• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Ordin MADR cu sancțiuni pentru crescătorii de animale – în vigoare!

    Roxana Dobre -

    Ordin MADR cu sancțiuni pentru crescătorii de animale – în vigoare! În Monitorul Oficial de marți, 2 noiembrie, a fost publicat un ordin semnat de ministrul agriculturii, Adrian Oros, și care prevede o serie de modificări privind două anexe importante pentru subvenția care se acordă pentru bunăstarea animalelor, plată efectuată prin Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA). Sancțiunile îi vizează pe crescătorii de suine.

    Iată noile prevede ale ordinului pentru modificarea anexelor nr. 1 și 2 la Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 80/2021 privind aprobarea sistemelor de sancțiuni pentru măsura 14 „Bunăstarea animalelor” pachet a) — plăți în favoarea bunăstării porcinelor și pachet b) — plăți în favoarea bunăstării păsărilor din cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014—2020 aferente cererilor de plată depuse începând cu anul 2021:

    Anexele nr. 1 și 2 la Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 80/2021 privind aprobarea sistemelor de sancțiuni pentru măsura 14 „Bunăstarea animalelor” pachet a) — plăți în favoarea bunăstării porcinelor și pachet b) — plăți în favoarea bunăstării păsărilor din cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014—2020 aferente cererilor de plată depuse începând cu anul 2021, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 382 și 382 bis din 13 aprilie 2021, se modifică după cum urmează:
    1. Anexa nr. 1 — Sistemul de sancțiuni pentru măsura 14 „Bunăstarea animalelor” — pachetul a) Plăți în favoarea bunăstării porcinelor se modifică după cum urmează:

    a) Secțiunea Definiții — definiția pentru „Efectivul anual eligibil la plat” se modifică și va avea următorul cuprins: „Efectivul anual eligibil la plată reprezintă pentru categoria porci grași suma efectivelor eligibile la plată (EEP) determinate în fiecare decont trimestrial pentru fiecare exploatație cu autorizație sanitar-veterinară pe perioada unui an de angajament (EEP1 + EEP2 + EEP3 + EEP4), iar pentru animale de reproducție este efectivul eligibil la plată determinat din decontul anual pentru fiecare exploatație cu autorizație sanitar-veterinară. În cazul în care efectivul eligibil la plată determinat din decontul trimestrial pentru categoria porci grași, respectiv decontul anual pentru categoria animale de reproducție este mai mare decât efectivul solicitat în decontul respectiv, se va lua în considerare valoarea minimă dintre cele două.”

    b) Litera A) „Sancțiuni administrative în ceea ce privește animalele declarate” se modifică și va avea următorul cuprins: „A) Sancțiuni administrative în ceea ce privește animalele declarate. În cazul speciei suine cu ciclu scurt de producție, pragul echivalent cu numărul de 3 animale prevăzut în regulamentele europene în vigoare de la care să se aplice sancțiuni administrative s-a stabilit în funcție de unitățile de vită mare, adaptat speciilor cu ciclu scurt de producție, precum și în funcție de dimensiunea fermelor, astfel:

    Sancțiunile administrative în ceea ce privește animalele declarate se calculează pe baza efectivului declarat (solicitat) anual din decontul/deconturile justificative (echivalent UVM) și a efectivului anual eligibil la plată (echivalent UVM) pentru fiecare exploatație, în cadrul exploatației pentru fiecare subpachet și în cadrul subpachetului pentru fiecare categorie de porcine și este egal cu suma efectivelor eligibile la plată din fiecare decont după formula: Procent rezultat = [efectivul declarat (solicitat) – efectivul anual eligibil la plată]/efectivul anual eligibil la plată x 100

    Dacă efectivul declarat (solicitat) anual în deconturile justificative/decontul anual (echivalent UVM) este mai mic sau egal cu efectivul anual eligibil la plată (echivalent UVM), nu se aplică nicio sancțiune, iar valoarea sprijinului este calculată la efectivul declarat anual (solicitat) în deconturile justificative, dar nu mai mult de capacitatea fermei * nr. de cicluri de producție din anul de angajament (echivalent UVM).

