Angajații AFIR și ADS devin funcționari publici și nu mai pot avea firme de consultanță
Roxana Dobre -Decizie la nivelul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) privind trecerea unor subordonați ai intituției de la funcția ”contractuală” la cea de funcționari publici. Potrivit unui proiect de Orodonanță de Urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și instituirea unor măsuri în domeniul administrației publice, lansat de MADR în dezbatere publică pe 15 aprilie, ”se impune clarificarea statutului personalului Agenției pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale și întărirea structurii organizatorice, în vederea asigurării calității actelor administrative și a continuării implementării în bune condiții a Programului Național de Dezvoltare Rurală în concordanță cu obiectivul de plată asumat, inclusiv în perioada de tranziție 2021-2022”.
MADR menționează că modificările preconizate pentru funcționarii AFIR și cei ai ADS, se fac ținând cont de faptul că odată cu intrarea în vigoare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, s-a instituit obligația instituțiilor publice de a transforma în funcții publice posturile de natură contractuală ce presupun exercitarea de prerogative de putere publică.
”România va beneficia de importante alocări financiare de la Uniunea Europeană, fapt ce impune luarea tuturor măsurilor necesare pentru implementarea gestiunii partajate a fondurilor destinate finanțării Politicii Agricole Comune și pentru a asigura absorbția ridicată a acestor fonduri. Neadoptarea prezentei ordonanțe de urgență ar conduce la disfuncționalități în procesul de accesare a formelor de sprijin financiar”, se arată în documentul citat.
În cadrul aceluiași text se mai arată că trecerea pe funcție publică a personalului celor 2 agenții – ca instituții publice subordonate MADR, reprezintă pe de o parte, o necesitate de conformare la cadrul național administrativ, iar pe de altă parte, este necesară efectuarea de plăți neîntrerupte către beneficiarii fondurilor europene puse la dispoziție prin PNDR 2014-2020, inclusiv pe perioada de tranziție 2021-2022 conform Regulamentului (UE) nr. 2220/2020. ”Neadoptarea prezentei ordonanțe de urgență este de natură să întârzie punerea în aplicare a programelor și implicit absorbția fondurilor europene nerambursabile”, se avertizează în proiect.
ADS dată în judecată chiar de propriii angajați
MADR arată în proiectul lansat în dezbatere publică faptul că ”la această dată, pe rolul instanțelor judecătorești se află în curs de soluționare un număr de 12 dosare având ca obiect obligarea Agenției Domeniilor Statului la încadrarea personalului contractual în funcții publice”.
”Ținând cont de faptul că instanţele pronunţă hotărâri judecătoreşti în favoarea salariaţilor, impactul financiar al punerii în executare a sentinţelor judecătoreşti asupra bugetului general consolidat poate fi semnificativ”, mai argumentează ministerul de resort.
Schimbările nu ar fi pe placul tuturor angajaților
Documentul citat arată că schimbările preconizate vizează schimbarea statutului personalului celor două agenții care îndeplinește prerogative de putere publică, cu toate consecințele care decurg din această transformare. Pe surse Agrointeligența-AGROINTEL.RO a aflat însă că schimbările anunțate de MADR nu sunt pe placul tuturor angajaților sau șefilor AFIR, mai ales pentru cei care avea deja firme de consultanță pe fonduri europene sau alte afaceri în domeniu, iar noua titulatură îi poate face incompatibili cu funcția.
”Măsura își propune să clarifice statutul personalului celor două Agenții, personal care îndeplinește prerogative de putere publică, să întărească structura organizatorică a acestora, să asigurare calitatea actelor administrative și să continue implementarea în bune condiții a Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 în concordanță cu obiectivul de plată asumat, inclusiv în perioada de tranziție 2021-2022”, mai arată MADR.
Calitatea de funcţionar public este incompatibilă cu orice altă funcţie publică decât cea în care a fost numit, precum şi cu funcţiile de demnitate publică
Potrivit Legii 161/19.04.2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, funcția publică aduce cu ea și o serie de interdicții pe care le au funcționarii publici. Astfel, aceștia nu pot deţine alte funcţii şi nu pot desfăşura alte activităţi, remunerate sau neremunerate, dupa cum urmează:
a) în cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice;
b) în cadrul cabinetului demnitarului, cu excepţia cazului în care funcţionarul public este suspendat din funcţia publică, în condiţiile legii, pe durata numirii sale;
c) în cadrul regiilor autonome, societăţilor comerciale ori în alte unităţi cu scop lucrativ, din sectorul public sau privat, în cadrul unei asociaţii familiale sau ca persoană fizică autorizată;
d) în calitate de membru al unui grup de interes economic.
Funcționarii publici care, în exercitarea funcției publice, au desfășurat activități de monitorizare și control cu privire la societăți comerciale sau alte unitati cu scop lucrativ nu pot sa-si desfasoare activitatea si nu pot acorda consultanta de specialitate la aceste societati timp de 3 ani dupa iesirea din corpul functionarilor publici.
Mai mult, funcționarii publici nu pot fi mandatari ai unor persoane în ceea ce priveste efectuarea unor acte în legatura cu functia publica pe care o exercita. Nu sunt permise raporturile ierarhice directe in cazul in care functionarii publici respectivi sunt soti sau rude de gradul I.
De menționat că proiectul lansat de MADR are nevoie de aprobarea Guvernului și publicarea în Monitorul Oficial pentru a-și produce efectele.