Tehnologii militare disponibile pentru agricultură: pneul – şenilă va fi disponibil la comercializare în câţiva ani
agrointeligenta.ro -Arată la fel ca o anvelopă obişnuită, „e rotundă şi neagră”, se poate fabrica într-o uzină obişnuită, însă are o structură şi caracteristici neconvenţionale, susţin inventatorii roţii-şenilă. Israelienii de Galileo Wheel au apelat la experinţa cehilor de la Mitas pentru transformarea conceptului de roată-şenilă într-un produs comercial.
O anvelopă care să se transforme în şenilă în funcţie de caracteristicile terenului, dar şi funcţie de necesitatea de a mări puterea de tracţiune a vehiculului pe terenuri cu consistenţe diferite a fost o provocare pentru constructorii de utilaje grele de decenii întregi.
Amprenta la sol creşte cu peste 50%
În domeniul militar, conceptul a fost dezvoltat decenii la rând şi în prezent, aplicaţiile sunt numeroase. De anul trecut însă, după ce compania Mitas a prezentat conceptul Pneu Trac, invenţia va fi disponibilă în curând şi pentru agricultori.
Pneurile obişnuite au în secţiunea carcasei o formă de „U”. În cazul acesteia, anvelopa tinde să ia amprenta solului. Dacă însă presiunea scade prea multîn cazul unui pneu standard apar probleme. Sarcina către sol, prin anvelopă, nu se transferă uniform şi carcasa jantei presează puternic cauciucul. În schimb, noua anvelopă revoluţionară arată iniţial la fel ca cea standard, înainte de a fi montată pe jantă. După instalare, profilul lateral capată forma unui burduf, cu secţiunea în „V”. De această dată, sarcina verticală se transferă prin intermediul unei perne de aer şi nu prin greutatea jantei ca în cazul standard.
„Prin creşterea semnificativă a amprentei la sol a pneului Pneu Trac de la Mitas, puterea de tracţiune a vehiculului creşte cu 48%, iar sarcina se distribuie uniform pe suprafaţa de rulare.Montată pe vehicul, anvelopa are un aspect plat”, susţin inventatorii.
Mai scumpe, dar mult mai rezistente
Conceputul a fost prezentat de producătorul ceh Mitas la targul de agriculură de la Hanovra (Germania) însă dezvoltatorii conceptului nu au făcut public încă niciun detaliu referitor la tehnologia utilizată. Cu toate acestea oficialii de la Mitas şi Galileo au anunţat că scopul principal al colaborării este realizarea unui produs comercial care urmează să fie disponibil pe piaţă în câţiva ani.
Anvelopele Pneu Trac au o stabilitate mult mai bună decât anvelopele tradiţionale, nu alunecă pe lateral şi sunt mult mai rezistente, riscurile de „înţepare” laterală fiind mult mai reduse. În plus, anvelopele revoluţionare pot funcţiona foarte bine în condiţii de presiune zero.
„Am efectuat teste cu presiune de 0,8 bar, după care am redus la zero presiunea. A funcţionat foarte bine, nu au fost probleme. Dacă rămâni pe câmp cu presiune zero în pneuri poţi cntinua foarte bine lucrul, nu te mai opreşti să schimbi roata”, au declarat reprezentanţii de la Galileo.
Foto: Agritechnica, UFA Revue