Vânzarea cerealelor: strategii adaptate la haosul de pe piața bursieră
Mircea Olteanu -Prețurile cerealelor nu au fost niciodată atât de ridicate, și niciodată nu a fost atât de dificil să vinzi cu succes, se afirmă într-o analiză publicată de portalul agrarheute.com.
O serie de factori fără precedent a zdruncinat piețele agricole globale, propulsând prețurile cerealelor și ale multor mărfuri la cote record. Războiul din Ucraina, condițiile meteo adverse din multe regiuni, perturbarea lanțurilor de aprovizionare, prețurile extrem de ridicate ale îngrășămintelor și energiei, precum și lipsa acută de forță de muncă au provocat tulburări pe piață și alimentează temerile privind o recesiune profundă și o criză alimentară.
Țițeiul se tranzacționează deja la peste 110 de dolari pe baril, iar prețurile gazelor ating noi niveluri maxime într-un ritm record. În cazul multor produse, în special grâu, care este extrem de important pentru aprovizionarea cu alimente, prețurile au atins în niveluri record de neimaginat în luna martie, și sunt încă foarte ridicate, în ciuda corecțiilor.
Analiștii au comparat deja evoluția actuală cu cea din perioada 2007-2009, când secetele severe din mai multe regiuni agricole importante, creșterea prețului țițeiului și criza financiară au provocat o recesiune globală severă.
Dar, războiul Rusiei în Ucraina adaugă încă o povară grea. Ca urmare, analiștii spun ca volatilitatea pieței globale a atins niveluri fără precedent, ceea ce face ca planificarea producției agricole și a vânzărilor de cereale sa fie extrem de dificile și riscante.
Fluctuații extreme de preț și multă incertitudine
Începând din primăvară, un alt factor imprevizibil afectează piețele agricole: vremea. Pe fondul ofertei globale limitate din cauza blocării exporturilor Ucrainei, sunt necesare recolte foarte bune la nivel mondial pentru a reface stocurile globale într-o oarecare măsură. Dar, în acest moment, situația nu pare să indice un astfel de rezultat.
„Există mai multă incertitudine decât oricând, cu excepția, poate, a anilor 1980”, a declarat Stephen Nicholson, strateg pentru cereale și semințe oleaginoase la Rabobank AgriFinance, citat de portalul online worldgrain.com. Iar acest lucru este valabil mai ales pentru fermieri: „Între creșterea exponențială a costului recoltării și incertitudinile politice globale, mulți factori vor determina direcția pieței și strategiile de marketing pentru cereale”, a adăugat el
„Una dintre cele mai evidente probleme cu care se vor confrunta fermierii, comercianții și procesatorii de cereale în acest an este volatilitatea ridicată a pieței și o piață de mărfuri extrem de scumpă”, a afirmat și Robert Braden, de la Uvalde County Farmers Co-op, citat de portalul grain.net.
Prețurile ridicate ale cerealelor sunt întotdeauna însoțite de un risc mai mare pentru toți participanții pe piață și de o cerință de capital semnificativ mai mare pentru acoperirea riscurilor.
Nu s-a vândut când prețul era mare – emoții, decizii greșite
Însă, pe lângă volatilitatea ridicată a prețurilor, există un alt factor de risc. Mediul extrem de emoțional face dificilă luarea deciziilor. Comercianții relatează că fermierii care nu au vândut când prețul era mare, au fost nevoiți să vândă când prețul a scăzut, iar apoi prețul a crescut înapoi. În loc să urmeze un plan de marketing, oamenii iau decizii emoționale spontane și sunt apoi disperați.
„A doua problemă este sindromul prețului ridicat”, susține Michael Kaeb, director general și analist la compania Goodwine Co-op. Problema este că, dacă prețurile sunt ridicate acum, oamenii se întreabă cât de mult vor crește mai târziu. Dar realitatea este că, din punct de vedere istoric, nu am avut niciodată prețuri atât de mari. Cu toate acestea, acest lucru îngreunează deciziile.
„Prețurile ridicate tind să descurajeze oamenii să se țină de planul lor inițial. Dar recolta veche și recolta nouă sunt două lucruri diferite. Nu există nicio garanție că noul preț al grâului se va potrivi cu prețul vechi în viitor. Separarea celor doi ani de recoltă este dificilă din punct de vedere emoțional, dar sunt de fapt două produse diferite”, adaugă Keab.
În ceea ce privește strategiile, Keab recomandă fermierilor să adopte unele tradiționale în anii volatili.
Multe date cheie sunt fixe: De exemplu, costurile pentru semințe, îngrășăminte, produse chimice, asigurări etc. Prin urmare, este logic să folosiți profitul din vânzarea de cereale atunci când este disponibil și, de asemenea, să îl folosiți pentru achiziția continuă de resurse operaționale. Este un instrument simplu care scoate emoția din monitorizarea constantă a pieței. Este o modalitate ușoară de a seta date de vânzare și cumpărare care au sens pentru operațiunea agricolă, se recomandă în analiza publicată de agrarheute.com.