    În cazul în care neconformitățile vizează un număr de animale mai mic sau egal cu pragul stabilit (echivalent UVM), iar efectivul de animale declarat (solicitat) (echivalent UVM) în decontul/deconturile anuale depășește efectivul de animale anual eligibil la plată (echivalent UVM), valoarea sprijinului se calculează pe baza efectivului de animale anual eligibil la plată (echivalent UVM). Dacă efectivul declarat (solicitat) anual în deconturile justificative (echivalent UVM) este mai mare decât efectivul anual eligibil la plată (echivalent UVM), stabilit în urma controalelor administrative și/sau controalelor la fața locului, sprijinul se calculează pe baza efectivului anual de animale eligibil la plată și se aplică sancțiuni administrative, în funcție de procentul rezultat din raportul dintre numărul de animale cu neconformități [efectivul declarat (solicitat) – efectivul anual eligibil la plată] și efectivul anual eligibil la plată x 100, astfel:

    a) în cazul în care neconformitățile se referă la un număr de animale ce depășește pragul stabilit (echivalent UVM), valoarea totală a sprijinului la care are dreptul beneficiarul în cadrul subpachetului pentru anul de cerere în cauză se va reduce cu procentul rezultat din raportul menționat dacă acest procent nu depășește 20% (inclusiv);

    b) în cazul în care neconformitățile se referă la un număr de animale ce depășește pragul stabilit (echivalent UVM), valoarea totală a sprijinului la care are dreptul beneficiarul în cadrul subpachetului pentru anul de cerere în cauză se va reduce cu dublul procentului rezultat din raportul menționat dacă acest procent este mai mare de 20%, dar nu mai mare de 30% (inclusiv);

    c) în cazul în care neconformitățile se referă la un număr de animale ce depășește pragul stabilit (echivalent UVM) și dacă procentul rezultat din raportul menționat depășește 30%, nu se acordă beneficiarului sprijinul pentru subpachetul solicitat pentru anul în cauză;

    d) în cazul în care neconformitățile se referă la un număr de animale ce depășește pragul stabilit (echivalent UVM) și dacă procentul rezultat din raportul menționat depășește 50%, nu se acordă sprijinul la care ar fi avut dreptul beneficiarul pentru subpachetul pentru anul în cauză. Mai mult, beneficiarul este supus unei sancțiuni suplimentare în valoare egală cu cea care corespunde diferenței dintre efectivul declarat (solicitat) (echivalent UVM) și efectivul de animale anual eligibil la plată (echivalent UVM). Dacă suma respectivă nu poate fi reținută în totalitate în cei 3 ani calendaristici care urmează anului calendaristic al constatării, soldul se anulează.

    La calculul sancțiunilor administrative în ceea ce privește numărul animalelor declarate se va lua în considerare întregul efectiv anual eligibil la plată (echivalent UVM) etc. pentru categoriile eligibile și subpachetele pentru care s-au solicitat plăți, fără a se lua în considerare neconformitățile privind respectarea condițiilor superioare de bunăstare. Pentru acestea se vor aplica sancțiunile prevăzute la lit. B.”

    c) Litera E) „Sancțiuni suplimentare” se modifică și va avea următorul cuprins: „E) Sancțiuni suplimentare. Sumele rezultate din sancțiunile prevăzute la lit. A) — Sancțiuni administrative în ceea ce privește animalele declarate — lit. d) se recuperează în conformitate cu prevederile art. 28 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 908/2014 al Comisiei din 6 august 2014 de stabilire a normelor de aplicare a
    Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește agențiile de plăți și alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, normele referitoare la controale, valorile mobiliare și transparența, respectiv statele membre compensează orice creanță restantă a unui beneficiar stabilită în conformitate cu dreptul național, din orice plăți viitoare care urmează a fi efectuate de agenția de plăți responsabilă cu recuperarea creanței de la respectivul beneficiar. Dacă sumele respective nu pot fi reținute în totalitate în cei 3 ani calendaristici care urmează anului calendaristic al constatării, în conformitate cu prevederile art. 31 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 640/2014, soldul se anulează.”

