plus, propunerile legislative care definesc PAC pentru următoarea perioadă de programare (2021-2027) sunt încă în curs de negociere și este puțin probabil să fie adoptate în timp util pentru a permite punerea în aplicare a acestei noi PAC la 1 ianuarie 2021. Într-adevăr, punerea în aplicare a planurilor strategice ale PAC, care sunt în curs de elaborare în fiecare stat membru, va începe cel mai devreme la 1 ianuarie 2022. Această situație necesită așadar un regulament tranzitoriu pentru anul 2021.
Conform propunerii Comisiei, durata perioadei de tranziție care începe la 1 ianuarie 2021 ar trebui să fie de un an. CESE recomandă cu fermitate introducerea unui mecanism flexibil pentru prelungirea cu încă un an a acestei perioade, care ar trebui să se declanșeze automat, cu excepția cazului în care viitorul buget pe termen lung al UE (CFM) și politica agricolă comună sunt convenite și aprobate până la 30 octombrie 2020.
Iată care sunt recomandările transmise de CESE:
- CESE salută propunerea Comisiei privind planificarea unei perioade de tranziție de un an pentru PAC (primul și al doilea pilon) în 2021: un an fără ajutoare directe din primul pilon ar fi dus la deficite pentru toți agricultorii; un an fără ajutoare din al doilea pilon ar fi dus la stoparea angajamentelor privitoare la obiective de mediu sau climatice extrem de importante și ar fi amânat investițiile pentru modernizare;
- Conform propunerii Comisiei, durata perioadei de tranziție care începe la 1 ianuarie 2021 ar trebui să fie de un an. CESE recomandă cu fermitate introducerea unui mecanism flexibil pentru prelungirea cu încă un an a acestei perioade, care ar trebui să se declanșeze automat, cu excepția cazului în care viitorul buget pe termen lung al UE (CFM) și politica agricolă comună sunt convenite și aprobate până la 30 octombrie 2020;
- CESE salută faptul că sunt menținute condițiile de acordare a ajutoarelor între 2020 și 2021, dat fiind că condiționalitățile și ecologizarea sunt deja bine cunoscute și gestionate de agricultorii din UE;
- CESE atrage atenția asupra faptului că termenul de notificare a modificărilor este 1 august 2020. Într-adevăr, un acord prea tardiv privind cadrul financiar multianual (CFM) 2021-2027 ar putea să împiedice luarea la timp a deciziilor necesare la nivel național;
- Comisia dă dovadă de clarviziune regularizând numărul și valoarea drepturilor la plată;
- Convergența drepturilor la plată rămâne la latitudinea statelor membre, în conformitate cu principiul subsidiarității;
- Posibilitatea de a prelungi cu un an programele de dezvoltare rurală (PDR) trebuie însoțită de posibilitatea de a utiliza toate fondurile din cadrul celui de al doilea pilon care nu sunt utilizate în perioada 2014-2020 și după 2020;
- omitetul subliniază că este urgentă valorificarea rapidă a celui de al doilea pilon pentru a asigura reluarea activității după criza generată de pandemia de COVID-19. Aceasta ar însemna, printre altele, să se sprijine instalarea tinerilor fermieri, circuitele scurte, foarte populare în timpul crizei, acțiunile colective de producție și comercializare, precum și agroturismul. În acest context, trebuie acordată o atenție deosebită regiunilor ultraperiferice, insulare, montane și izolate, care sunt dependente în mare măsură de turism;
- CESE salută faptul că măsurile multianuale din cadrul celui de al doilea pilon (măsuri pentru agricultura ecologică, măsuri de agromediu și climă) se prelungesc cu un an, însă solicită extinderea perioadei de angajament la cinci ani, ca în perioada 2014-2020. Propunerea de a o limita la trei ani va genera fără îndoială birocrație și nu va duce la niciun rezultat pentru mediu.
În prezent, Comisia Europeană lucrează la elaborarea unui astfel de text, excluzând următoarele puncte:
- decizia de convergență a drepturilor la plată în 2020, pentru care intrarea în vigoare este stabilită la 1 ianuarie 2020;
- modificările aduse Programului de opțiuni specifice pentru zonele îndepărtate și insulare (POSEI), care intră în vigoare la 1 ianuarie 2021.
Bugetul prevăzut pentru 2021 va fi în concordanță cu prevederile propunerii de cadru financiar multianual (CFM) 2021-2027, care nu a fost încă aprobată de Consiliu și, prin urmare, nu a fost adoptată de Parlamentul European (nu este posibilă modificarea sa). Iată propunerile Comisiei:
-bugetele pentru 2021 pentru FEGA (39,884 miliarde EUR) și FEADR (12,258 miliarde EUR): coerente cu prevederile regulamentelor privind viitoarea PAC și cadrul financiar multianual;
-totalitatea normelor și cerințelor în vigoare în 2021: agricultorilor li se va acorda sprijin încă un an, în conformitate cu condițiile și cerințele referitoare la perioada 2014-2020;
-transfer de fonduri: posibilitatea ca statele membre să transfere în continuare fonduri între FEGA și FEADR după 2020, cu un plafon de 15 % pentru cazul general;
-rezerva de criză: menținerea, pe timpul perioadei de tranziție, a unei sume anuale egale cu sumele programate în perioada 2014-2020, și anume 400 de milioane EUR (prețurile din 2011);
-atribuirea și valoarea drepturilor la plată: posibilitatea de a remedia greșelile comise de statele membre în alocarea drepturilor la plată în ce privește atât numărul, cât și valoarea lor;
-convergența valorii drepturilor la plată: posibilitatea ca statele membre să continue procesul de convergență a drepturilor la plată după anul 2019: 2020 și/sau 2021;
-punerea în aplicare a FEADR: posibilitatea exinderii în mod excepțional cu un an a programelor de dezvoltare rurală;
-măsuri multianuale în cadrul celui de al doilea pilon (măsuri pentru agricultura ecologică, măsuri de agromediu și climă): posibilitatea de a prelungi cu un an măsurile multianuale din perioada de programare 2014-2020. Pentru angajamentele noi, statele membre vor trebui să propună o durată redusă (maximum trei ani).
Notificările care trebuie avute în vedere: Până la 1 august 2020 cel târziu:
-Punerea în aplicare sau nu a reducerii plăților directe care depășesc 150 000 EUR pe an pentru anul calendaristic 2021 și a oricărui produs estimat al reducerilor pentru anul 2021;
-Alegerea de a efectua sau nu un transfer de fonduri și, în caz afirmativ, procentajul transferat (până la 15 %) din FEGA pentru anul 2021, pentru a furniza fonduri suplimentare pentru FEADR în 2022;
-Alegerea de a efectua sau nu un transfer de fonduri și, în caz afirmativ, procentajul transferat (până la 15 %) din FEADR în 2022, pentru a furniza o finanțare suplimentară pentru FEGA în 2021;
-Pentru anul 2021: acordarea sau nu a unei plăți redistributive;
Pentru 2021, procentul din plafonul pentru 2021 al FEGA pentru următoarele măsuri de ajutor:
- plăți redistributive;
- plăți pentru tinerii agricultori (a nu se uita că valoarea maximă reglementată este de 2 %);
- sprijin cuplat facultativ (a nu se uita că valoarea maximă reglementată este de 15 %);
- plăți către zonele care se confruntă cu constrângeri naturale, în cadrul primului pilon;
- observație: plafonul pentru schema de plată de bază se calculează scăzând din plafonul anual al FEGA plafoanele stabilite pentru celelalte ajutoare (ca pentru perioada 2015-2020).