Succesiune gratuită pentru terenuri până în 2025. Sume pentru moștenitorii care vor să își facă actele!
Roxana Dobre -Succesiunea gratuită în anul 2022 se va derula cu un buget tăiat pentru serviciile care se decontează prin Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI). În acest an cei care vroiau să își efectueze gratuit succesiunea ar putea fi nevoiți să scoată bani din buzunar după ce plafonul alocat pentru 2022 a fost redus drastic, la doar 1,5 milioane de lei.
Agenția de Cadastru va aloca cel mai redus buget din ultimii 5 ani pentru decontarea succesiunilor. Decizia a fost luată deoarece în ultimii 5 ani au fost eliberate cu totul doar 3.000 de certificate de moștenitor, pentru care statul a decontat sub 1 milion de lei, notarilor publici.
Vă recomandăm și: Cadastru gratuit 2022: Localitățile unde s-au finalizat, sunt curs sau încep lucrări de cadastrare!
Potrivit informațiilor obținute de Profit.ro, suma alocată pentru anul 2022 acoperă 6.000 de succesiuni, dublu cât s-au dezbătut în ultimii cinci ani. Măsura privind succesiunea gratuită a fost pusă în practică de APNCPI încă din vara anului 2016 când s-a constituit un buget special pentru plata onorariilor notariale percepute la eliberarea documentelor de moștenitor.
Dezbaterea gratuită a succesiunii, condiția principală este ca localitatea să fie cadastrată
Numărul mici al decontărilor poate fi explicat și de faptul că măsura de aplică doar în localitățile, pe raza cărora se face succesiunea, care au finalizat lucrările de cadastrare în totalitate, adică pentru toată localitatea. În 2017, din 21.000 de succesiuni, câte se puteau realizat cu bugetul rezervat, s-au deschis doar 46 de dezbateri. Drept urmare, agenția a decontat notarilor 11.500 de lei.
În 2018, bugetul dedicat dezbaterilor succesorale a crescut la 30,5 milioane lei, suficient pentru 122.000 de români care ar fi putut obține gratuit certificatele de moștenitor, dar au fost dezbătute 518 succesiuni și au fost decontați notarilor 90.750 de lei. În 2019, bugetul a fost, din nou, crescut la 46 milioane de lei, suficient pentru 184.000 de succesiuni, dar au fost dezbătute 589 de succesiuni și decontați 196.324 de lei. După o nouă majorare a bugetului, de această dată cu 25%, ANCPI și notarii au reușit să crească cu 60% volumul de succesiuni dezbătute în 2020, până la 943 de acte, pentru care s-au decontat 296.266 lei, adică 0,5% din bugetul alocat la început de an.
În ciuda unui buget neschimbat, în 2021 numărul succesiunilor dezbătute a scăzut până la 885 de acte, însă suma anuală decontată este cea mai mare de până acum, respectiv 345.745 lei. Chiar și așa, ponderea decontărilor în bugetul anual a fost tot una nesemnificativă. Din acest motiv s-a și redus bugetul pentru acest an. Anul trecut, actele de moștenitor au fost obținute gratuit pentru imobile amplasate în 82 de localități din 25 județe.
Succesiunea gratuită se va aplica până în 2025
Persoanele care îşi pot face succesiunea gratuit sunt cele care au proprietăţi în localităţile în care s-a finalizat procesul de cadastrare derulat prin Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară. Plata onorariilor pentru eliberarea certificatelor de moştenitor, a certificatelor de moştenitor suplimentar, a certificatelor de legatar şi a certificatelor de vacanţă succesorală în aceste localităţi va fi realizată de ANCPI în baza unui protocol de colaborare semnat în 2016 cu Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România (UNNPR) prin care s-a stabilit decontarea a 250 lei pentru fiecare autor al unei succesiuni. Protocolul va fi în vigoare până în 2025.
Potrivit procedurii stabilite de protocolul pe care ANCPI l-a încheiat cu UNNPR, la finalizarea lucrărilor de înregistrare sistematică, la nivel de Unitatea Administrativ Teritorială (UAT) sau de sector cadastral, noile cărţi funciare sunt deschise pe numele defuncţilor. Ulterior, ANCPI, prin oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară (OCPI), sesizează Camerele Notarilor Publici, în a căror rază teritorială defuncţii şi-au avut ultimul domiciliu, în vederea emiterii certificatelor de moştenitor. Practic, OCPI-urile transmit notarilor o cerere, precum şi lista proprietarilor decedaţi, care au deţinut imobile în UAT-urile incluse în PNCCF – Programul Național de Cadastru și Carte Funciară.
”Această listă va fi însoţită, în mod obligatoriu, de următoarele documente: certificatul de deces, în copie, sau un extras de uz oficial de la registrul de stare civilă, sesizarea pentru deschiderea procedurii succesorale, pusă la dispoziţia OCPI competent de către secretarul primăriei, care conţine toate datele de identificare ale succesibililor, extrasul de carte funciară pentru informare şi copii ale actelor de proprietate ale defunctului, colectate în cadrul lucrării de înregistrare sistematică de către persoana autorizată care efectuează aceste lucrări. Proprietarii nu trebuie să meargă la notar, ci doar să coopereze cu reprezentanţii OCPI şi cu persoanele autorizate să execute lucrări de cadastru general şi să le pună la dispoziţie documentele solicitate”, se arată pe site-ul ANPCI.