    Modificări și pentru ajutorul acordat crescătorilor de păsări

    Anexa nr. 2 — Sistemul de sancțiuni pentru măsura 14 „Bunăstarea animalelor” — pachetul b) Plăți în favoarea bunăstării păsărilor se modifică după cum urmează:

    a) Secțiunea Definiții — definiția pentru „Efectivul anual eligibil la plată” se modifică și va avea următorul cuprins: „Efectivul anual eligibil la plată reprezintă pentru categoria pui de carne/pui de curcă suma efectivelor eligibile la plată (EEP) determinat în fiecare decont trimestrial pentru fiecare exploatație cu autorizație sanitar-veterinară pe perioada unui an de angajament (EEP1 + EEP2 + EEP3 + EEP4), iar pentru categoria găini ouătoare/găini de reproducție rase grele este efectivul eligibil la plată determinat din decontul anual pentru fiecare exploatație cu autorizație sanitar-veterinară. În cazul în care efectivul eligibil la plată determinat din decontul trimestrial pentru categoria pui de carne/pui de curcă, respectiv decontul anual pentru categoria găini ouătoare/găini de reproducție rase grele este mai mare decât efectivul solicitat în decontul respectiv, se va lua în considerare valoarea minimă dintre cele două.

    b) Litera A) Sancțiuni administrative în ceea ce privește animalele declarate se modifică și va avea următorul cuprins:
    „A) Sancțiuni administrative în ceea ce privește animalele declarate. În cazul speciei păsări cu ciclu scurt de producție, pragul echivalent cu numărul de trei animale prevăzut în regulamentele europene în vigoare de la care să se aplice sancțiuni administrative s-a stabilit în funcție de unitățile de vită mare, adaptat speciilor cu ciclu scurt de producție, precum și în funcție de dimensiunea fermelor din România, astfel:

    Sancțiunile administrative în ceea ce privește animalele declarate se calculează pe baza efectivului declarat (solicitat) anual din decontul/deconturile justificativ(e) (echivalent UVM) și a efectivului anual eligibil la plată (echivalent UVM) pentru fiecare exploatație, în cadrul exploatației pentru fiecare subpachet și în cadrul subpachetului pentru fiecare categorie de păsări, și este egal cu suma efectivelor eligibile la plată din fiecare decont după formula: Procent rezultat = [efectivul declarat (solicitat) – efectivul anual eligibil la plată]/efectivul anual eligibil la plată x 100.

    Dacă efectivul declarat (solicitat) în deconturile justificative/decontul anual (echivalent UVM) este mai mic sau egal cu efectivul anual eligibil la plată (echivalent UVM) nu se aplică nicio sancțiune, iar valoarea sprijinului este calculată la efectivul declarat anual (solicitat) în deconturile justificative, dar nu mai mult de capacitatea fermei * nr. de serii din anul de angajament (echivalent UVM).

    În cazul în care neconformitățile vizează un număr de animale mai mic sau egal cu pragul stabilit (echivalent UVM), iar efectivul de animale declarat (solicitat) (echivalent UVM) în decontul/deconturile anual/anuale depășește efectivul de animale anual eligibil la plată (echivalent UVM), valoarea sprijinului se calculează pe baza efectivului de animale anual eligibil la plată (echivalent UVM)

