• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Câte vaci de lapte trebuie să aibă o fermă ca să fie rentabilă în actualele condiții de piață

    Roxana Dobre -

    Câte vaci de lapte trebuie să aibă o fermă pentru a fi rentabilă în actualelel condiții din piață. Ionuț Lupu, director executiv al Asociaţiei Crescătorilor de Vaci HOLSTEIN RO a explicat în cadrul emisiunii AgroStrategia că România deține exploatațiile variate, atât cu animale puține dar și ferme foarte mari.

    Fermă mică, probleme mici, fermă mare, probleme mari. Cam așa ar funcționa sectorul de creștere a animalelor, în cazul vacilor de lapte, este de părere Ionuț Lupu.

    ”Sunt modele total diferite de exemplu între Europa de Vest, acolo unde vorbim de ferma olandeză, ferma franceză, ferma vest germană cu efective de 180 de capete pentru o fermă de familie, și acolo este clar că vorbim de un număr mai mare de lactații, cinci, poate și mai multe, dar atunci când venim în zona fermelor mari, Ungaria, Statele Unite, nordul Italiei este clar că presiunea este mult mai mare. Noi găzduim cumva ambele modele. Avem în zona Ardealului, în jurul lanțului carpatic, foarte multe ferme. Vedem de la an la an și este un lucru suprinzător, în ultimii ani în HOLSTEIN RO au intrat în ultimii ani foarte mulți fermieri din județele Covasna, Harghita, zone în care niciodată nu ne-am fi gândit până acum că vor exista fermieri interesați de performanță. Gândirea noastră era că vor merge în zona de Bălțată Românească, o zonă tradițională pentru această rasă, dar vedem că focusul lor este din ce în ce mai mare, vorbim acolo de ferme cu roboți de muls, tehnologizate, deci performanță de top. Și foarte mulți tineri în acele ferme de familie, lucru care pe noi ne bucură. Știm care sunt riscurile atunci când vorbim și punem în balanță o fermă mare în comparație cu o fermă care are sub 100 de capete dar vedem că acele ferme chiar au un viitor atunci când vorbim de tinerii care sunt implicați în activitate”, a declarat Ionuț Lupu în cadrul interviului acordat în emisiunea AgroStrategia de marți – 28 iunie, de pe TVR 1.

    Câte animale trebuie să aibă o fermă ca să devină rentabilă

    Ionuț Lupu a explicat și care trebuie să fie dimensiunea unei ferme de vaci astfel încât ea să devină cu adevărat rentabilă. Acesta a subliniat că odată cu creșterea numărului de animale se măresc și investițiile.

    ”În momentul de față, din punct de de vedere economic, indiferent de dimensiune, există probleme financiare cronice în a ajunge la acel break-even (prag de rentabilitate n.r), dar în cazul fermelor medii și mari se realocă sume importante din zona de vegetal pentru a susține aceste activități. Dacă vorbim din punct de vedere al managementului fermei este clar că o fermă de peste 200-250 de capete este acea exploatație care poate să supraviețuiască. Și în prezent putem vorbi din județe din zona Ardealului unde sunt ferme cu 100-150 de animale care cresc, se dezvoltă. Vă dau un exemplu pe care de-a lungul timpului fermierii noștri l-au mai prezent: acele rații furajere, în momentul în care vrei să faci performanță – fără minim patru rații furajere nu poți funcționa. Ori ca să faci rații pentru 10-15 animale este o nebunie, nu vei găsi nici oameni, timp sau utilaje. Nu este sustenabil și este clar că pentru a ajunge la o producție de minim 30-35 litri ai nevoie de o formulă completă de factori”, a mai spus directorul executiv al HOLSTEIN RO.

    Fermierii se îndreaptă tot mai multe către procesare 

    Ionuț Lupu a vorbit și despre relația pe care fermierii o au cu supermarketurile și au subliniat că accesul la piață al producătorilor va fi din ce în ce mai greu.

    ”În ultimul an am discutat extrem de mult despre relația pe care o avem pe acest lanț producător-procesator-supermarket. Este clar că avem un apetit al fermierilor de a se duce în zona de procesare, este un lucru normal. Dar singura noastră problemă este de a vinde, iar în momentul de față retailul modern ne duce într-o zonă a controverselor să spun așa, dacă analizăm ultimele luni. Adică accesul la piață este greu și va fi din ce în ce mai greu. Este clar că avem nevoie de promovare și avem nevoie de a promova laptele și produsele tradiționale românești. Partea de promovare ar trebui să reprezintă pentru următorii cinci ani unul dintre focusurile noaste și ca organizație și grup de producători români pentru că fără a arăta valorile producătorilor români nu vom reuși să supraviețuim”,  a explicat Ionuț Lupu.

    Directorul executiv al HOLSTEIN RO a precizat pe piața românească sunt producători care au făcut pasul spre procesare și se mențin pe piață cu succes. ”Avem produse cu care să ne mândrim. În organizația noastră sunt 7 fermieri care au făcut pasul către procesare, acest lcuru s-a întâmplat în urmă cu 6-7 ani și vedem că ei sunt în continuare pe piață iar produsele lor sunt apreciate, canalele de vânzare sunt diferite. Însă ei reușesc și rezistă în piață. Desigur că totul se întâmplă cu șuișuri și coborâșuri dar ei sunt acolo”, a conchis Ionuț Lupu.


    Te-ar mai putea interesa

    Bursa ploilor – cât a plouat până astăzi în fiecare județ Ouăle maronii vor fi înlocuite în magazine de ouăle albe. Fenomenul, explicat de fermieri Comunele din România unde fermierii primesc subvenții APIA în plus la hectar

    Ultimele știri

    UE intenţionează să îşi majoreze exporturile de alimente în China, în pofida tensiunilor comerciale Micii fermieri – subvenție APIA de 98,80 euro/ha. Banii se virează acum în conturi Lista produselor agricole din Ucraina pentru care se pot introduce taxe vamale