    Dacă efectivul declarat (solicitat) anual în deconturile justificative (echivalent UVM) este mai mare decât efectivul anual eligibil la plată (echivalent UVM) stabilit în urma controalelor administrative și/sau controalelor la fața locului, sprijinul se calculează pe baza efectivului anual de animale eligibil la plată și se aplică sancțiuni administrative în funcție de procentul rezultat din raportul dintre numărul de animale cu neconformități [efectivul declarat (solicitat) – efectivul anual eligibil la plată] și efectivul anual eligibil la plată x 100, astfel:

    a) în cazul în care neconformitățile se referă la un număr de animale ce depășește pragul stabilit (echivalent UVM), valoarea totală a sprijinului la care are dreptul beneficiarul în cadrul subpachetului pentru anul de cerere în cauză se va reduce cu procentul rezultat din raportul menționat, dacă acest procent nu depășește 20% (inclusiv);

    b) în cazul în care neconformitățile se referă la un număr de animale ce depășește pragul stabilit (echivalent UVM), valoarea totală a sprijinului la care are dreptul beneficiarul în cadrul subpachetului pentru anul de cerere în cauză se va reduce cu dublul procentului rezultat din raportul menționat dacă acest procent este mai mare de 20%, dar nu mai mare de 30% (inclusiv);

    c) în cazul în care neconformitățile se referă la un număr de animale ce depășește pragul stabilit (echivalent UVM) și dacă „procentul rezultat” din raportul menționat depășește 30%, nu se acordă beneficiarului sprijinul pentru subpachetul solicitat pentru anul în cauză;

    d) în cazul în care neconformitățile se referă la un număr de animale ce depășește pragul stabilit (echivalent UVM) și dacă „procentul rezultat” din raportul menționat depășește 50%, nu se acordă beneficiarului sprijin pentru subpachetul pentru anul în cauză. Mai mult, beneficiarul este supus unei sancțiuni suplimentare în valoare egală cu cea care corespunde diferenței dintre efectivul declarat (solicitat) (echivalent UVM) și efectivul de animale anual eligibil la plată (echivalent UVM). Dacă suma respectivă nu poate fi reținută în totalitate în cei 3 ani calendaristici care urmează anului calendaristic al constatării, soldul se anulează.

    La calculul sancțiunilor administrative în ceea ce privește numărul animalelor declarate se va lua în considerare întregul efectiv anual eligibil la plată (UVM), pentru categoriile eligibile și subpachetele pentru care s-au solicitat plăți, fără a se lua în considerare neregulile privind respectarea condițiilor superioare de bunăstare. Pentru acestea se vor aplica sancțiunile prevăzute la lit. B.”

    c) Litera E) Sancțiuni suplimentare se modifică și va avea următorul cuprins: „E) Sancțiuni suplimentare: Sumele rezultate din sancțiunile prevăzute la lit. A Sancțiuni administrative privind animalele declarate lit. d) se recuperează în conformitate cu prevederile art. 28 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 908/2014 al Comisiei din 6 august 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește agențiile de plăți și alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, normele referitoare la controale, valorile mobiliare și transparența, respectiv statele membre compensează orice creanță restantă a unui beneficiar stabilită în conformitate cu dreptul național, din orice plăți viitoare care urmează a fi efectuate de agenția de plăți responsabilă cu recuperarea creanței de la respectivul beneficiar. Dacă sumele respective nu pot fi reținute în totalitate în cei 3 ani calendaristici care urmează anului calendaristic al constatării, în conformitate cu prevederile art. 31 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 640/2014, soldul se anulează.”


    Te-ar mai putea interesa

    Când se seamănă semințele de roșii Preț carne 2024. Cât costă un kilogram de carne de porc cumpărată de la un mic fermier Subvenții APIA la ovine/caprine, reguli finale: Berbecii cu origine și adeverința de la asociații – eliminate!

    Ultimele știri

    Rezultate solide pentru Agricover în 2023 și peste 10.000 de fermieri în portofoliu O dronă militară a căzut în zona fermei Filipoiu din Insula Mare a Brăilei – primele imagini Au apărut, în piață, primele roșii românești. Prețul lor – dublu față de cel al cărnii